Alle tiders historie Kapittel 8: Opplysningstid og revolusjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Advertisements

Kapittel 9. Den politiske revolusjonen
På kryss og tvers i historien
FOKUS. MENNESKE OG SAMFUNN
Antikken.
Generell kundebehandling på telefon INTERAKTIVT LÆREVERK
Perioden ideene personene
Å skrive en sakpreget tekst
Wien-kongressen og nye revolusjoner
Menneskerettigheter i teori og i praksis
Kapittel 2: Den politiske revolusjonen
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
Den franske revolusjonen
Enevelde og opplysningstid
Kapittel 19. Nasjonalisme
Demokratisk dialog. Dialog som ledd i utvikling av arbeids- og organisasjonsforhold.
Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.
Opplysnings-filosofi, og den amerikanske revolusjonen
Det nye Europa tar form (Del 2) Marius Vøllestad Bø vgs.
Forelesning 9: Den Klassiske Liberalismen I
Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
KAPITTEL 5 OPPGAVE C Sett inn preposisjoner eller adverb som passer 1. Å være enig i en sak. (Man tenker likt i en sak på forhånd, uten at man diskutert.
Undring Tro Viten.
Argumenterende tekster
NAPOLEON
Napoleonskrigene og Norge
FRANKRIKE GÅR FRA REPUBLIKK TIL KEISERDØMME. NAPOLÉONBONAPARTE Født 1769 på Korsika (ei øy sør for Frankrike). Dermed var han så godt som voksen da revolusjonen.
«Siste timer før jul-quiz»
Politisk påvirkning.
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
Menneskerettighetene Historiske perspektiver Lars Gunnar Lingås, fil dr.
Den franske revolusjon
Viktige hendelser i humanismens historie
1700-talet: Opplysningstiden Tro på fornuft, frihet og framtid
Den amerikanske revolusjon
Den franske revolusjonen
Argumenterende tekster
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Hun sier … Kapittel 1 oppgave f.
Viktige ord vi skal jobbe med. Disse må dere forstå og lære: En revolusjon Et monarki Eneveldig konge Et klasse-samfunn En stand – flere stender En adel,
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Revidert læreplan – revisjon av lærebøker. Revisjon av læreplanen Ny plan HF1: H-16; HF2: H-17 ”For omfattende og kompleks” Statsråd Røe Isaksen: Mer.
Fordi Kongen oppfattet seg som Gud selv Kongen oppfattet seg som Gud selv Kongen og Dronningen (Ludvig 16. og Marie Antoinette) var dårlig likt. Kongen.
Fagforeninger før og nå Grunnopplæring del 2. Slik oppsto fagforeningene... Fagforeninger slik vi kjenner dem i dag, har sin opprinnelse i den industrielle.
Den politiske styringskjeden
Henrik Ibsen: EN FOLKEFIENDE
Samfunnsfag.
Sant Sann Guds Ord Teori Teori På kollisjonskurs?
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Målrettet opplæring i grunnleggende norsk
Antikkens filosofer 8. trinn
Den Franske Revolusjonen
Den franske revolusjonen
Napoleon - En krigsglad herre
Kapittel 12 Litteratur på 1700-tallet
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Fra ruiner til velferdsstater
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Prøve i tema «Den Franske revolusjon»
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Roboter og omkrets Etterarbeid
Viktige spørsmål om kjønn, samliv og barn
VALG.
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Alle tiders historie Kapittel 8: Opplysningstid og revolusjoner Avslutningquiz Alle tiders historie Kapittel 8: Opplysningstid og revolusjoner

Nytt på nytt De fleste kjenner tv-programmet «Nytt på nytt». Der får deltakerne presentert fire saker eller personer hvorav en ikke hører sammen med de tre andre. Før lagene kommer fram til svarene sine, resonnerer de fram og tilbake om hva som kan høre sammen, eller ikke. Den samme leken kan brukes for å lage en morsom og lærerik avslutning på en historieøkt. Nedenfor følger et eksempel på 10 oppgaver der ett av alternativene KAN kastes ut. Samtidig er det mulig å argumentere ulikt for hva som faktisk kan knyttes sammen. Det er ikke alltid ett fasitsvar. Eksemplet kan brukes til å oppsummere kapitlet om opplysningstiden. Klassen kan deles inn i lag. Hver runde starter med at en gruppe får muligheten til å resonnere seg fram til et svar. Poeng får de om svaret er velbegrunnet. Dersom gruppa ikke kan svare fornuftig, får neste gruppe en mulighet til å skåre ekstrapoeng. En slik lek kan brukes også som oppsummering etter enkelttimer. Da kan enten lærer på forhånd lage ferdig noen alternativer, eller elevene kan selv lage slike og bytte seg i mellom Aktuelle kategorier kan være personer, årstall, begivenheter, bøker,

Declaration of Independence Bill of Rights Hva skal ut? Oppgave A B C D 1 Copernicus Galenos Galilei Newton 2 Locke Jefferson Ludvig 16. Rousseau 3 Declaration of Independence Bill of Rights Erklæring om menneskets og borgerens rettigheter Principia 4 Nasjonal-konventet Stenderfor-samlingen Velferds-komiteen Direktoriet 5 Konstitusjonelt monarki Republikk Europa-konserten Enevelde 6 Jakobinerne Girondinerne Rojalistene Sans- kullottene 7 Olympe de Gouges Charlotte Corday Robespierre Marat

Oppgave A B C D 8 Kontinental-systemet St.Helena Cartagena-manifestet Waterloo 9 1789 1815 1830 1848 10 Thomas Paine Joseph Guillotin Simon Bolivar Jose de San Martin

Forslag til fasit Oppgave 1: Ut: Galenos. De tre andre er vitenskapsmenn fra den moderne tiden. Galenos levde i antikken, og hans teorier tilhørte et tidligere vitenskapelig paradigme Oppgave 2: Ut: Ludvig 16. De tre andre er tenkere som begrunnet borgernes rettigheter. Ludvig representerte eneveldets idé om at makten er gitt kongen av Gud. Oppgave 3: Ut: Principia. De tre andre tekstene er politiske erklæringer om medfødte rettigheter. Newtons Principia er et naturvitenskapelig verk. Oppgave 4: Ut: Stenderforsamlingen. De tre andre er politiske organer som oppsto under den franske revolusjonen. Stenderforsamlingens historie gikk flere hundre år tilbake. Siste gang den var samlet var forut for utbruddet av revolusjonen. Oppgave 5: Ut: Rojalistene. De tre andre er revolusjonære grupper under revolusjonen i Frankrike. Rojalistene ønsket kongen og eneveldet tilbake. Oppgave 6: Ut: Europakonserten. De tre andre er ulike typer statsformer. Europakonserten var betegnelsen på maktbalansesystemet i Europa etter Napoleons fall. Oppgave 7: Ut: Marat. De tre andre ble alle sammen halshugget på skafotten under revolusjonen. Marat ble stukket i hjel med en kniv i sitt eget badekar. Oppgave 8: Ut: Cartagenamanifestet. De tre andre er alle direkte knyttet til Napoleon. Cartagenamanifestet var et viktig dokument i Sør-Amerika. Oppgave 9: Ut: 1815. De tre andre årstallene var viktige revolusjonsår. 1815 var året da Napoleon falt og reaksjonen satte inn. Oppgave 10: Ut: Joseph Guillotin. De tre andre var revolusjonshelter. Guillotin var legen som fant opp den effektive henrettelsesmetoden.