Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Finansieringsordninger
Advertisements

OFFENTLIGE ANSKAFFELSER/OFFENTLIG STØTTE
Advokat Børge Benum Forbundsadvokatene
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2013.
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
FORVALTNINGSRETT.
JUS OFFENTLIGE ANSKAFFELSER Regelverkets anvendelsesområde – del I 11. september 2015, advokat Arne Torsten Andersen, A L T advokatfirma AS.
Offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike delene av anskaffelsesforskriften Administrasjon og ledelse og.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes Høst 2016.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Offentlige anskaffelser 8 Forvaltningsloven og offentleglova mm – betydningen for anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Arbeidsgivers styringsrett Grunnopplæring del 2. Historie Industriell revolusjon og salg av arbeidskraft Arbeidstakerne samlet seg om krav mot arbeidsgiver.
Offentlige anskaffelser 7 A vslutning av konkurranser Endringer i kontrakten og oppsigelse Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Offentlige anskaffelser 13 Oppsummering høst 2016
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Offentlige anskaffelser 10 Rammeavtaler
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Offentlige anskaffelser 12 Rammeavtaler
Offentlige anskaffelser
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2017
Offentlige anskaffelser Rammeavtaler
Offentlige anskaffelser Sentrale spørsmål i emnet
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Administrasjon og ledelse og organisasjon og ledelse
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 10. januar
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Etikk i kommunesektoren 7. mars 2018
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 16. januar 2018
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Etikk i kommunesektoren 23. februar 2016
Utskrift av presentasjonen:

Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167 Dosent Ingun Sletnes Offentlige anskaffelser Særlig om utvidet egenregi og samarbeid i offentlig sektor og anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167

Organisering av offentlige oppgaver – forholdet til anskaffelsesregelverket Ny foa gir regler om utvidet egenregi og samarbeidsavtaler som innebærer unntak fra anskaffelsesregelverket på nærmere bestemte vilkår Slike regler har til nå fulgt av ulovfestet rett utviklet av EU-domstolen Er nå direktivregulert, i stor utstrekning er reglene en kodifisering av EU-domstolens praksis Begrunnelse for unntakene for samarbeid - anskaffelsesregelverket skal ikke regulere hvordan det offentlige organiserer egen virksomhet Hvordan stat og kommune kan og skal organisere seg styres blant annet av beslutninger i Stortinget For kommuners del må Stortinget treffe slike beslutninger i lovs form Presentasjonens tittel 21.09.2018

Statlige organiseringsformer Forvaltningsorganer Egne rettssubjekter Departementer Direktorater Regjering Universiteter og høgskoler, en rekke ++++++ Regionale helseforetak (4) AS Stiftelse Statsforetak Helseforetak (25 + 2) 21.09.2018

Kommunale organisasjonsformer Forvaltningsorganer Egne rettssubjekter Etat Foretak Vertsk. Koml § 27 IKS AS Stiftelse Kommunestyret Deltakende kommuner

Egenregi - forholdet til anskaffelser Kontrakter mellom enheter i en kommune er ikke en anskaffelse, er virksomhet i egenregi Kontrakter mellom enheter i staten er ikke anskaffelse, staten er stor Vær imidlertid oppmerksom på reglene om offentlig støtte – kan komme begrensende inn Kontrakter mellom en kommune og et annet eget rettssubjekt, se figur er i utgangspunktet en anskaffelse, det inngås en gjensidig bebyrdende avtale mellom to rettssubjekter Kontrakter mellom to kommuner er i utgangspunktet anskaffelser

Utvidet egenregi - kriterier I visse situasjoner kan kontrakter mellom to rettssubjekter inngås uten å følge anskaffelsesregelverket, såkalt utvidet egenregi, regulert i foa § 3-1 Kriteriene er strenge, det er unntaksregler Det må foretas en konkret vurdering To kriterier; kontrollkriteriet, jf. foa § 3-1 (1) a) sammenholdt med (2) og omsetningskriteriet, jf. foa § 3-1 (1) b) I tillegg kan det ikke foreligge direkte private eierandeler i rettssubjektet oppdragsgiveren inngår kontrakt med, jf. foa § 3-1 c)

Egenregi – kontrollkriteriet Oppdragsgiver skal ha kontroll med selskapet det inngår kontrakt med tilsvarende kontrollen over egen virksomhet, jf. foa § 3-1 (1) a) Det er ikke nok å eie et selskap i sin helhet - det må noe mer til Oppdragsgiver må ha bestemmende innflytelse over sentrale beslutninger og strategiske mål i selskapet, jf. foa § 3-1 (2)

Egenregi – kontrollkriteriet fortsatt Momenter i vurderingen av kontroll - hva slags selskap? (form) - hva er formålet med selskapet? i hvilken utstrekning er selskapet markedsorientert? - hva sier vedtektene eksempelvis om styrets frihet? - hva slags aktiviteter driver selskapet? i hvilken utstrekning er selskapet markedsorientert? - hvor drives aktiviteter? - hvordan er styret sammensatt - annet Konsernforhold

Egenregi – omsetningskriteriet (aktivitetskriteriet) Den vesentligste delen av omsetningen (aktiviteten) til leverandøren må rette seg mot kontrollerende oppdragsgiver Skal hindre konkurransevridning Til nå har det ikke vært noen fast minimumsomsetningsgrense I nytt EU-direktiv og ny forskrift er grensen satt til mer enn 80 %, jf. foa § 3-1 (1) b) Det er også gitt regler om beregning av denne aktiviteten i foa § 3-4 Forholdet til reglene om offentlig støtte – forbudet mot kryss-subsidiering – viktig hensyn bak omsetningskriteriet

Felles kontroll Flere oppdragsgivere kan utøve kontrollen og aktiviteten sammen, jf. foa § 3-2 (1) Kravet til felles kontroll er oppfylt når - alle de kontrollerende oppdragsgiverne er representert i det kontrollerte rettssubjektets styrende organer, jf. (2) a) og - disse sammen utøver samme innflytelse over det kontrollerte organet som etter foa § 3-1 (2), jf. b) og - det kontrollerte organet ikke forfølger interesser som er i strid med oppdragsgivernes interesser, jf. c)

Samarbeidsavtaler om offentlige oppgaver I utgangspunktet er kontrakter mellom to offentlige rettssubjekter om utføring av offentlige oppgaver som foran omtalt en anskaffelse Unntak er gjort for innkjøpssamarbeid, jf. foa § 4-2 Unntak er også gjort for samarbeid uten noe formell overbygning, jf. foa § 3-3 forutsatt at - det er et samarbeid, jf. (1) - gjelder offentlige oppgaver for å oppnå felles mål, a) - utføres kun av hensyn til offentlige interesser b) - eventuelle aktiviteter overfor andre kan ikke overstige 20 %