Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Advertisements

Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
Oppstart og avslutning av prosjekter Prosjektleder Olav Torp Ass.prosjektleder Tor Inge Johansen.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
Veileder for gevinstrapportering
Kompetansenettverk innen velferdsteknologi i Telemark
Benchmarking som kilde til forbedring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
ROS-analyse.
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Hva er gevinstrealisering og hvordan gripe det an?
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Resultatmåling av brukerstyrt forskning Styrker og svakheter
Asker velferdslab Komite Helse og omsorg
Gevinstrealisering velferdsteknologiprogrammet 2016
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Berit Lien seniorrådgiver
Håndtere endringer i organisasjonen
Samarbeid og medbestemmelse
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Utlysning av studentoppgave
Implementering og arbeidsprosesser
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Valgfag innsats for andre
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
19 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Presentasjon for virksomhetens ledelse
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Prosjektpresentasjon – Før du starter
E-handel.
Den matematiske samtalen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Gevinstrealisering Erik Paulsen ASSS - 4.mai Bergen Gevinstrealisering
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Klubbutvikling oppfølging
Pasientens legemiddelliste
Pasientens legemiddelliste
Kraljic matrise.
Digital postkasse til innbyggere
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Systematisk arbeid med motivasjon
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Inspirasjonsbasen – smarte grep
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Utredningsgruppe samferdsel
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
Gevinstrealiseringsstrategi
Gevinstrealiseringsstrategi
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Modul 2 – Observere elevenes strategier
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Programkontoret.
Utskrift av presentasjonen:

Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring «En selvstendig og nyskapende kommunesektor»

Innovasjon og gevinstrealisering henger sammen Gevinster skapes når mennesker utfører tjenester og arbeidsprosesser på nye måter Gevinstrealisering handler om å drive organisasjonen gjennom en endring Identifisere gevinster, planlegge, måle/følge opp, og hente ut gevinster

Hva er gevinstrealisering? handler om aktiviteter som gjennomføres for å oppnå gevinster. Gevinst er verdier, positive effekter som oppnås ved å ta nye løsninger i bruk

Kelloggs logiske modell som grunnlag for en gevinstrealiseringsprosess INPUT/INNSATS Hva må vi gjøre og levere? OUTPUT/EFFEKT/NYTTE Hva får vi ut av det som er levert på kort og lang sikt? Når ekspertene lager en trapp - lager brukerne en sti HVORDAN kan vi oppnå dette?

Strategiske gevinster Den logiske modellen - utvidet. Og kjernen i det som gjør gevinstrealisering vanskelig Aktiviteter Leveranser Nødvendigendringer Effektmål Strategiske gevinster Visjon Det er lett å glemme disse… De aktiviteter og leveranser som gjøres enten i prosjekter eller i linjen kobles gjerne direkte mot de virkningene man ønsker at leveransene skal ha. Man glemmer ofte det må gjøres endringer i organisasjonen for å nyttiggjøre seg leveransene – for å få effekt. Organisasjonen må være i stand til å ta opp i seg de endringer som kreves for å få effekt. Dette krever forankring i linjen, og praktisk, langsiktig endringsarbeid. HVORDAN kan vi oppnå dette?

Det finnes gevinstrealiseringsmetodikk som hjelper deg med å Sikre at du realiserer de gevinstene du identifiserte ved oppstart Vurdere hvilke gevinster som er realistisk å hente ut Vurdere hva som må til for at verdier skal kunne hentes ut. Er det for eksempel behov for ekstra aktiviteter inn i tiltaket for å sikre at det er mulig å hente ut gevinstene? Vurdere om det er verdt å iverksette disse aktivitetene for å få ut resterende gevinster Vurder om dere i det hele tatt skal iverksette tiltak om man ikke får hentet ut nytten som var tiltenkt Kilde: Direktoratet for økonomistyring

Hovedkriterier for god praksis Sette mål for prosjektene(effektmål) Kartlegge berørte grupper Nullpunktsmåling Lønnsomhetsanalyse Identifisere endringstiltak for å kunne realisere gevinster Ansvar og frister for oppfølging av gevinster Måle forventede gevinster Kilde: Direktoratet for økonomistyring

Dagens tjeneste og arbeidsprosess Ny tjeneste og arbeidsprosess Gevinster kan realiseres ved å endre på tjenester og arbeidsprosesser Dagens tjeneste og arbeidsprosess Slik jobber vi i dag Ny tjeneste og arbeidsprosess Slik skal vi jobbe Endring Endring som ny måte å jobbe på medfører Gevinst Positiv effekt av endringen Kommunen benytter papirbasert kommunikasjon Kommunen innfører elektroniske PLO-meldinger Meldingsflyten digitaliseres og automatiseres Frigjort tid Bedre tjenester

Fra Veikart for tjenesteinnovasjon www.ks.no/veikart

I KS` Gevinstkokebok brukes dette som eksempler på gevinster

Gevinster kan også være Unngåtte kostnader Nye løsninger som bygger opp under f.eks investering i forebyggende tiltak Utsatt innleggelse i institusjon Tid Redusert kjøretid i hjemmetjenesten Redusert saksbehandling Kvalitet Bedre arbeidsprosesser Økt egenmestring og livskvalitet Bedre tjenester

Hvorfor? Hvordan ellers vite om vi når de målene vi har satt oss? Økt kvalitet på tjenestene og mer fornøyde innbyggere Læring og trivsel i organisasjonen

«Alle» er opptatt av gevinstrealisering «Alle» er opptatt av gevinstrealisering. Her er en hvorforanalyse fra Østre Toten kommune HVORDAN kan vi oppnå dette?

«En selvstendig og nyskapende kommunesektor» Identifisere gevinster Nullpunktsmåling Interessentanalyse Gevinstrealiseringsplan «En selvstendig og nyskapende kommunesektor»

Hvordan identifisere gevinster som kan forventes av et prosjekt Hvordan identifisere gevinster som kan forventes av et prosjekt? Seks spørsmål dere bør stille dere Hva er problemet og hva vil vi oppnå? Hvilke tiltak er relevante? Hvilke prinsipielle spørsmål reiser tiltakene? Hva er de positive og negative virkningene av tiltakene, hvor varige er de, og hvem blir berørt? Hvilket tiltak anbefales og hvorfor? Hva er forutsetningene for en vellykket gjennomføring? «fra Utredningsinstruksen»

Hva er nullpunktet? For å måle gevinster må dere vite hvor dere starter fra Hva er dagens situasjon? Hva blir utviklingen fremover dersom ingen tiltak blir iverksatt? Ikke tenk utviklingen fremover som status quo. Forsøk å basere det på framskrivninger e.l. Utviklingen framover er referansen som resultatene skal sammenlignes med. Det skal brukes som sammenligningsgrunnlag for å identifisere og beskrive nytte- og kostnadsvirkninger i senere faser.

Når du skal planlegge gevinstrealiseringen bør du lage en interessentanalyse Identifiser de som blir berørt av endringen Beskriv hvordan interessenten blir berørt av endringen Vurder interessentens betydning for prosjektet Vurder interessentens holdning til prosjektet Beskriv hvordan interessenten skal håndteres -gjerne utfra dens påvirkningsmulighet og holdning til tiltaket/gevinstene

En gevinstrealiseringsplan bør inneholde -se også konkret eksempel under verktøy Oversikt over hvilke gevinster som skal måles og evalueres Oversikt over roller og ansvar som skal bidra til å realisere gevinstene Konkrete tiltak som anses nødvendig i organisasjonen for at gevinster kan tas ut (endringsprosesser, kompetanseheving, omorganisering etc.) Hvordan og når målingene skal utføres Oversikt over ressurser som kreves for å måle og evaluere gevinstene Nullpunktsmålinger som forbedringene vil bli vurdert ut fra

Eksempel på gevinstanalyse og gevinstrealiseringsplan i Prosjektportalen

«En selvstendig og nyskapende kommunesektor» Hvor finner du mer informasjon og gevinstrealiseringsverktøy? I Veikart for tjenesteinnovasjon: http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/veikart-for-tjenesteinnovasjon2/verktoy/ I KS Gevinstkokebok http://www.ks.no/contentassets/af1d839033564d188081b64e8eec02a8/13224-ks-kommit-gevinstkokebok.pdf «En selvstendig og nyskapende kommunesektor»