Ledersamling Olweus- programmet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Klasseregler.
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Veiledning av elever / lærlinger
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Olweus-programmet ved Sten-Tærud skole
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Ansvar og prosesser i skolen
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
Nulltoleranse for mobbing
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Generelle tiltak og forebygging
Forventninger til oss som skole:
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Olweus spørreundersøkelse Første gangs undersøkelse Grafikk.
Brukerundersøkelse av Trivselsprogrammet Høst 2013 (utdrag)
"God bagasje på livets reise."
Senter for atferdsforskning
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Handlingsplan mot mobbing
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Aggresjon.
Mobbing og atferdsproblemer
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Hva er viktig for elevers læring?
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Argumenterende tekster
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
Velkommen til foreldremøte på 6.trinn torsdag 24. september 2015.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
OLWEUS ARBEID Indre Hafslo oppvekstsenter. Kva er mobbing? Tenk/diskuter.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Rusforebyggende arbeid i et læringsmiljøperspektiv Presentasjon 2. sept i Trondheim SHoT 2014.
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
§ 9a-1.Generelle krav Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
Foreldremøte klasse xx FAU ved Bøler skole Osloskolen FAU Bøler skole.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Velkommen til foreldremøte på 4. trinn
SMU 30.mai 2017 Olweus undersøkelsen trinn Svarprosent: 91,2%
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Lokal Trivselsundersøkelse for 1. – 4. trinn
Kvifor ynskjer me dette?
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Nye regler om skolemiljø og mobbing
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Oppgave 6 Side Sett inn riktig form av substantivet. Du velger selv et ord som passer inn i sammenhengen. Bilde:
Psykisk helse.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Handlingsplan mot krenkende adferd
Utskrift av presentasjonen:

Ledersamling 28.10. 2010 Olweus- programmet Mot mobbing og antisosial atferd i grunnskolen § 9a-3 Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremme et godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve trygghet og sosial tilhørighet. 21.09.2018 informasjon fra Haugesund kommune

informasjon fra Haugesund kommune Innhold 1 Innledning 2 Tallenes tale 3 ”Feste trådene” 21.09.2018 informasjon fra Haugesund kommune

Hovedprinsipper i Olweus-programmet Varme, positiv interesse og engasjement fra de voksnes side Faste grenser mot uakseptabel atferd Konsekvent bruk av ikke-fysiske, ikke-fiendtlige negative konsekvenser hvis en elev bryter de reglene man er blitt enige om Voksne i skolen (og hjemme) som fungerer som autoriteter i visse henseender 21.09.2018 informasjon fra Haugesund kommune

Variasjoner på skolene våren 2010 Mobbet i %: HK 2010 5,9% (157) av 2676 elever 0- 2,6 - 2,8 - 3,1- 3,8 - 5,3 - 6,8 - 6,9 - 9,6 - 11,1 - 11,5 Deltatt i %: HK 2010 94,5% 100-100- 98,9 – 98,8 – 96 – 95,4 – 95,2 – 94,9 – 92,4 - 91,3 Trivsel i %: HK 2010 95,7% 100-100-98,9- 98,8- 98,6- 98,5- 96,9- 96,9- 95,4- 95,1- 93,5-92,4 Mobber i %: HK 2010 3,9% 0 - 1,1-1,2-1,8 -1,8- 2,2- 2,5- 2,7- 3,3- 3,5- 4,6 - 8,3 21.09.2018 informasjon fra Haugesund kommune

forts. Variasjoner på skolene våren 2010 C Elever som er mobbet 1 år eller mer (antall elever): HK 52e Spredning fra 0 - 16 G Elever som er blitt mobbet, men ikke har fortalt : HK 32 e Varierer fra 0-5 elever, flest på 3-4e P K. lærer gjort lite eller ingenting (%): HK 20,9 % Spredning fra 7,2 – 38,9 21.09.2018 informasjon fra Haugesund kommune

informasjon fra Haugesund kommune Resultatet for HK 2010 og 2009 Hvilke former for mobbing er mest utbredt? J+G 2010 (2728e) 2009 (2326e) Mobbet språklig 7,3 % 8,7 % Utestengt 4,2 % 5,7 % Slått, sparket 3,6 % 4,5 % Falske rykter, løgner 4,8 % 5,4 % Frastjålet 2,4 % 2,3 % Truet, tvunget 2,1 % 2,7 % Hudfarge, innvandrerb. 2,8 % 2,8 % Ord, gester med seks. 3,6 % 3,3 % Mobil, Internett 2,5% 2,5 % Mobbet på annen måte 3,0 % 3,6 % 21.09.2018 informasjon fra Haugesund kommune

NB! Arbeid med klassemiljø! Hvem mobber hvem? 2010 2009 Går i elevens klasse / gruppe 50,7 % 38,5 % Går på samme trinn 15,5 % 17,8 % Går på høyere trinn 15,5 % 15,9 % Går på lavere trinn 6,4 % 7,0 % Går på forskjellige trinn 11,8 % 20,7 % NB! Arbeid med klassemiljø! 21.09.2018 informasjon fra Haugesund kommune

Holdningsarbeid blant guttene spesielt ! Haugesund 2010; Gutter i grupper ( 2-3 elever) mobber mest: 31,4 % Mobbet av en gutt 22,8 % Sum: 54,2 % er guttemobbingen Mobbet av både jenter og gutter: 25,0 % Mobbet av flere jenter: 9,6 % Mobbet av en jente: 11,2 % Sum: 20,8 % er jentemobbing 21.09.2018 informasjon fra Haugesund kommune

informasjon fra Haugesund kommune Hvor lenge er du blitt mobbet? Elever som svarer 1 år el. mer; Haugesund: 1,9 % av alle elevene (52e) Har du fortalt om mobbingen til noen? Elever som svarer; mobbet, men ikke fortalt til noen: Haugesund: 20,4% (32) 21.09.2018 informasjon fra Haugesund kommune

informasjon fra Haugesund kommune Hvor foregår mobbingen i 2010? ( i % av de som er mobbet en sjelden gang el. mer) Haugesund På skoleplassen 34,4 - I ganger/ korridorer 17,6 - I klasserommet i timene 11,8 - I klasserommet ellers 12,6 liten + På toalettet 4,6 - I gymsal/ garderobe 9,4 - I spisesal 3,9 liten - På skolevei 14,4 - På skoleskyssholdeplass 3,3 + På skoleskyss /buss 3,1 liten - Annet sted på skolen 15,0 +4 God rutine for inspeksjon er svært viktig! 21.09.2018 informasjon fra Haugesund kommune

informasjon fra Haugesund kommune Hva føler og tenker du når du ser en elev på din egen alder bli mobbet? ”Synes litt synd på” og ”synes synd på og vil hjelpe”(H) Haugesund: 91,7 % (2009: 88,8%) Kunne du tenke deg å mobbe en elev du ikke liker? Elever som svarer ”ja” eller ”ja, kanskje” eller er usikker: Haugesund: 12,6 % (2009: 15,8%) 21.09.2018 informasjon fra Haugesund kommune

informasjon fra Haugesund kommune Positivt: Færre elever oppgir å bli mobbet i HK; 2007: 201e, 2008: 174e, 2009: 168e, 2010: 157e (5,9%) 95,7% av elevene trives Utfordringer: Økt antall elever oppgir at de mobber; 2007: 4,1%, 2008: 4,7%, 2009: 3,2%, 2010: 3,9% Elever mobber elever i samme klasse: 50,7% * Hvordan skape et klassemiljø uten mobbing? Mest mobbing på 4. trinn: 17% * Hvordan jobbe godt mot mobbing på de laveste trinnene? 21.09.2018 informasjon fra Haugesund kommune

informasjon fra Haugesund kommune ”Feste trådene” 21.09.2018 informasjon fra Haugesund kommune

informasjon fra Haugesund kommune ”Feste trådene” * Kunnskap i personalet! * Kunnskap blant elevene! * Systematisk og kontinuerlig! * Dokumentasjon og sertifisering! Lykke til! 21.09.2018 informasjon fra Haugesund kommune