Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Offentlige anskaffelser

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Offentlige anskaffelser"— Utskrift av presentasjonen:

1 Offentlige anskaffelser
Regelverkets virkeområde/2

2 Avgrensningskriteriene
Kontrakt Egenregi faller utenfor – ingen transaksjon mellom rettssubjekter Utvidet egenregi – anskf § 3-1, konsf. § 3-1 og forsf. § 3-1 Kodifisering og konkretisering av rettspraksis. C-107/98, Teckal grunnleggende. C-15/13, Datenlotsen illustrerende Kontraktsgjenstand Offanskl, § 2 tredje ledd – EØS art. 123-anskaffelser Offanskl. § 2 fjerde ledd – hjemmel for unntak ved forskrift Anskaffelsesforskriften kap. 2 § 2-1 (1) –forskriftsvalgregel, ikke unntak fra loven § 2-4, litra a) (fast eiendom), f) (ansettelser) og h) (utøvelse av offentlig myndighet) særlig praktisk

3 Avgrensningskriteriene
Personelle kriterier Offanskl. § 2 annet ledd Bokstavene a til d Særlig om «offentligrettslig organ», 2014/24 art. 2 nr. 1 (4), jf. anskf.§ 1-2(2), konsf. § 1-3(2) og forsf. § 1-2(2). KOFA 2012/95 - illustrativ Offentlige foretak som utøver forsyningsaktivitet «Offentlige foretak», 2014/25 art. 4 nr. 2, forsf. § 1-2(3) Forsyningsaktivitet drevet på grunnlag av særrett «enerett eller særrett», 2014/25 art. 4 nr. 3, forsf. § 1-2(4) «Forsyningsaktivitet», 2014/24 art. 8 til 14, forsf. § 1-1 a) til g).

4 Avgrensningskriterier
Subsidierte kontrakter inngått av andre, anskf. § 1-3 Subsidiegrad: 50 % Terskelverdier Bare kontrakter om nærmere angitte anskaffelser

5 Innenfor loven – hvilken forskrift?
Anskaffelsesforskriften § 1-1: vare-, tjeneste-, bygge og anleggskontrakter, plan/designkonkurranse med verdi som er lik eller overstiger hundre tusen kroner § 2-1: Unntak for anskaffelser som omfattes av andre regler Litt om grensen mot konsesjonskontrakter Konsf. §1-2 Poenget: vederlaget er ikke (bare) betaling fra oppdragsgiver Ved betaling – driftsrisikoen ligger hos leverandøren, § 1-2 (2) Eksempel: Anlegg og drift av vei der leverandørens vederlag består i en rett til å ta seg betalt av brukerne

6 Innenfor forskriften – hvilken del?
Forskriftenes del I – alle anskaffelser Terskelverdier Anskaffelsesforskriften kapittel 5, forsyningsforskriften kapittel 5, konsesjonskontraktforskriften kapittel 5. Litt ulike løsninger i de forskjellige forskriftene Hvorfor?

7 Innenfor forskriften, hvilken del?
Systemet i anskaffelsesforskriften Forskriften del II Over 1,1 mill., men under EØS-terskelverdiene i § 5-3 første ledd Likevel ikke kontrakter om helse- og sosialtjenester Kontrakter om særlige tjenester over 1,1 mill «Særlige tjenester» er angitt i vedlegg 2, jf. § 4-1 f). Altså, disse følger forskriftens del II: Andre enn statlige myndigheters vare- og tjenestekontrakter og plan og designkonkurranser med en verdi på mellom 1,1 og 1,75 mill. kroner Bygge- og anleggskontrakter til en verdi mellom 1,1 og 44 mill. kroner Unntak: § 5-2

8 Innenfor forskriften, hvilken del?
Systemet i anskaffelsesforskriften Forskriften del III Kontrakter hvis verdi er lik eller overstiger EØS-terskelverdiene i § 5-3 (1) mer enn 1,1 mill. for statlige myndigheters vare- og tjenestekontrakter og plan og designkonkurranser Andre enn statlige myndigheters vare- og tjenestekontrakter og plan og designkonkurranser med en verdi mer enn 1,75 mill. kroner Bygge- og anleggskontrakter med en verdi mer enn 44 mill. kroner

9 Innenfor forskriften, hvilken del?
Systemet i anskaffelsesforskriften Forskriften del IV Kontrakter om helse- og sosialtjenester med en anslått verdi over 6,3 mill. kroner Kontrakter om «særlige tjenester» med en anslått verdi over 6,3 mill. kroner Forskriften del V Plan- og designkonkurranser med en anslått verdi på minst 1,1 mill. kroner

10 Innenfor forskriften, hvilken del?
Systemet i forsyningsforskriften Forskriftens del I – alle anskaffelser omfattet av forskriften Forskriften del II Kontrakter med verdi lik eller større enn EØS-terskelverdiene i § 5-2 første ledd (3,5 mill. for vare- og tjenestekontrakter og plan- og designkonkurranser, 44 mill. for bygg og anlegg) Unntatt kontrakter om «særlige tjenester» og om helse- og sosialtjenester. «Særlige tjenester» - vedlegg 3, jf. forsf. § 4-1 f). Forskriften del III Kontrakter om «særlige tjenester» og om helse- og sosialtjenester med anslått verdi minst 8,4 mill. kroner (§ 5-2 annet ledd)

11 Innenfor forskriften, hvilken del?
Systemet i forsyningsforskriften Del IV Plan- og designkonkurranser med anslått verdi på minst 3,5 mill. kroner

12 Innenfor forskriften, hvilken del?
Systemet i konsesjonskontraktsforskriften Del I Gjelder alle anskaffelser som omfattes av forskriften Del II Gjelder konsesjonskontrakter med anslått verdi lik eller over EØS-terskelverdi 44 mill. kr Unntatt konsesjonskontrakter om «særlige tjenester» og helse- og sosialtjenester Del III Gjelder konsesjonskontrakter om «særlige tjenester» og helse- og sosialtjenester med anslått verdi lik eller over EØS-terskelverdi 44 millioner

13 Innenfor forskriften – hvilken del?
Sammenfatning Konsesjonskontraktsforskriften og forsyningsforskriften EØS-terskelverdiene de eneste relevante Forsyningsforskriften EØS-terskelverdier – selvfølgelig Men også lavere, spesifikt norske Begrunnelse

14 Terskelverdienes betydning
Bestemmer hvilke prosedyrer som skal, og kan, følges Bestemmer hvilke virkninger regelbrudd kan ha anskl. § 13 – reaksjonen «uten virkning» bare aktuell ved kontrakter over terskelverdiene anskl. § 14 – vilkårene for rettens adgang til å forkorte en kontrakt, eventuelt ilegge overtredelsesgebyr er forskjellige over og under EØS-terskelverdiene

15 Beregningsutfordringer
Problemene Hva kontraktsverdien er, vet man tidligst når anskaffelsesprosessen er gjennomført, og kan hende ikke før kontrakten er oppfylt. Men vurderingen må gjøres i forkant Terskelverdiene varierer med kontraktsytelsen/kontraktsgjenstanden. Hvordan verdsette sammensatte kontrakter? Omgåelsesproblemet – oppdeling av anskaffelser slik at terskelverdiene ikke passeres – legitim tilpasning eller ulovlig omgåelse?

16 Beregning av verdi, anskf. § 5-4
Samlet betaling - § 5-4 (1) Nærmere regler om hva som skal inngå i § 5-4 (5) til (7) Anskaffelse ved separate delkontrakter – samlet verdi av alle delkontraktene. § 5-4 (8). Poenget: Én anskaffelse i relasjon til kunngjøringsreglene Praktisk eksempel: Brøyting, der det dreier seg om flere roder Anskaffelser som gjentar seg (som oppdragsgiver inngår regelmessig)§ 5-4 (9) – erfaringstall. Poenget: Én anskaffelse i relasjon til kunngjøringsreglene Tidsbegrensede kontrakter § 5-4 (10) og (12) Forsvarlighetskrav, § 5-4 (2) På kunngjøringstidspunktet, alternativt Når anskaffelsesprosessen innledes

17 Blandede anskaffelser
Innenfor anskaffelsesforskriften Reglene som gjelder kontraktens hovedelement. Bestemmes etter den ytelsen som har den høyeste verdien, §6-1 (1) og (2) Samlet verdi legges til grunn ved vurderingen av hvilken del av forskriften som gjelder, § 6-1 (3) Der ytelsene kan skilles fra hverandre «på en objektiv måte», og ytelsen som utgjør kontraktens hovedelement ikke overstiger EØS-terskelverdiene men den andre ytelsen gjør det, skal reglene for den del av ytelsen som overstiger EØS-terskelverdiene følges. § 6-1 (4) Eksempel: Statlig tjenestekontrakt der hovedelementet består av helse- og sosialtjenester verdt 5 mill., men verdien av de øvrige tjenesteelementene overstiger 1,1 mill. Tilsvarende der den delen som ikke er hovedelementet omfattes av del II, men hovedelementet ikke gjør det. § 6-1 (5)

18 Blandede anskaffelser
Delvis unntatt anskaffelsesregelverket og delvis omfattet av forskriften, § 6-2 Hvis ytelsene kan skilles «på en objektiv måte» – adgang til å inngå separate kontrakter etter de regler som gjelder den enkelte kontrakt Hvis ikke – reglene for ytelses som gjelder kontraktens hovedelement skal følges

19 Blandede anskaffelser
Delvis omfattet av forskriften og delvis knyttet til forsyningsaktiviteter, § 6-3 Separate kontrakter, inngått etter de regler som gjelder den enkelte kontrakt Blandet kontrakt «etter reglene som gjelder for aktiviteten anskaffelsen i hovedsak er beregnet for» Forbehold for omgåelseshensikt Umulig å avgjøre hvilken aktivitet anskaffelsen i hovedsak er beregnet for og ene aktiviteten er omfattet av forskriften og den andre forsyningsforskriften – forskriften, med mindre ytelsen omfattet av forsyningsforskriften overstiger terskelverdiene der, og ytelsen omfattet av forskriften ikke overstiger EØS-terskelverdiene

20 Blandede anskaffelser
Delvis omfattet av forskriften, og delvis innebærer en konsesjon Separate kontrakter, inngått etter de regler som gjelder den enkelte kontrakt Blandet kontrakt etter forskriften Ikke mulig å skille – reglene som gjelder kontraktens hovedelement

21 Omgåelsesproblemet Utforming av anskaffelser slik at de reglene man anser mest fordelaktige kommer til anvendelse – legitim tilpasning eller omgåelse? § 5-4 (4) – oppdragsgiver skal ikke velge beregningsmåte eller dele opp en kontrakt med det formål å unnta kontrakten fra forskriften (Il)legitime hensyn for oppdeling Ingen ting i veien for å tillate interessenter i å by på deler av et oppdrag – brøytetjenester som eksempel.

22 Sammenfatning – regelverkets virkeområde
Pliktsubjekter etter regelverket Stikkord «Oppdragsgiver) – offanskl. § 2 annet ledd Situasjoner der regelverket kommer til anvendelse Anskaffelse Egenregi faller utenfor Uegentlig egenregi faller utenfor gitt at visse vilkår er oppfylt Kontroll Aktivitet Enkelte anskaffelser er positivt unntatt Utfordring: Klassifisering av kontrakten

23 Sammenfatning – regelverkets virkeområde
Innenfor regelverket Hvilken forskrift? Innenfor forskriften Hvilken del av forskriften? Kapittel 5 i alle Terskelverdier Blandede anskaffelser, igjen Utfordringene i praksis Erverv/leie av fast eiendom eller bygge- og anleggskonttrakt? Verdiberegning – terkelverdiene


Laste ned ppt "Offentlige anskaffelser"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google