Bergeningsrente og KS sitt høringssvar

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2013
Advertisements

Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Kommuneproposisjonen 2013 RNB 2012 Onsdag 9. mai 2012.
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
Årstalen 2005.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 5/10-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
Økonomiske utsikter for 2015 Lars E Haartveit. 2 Verden rundt oss.
RNB-Kommuneprop 2011 Rune Bye KS. Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
1 Økonomisk politikk i usikre tider Statssekretær Hilde Singsaas, Finansdepartementet 23. januar 2012.
Norsk økonomi og utfordringer for kommunesektoren ASSS-møte Tromsø, 16. september 2010.
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Foto: Jo Michael Todeling av norsk næringsliv Østlandssamarbeidet 18. oktober Fungerende administrerende direktør Petter Haas Brubakk.
De Facto Framtida for AFP Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund Tirsdag 23/10 – 2007 Stein Stugu.
Pensjonsreformen og AFP Statssekretær Jan-Erik Støstad YS’ AFP-seminar 23. oktober 2007.
YS Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
Micron Associates: Headlines Micron Associates la slip Spania har ikke råd til høye priser for lenge.
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
Vi lever lenger…… Hva betyr det for pensjonsordningene?
Lønn og arbeidsledighet. Lønn og lønnsforskjeller Markedsteori – teori om kompenserende forskjeller Forhandlingsteori Effektivitetslønnsteori Hvordan.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 7. januar 2016.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Pensjon. Pensjonspremie Pensjonspremien føres i driftsregnskapet Beregnes i prosent av den enkeltes lønn %-satsen har gått gradvis ned siden
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
Høyesterett endrer renten Oppgave: 1.Beregn endring i erstatningens nåverdi for årlige erstatningsbeløp over 10 år 2.Avhenger denne nåverdiendringen av.
Finansdepartementet Statssekretær Tore Vamraak 19. oktober 2016 Statsbudsjettet 2017 og boligmarkedet.
God økonomistyring bidrar til handlingsrom Kommunene og norsk økonomi 2016, 5. oktober 2016.
Inntekter i 2017 Nominell vekst i frie inntekter: 2 % (gjennomsnittet for Nord-Trøndelag 1,8 %) Reell vekst i frie inntekter: -0,5 % (deflator 2,5 %)
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Tall og bakgrunn for årets oppgjør sett fra YS’ ståsted
Økonomiske utsikter for 2015
Automatisering: Tapte jobber og nye muligheter?
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Strategikonferansen okt 2016
Beregningsmodell for hverdagsrehabilitering
Hva er inflasjon? Inflasjon er en vedvarende stigning i prisnivået. Et fall i prisene kalles deflasjon. Inflasjon innebærer ikke at alle varer stiger like.
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Konsekvensjustert budsjett 2018 Status/utfordring
Markedsrapport November 2017
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Hva betyr rentefallet for kommunesektoren økonomi?
Teorier om universets begynnelse
Kommuneproposisjonen 2013/ RNB 2012
Sparebankforeningens årsmøte 2007
Den fremtidige strukturen i finansnæringen
Macroeconomics The Big Picture
Kommunene og norsk økonomi
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Ny uførepensjon Erik Orskaug, sjeføkonom i Unio
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
Befolkningsframskrivinger 2018
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Inflasjon og arbeidsledighet
Lav rente – en gjeldsfelle
Rentekommentar 14.mars Figurer og bakgrunn Oslo,
10 Konjunkturledigheten
Arbeidsmarkedsprognosen for Østfold 2019
Barometeret Utdrag fra Pengepolitisk rapport 2/18 fra Norges Bank. Figurene kan hjelpe deg til å beskrive tilstanden i norsk økonomi. Oppgi følgende kilde.
Gjennomføring etter 5 år
Pengepolitikk og realinvesteringer
Åpen økonomi aggregert etterspørsel
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Økt kapitalmakt: Et makroøkonomisk skifte
Resultat levert til revisjonen
Folketrygden - alderspensjon
Utskrift av presentasjonen:

Bergeningsrente og KS sitt høringssvar Rune Bye

Utviklingen i nominell rente Renter 10 års statsobligasjoner 1955-2012 1993-2012 Gjsn Std Norge 6,9 3,1 5,2 1,5 Euro .. 5,1 1,6 Gjsn 6 land* 6,3 2,3 4,6 1,4 * Veid snitt USA, Canada, Belgia, Tyskland, Sveits, UK Kilde: OECD, Norges Bank, KS Gjennomsnittlig rente siste 20 år har vært på 5 prosent Standardavviket (gjennomsnittlig avvik fra gjennomsnittet) har vært 1 ½ prosentpoeng Klart høyere tall siste 60 år

Forventet rente på lang sikt er 5 pst, forventet rente på mellomlang sikt er lavere Forventet rentenivå på lang sikt (10 – 20 år) er 5 pst Forventet realrente 3 pst Forventet inflasjon 2 pst (på linje med inflasjonsmål i mange land; lavere enn i dag pga slutt på innfasing av oljepenger) Svakere vekst i arbeidsstyrken i industrilandene trekker nominell BNP-vekst ned, taler for lavere rente enn 5 pst Fortsatt sterk vekst i framvoksende økonomier taler for høyere rente Forventet rente på mellomlang sikt (5-10 år) er lavere Utsiktene for Europa på kort sikt er ikke gode En evt renteøkning i Europa vil bremse veksten, som igjen vil bremse renteøkningen Antar en rente på mellomlang sikt på 3 – 4 pst

Må skille mellom hva som er forventet og hva som er forsvarlig anslag på grunnlagsrenta Pensjonskostnad skal baseres på et langsiktig anslag på forholdet mellom rente og lønnsvekst maks 10 års amortisering av premieavviket som evt oppstår som følge av forskjell mellom premie og kostnad vil fungere som er korreksjonsmekanisme ved galt nivå på anslaget Grunnlagsrenta fastsettelsen må være forsvarlig også på mellomlang sikt (5 – 10 år) ingen korreksjonsmekanisme som retter opp feil anslag Forsvarlig grunnlagsrente på mellomlang sikt statsrenta er knapt 2,2 pst i dag Statsrente 10 år 3 pst 4 pst 60 pst av statsrenta 1,8 2,4 Statsrente – 1*standardavvik 1,5 2,5 Statsrente – 2*standardavvik 1

Kommuneøkonomien er ikke tjent med at pensjonsfondering og -kostnader skyves ut i tid Pensjon utover lønnsvekst må dekkes av staten dersom tjenestetilbudet ikke skal svekkes Den norske stat har i dag godt økonomisk handlingsrom, utsiktene vesentlig svakere for framtida Jo mer pensjon skyves ut i tid, desto større sannsynlighet for at økte kostnader kommer samtidig med økt rente-belastning på sektorens gjeld

KS sitt syn er at veksten i kommunesektorens frie inntekter hvert eneste år må settes slik at den minst dekker både behov for økte kommunale tjenester på grunn av befolkningsvekst og befolkningsendringer, og økte pensjonskostnader for kommunesektoren. Det fremheves i hvert eneste møte KS har med Regjering og Storting om kommuneøkonomi. De økonomiske konsekvensene for kommunesektoren av å endre grunnlagsrenten er godt kjent av KS, og konsekvensen for utmålingen av frie inntekter dersom grunnlagsrenten endres, tar vi derfor opp overfor de organer som faktisk fastsetter dette Overfor Finanstilsynet vil ikke en opplysning om økonomiske konsekvenser for noen av de som betaler pensjonspremier påvirke deres vurdering, da dette ligger utenfor hva de ut fra sitt faglige ansvar har anledning til å ta hensyn til. KS har i sitt høringssvar valgt å forholde seg til det mandat Finanstilsynet faktisk har.

Klp og Oslo pensjonskasse sin høring