Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Produksjon og forbruk av elektrisk kraft i Norge
Advertisements

Naturgassbusser eller dieselbusser med avgassrensing – et miljøvalg?
Statssekretær Anita Utseth, OED. SINTEF-seminar 13. mars 2007, Oslo
”LNG som alternativ til bunkersolje” Thomas Øien, Prosjektleder
Industriell verdiskapning en mulighet for gode klimatiltak? Stortingets klimaforlik, klimatiltak og virkemidler i industrien Terje Lien Aasland, Næringskomiteen.
Terje Aasland Regjeringens næringspolitikk sett i lys av Soria Moria erklæringen.
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
Fremtidens energiteknologi
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
Energiutfordringene - klima, forsyningssikkerhet og grønn verdiskaping
Anker Grøvdal Fjord1 MRF
Biogass 09 ENOVAs program for biogass Seniorrådgiver Jens Musum Enova SF.
Hvilke virkemidler kan bidra til raske utslippskutt?
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Seminar januar 2012 Geir Berg
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Gass som drivstoff Behovet for renere drivstoff Gassløsningen
Transnovakonferansen for bærekraftig mobilitet Rica Hell Hotel 9. mai Trond Moengen.
Status for gassplanene Frostating, 20. februar 2004 Petter Haugan Gassforum Trøndelag.
Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013
UTNYTTELSE AV NATURGASS I NORGE Carsten Sørlie Interconsult ASA
UDs Topplederkonferanse 2007 Fornybar energi: Verdensbildet og Norges plass i dette Divisjonsdirektør Anne Kjersti Fahlvik.
Hvordan utfordrer NoBio regjeringen i arbeidet med statsbudsjettet 2010? Årsmøte i Norsk Fjernvarme, Fredrikstad 28. mai 2009 Kari Asheim, NoBio.
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Carbontech Utvinning av super ren karbon fra naturgass Presentasjon Sogndal 20 september 2007 Tor Geir Engebretsen.
Naturgasseminar Seminar om bruk av naturgass i transportsektoren i regi av Sør-Trøndelag fylkeskommune Innlegg fra adm direktør Arne J. Nymo,
Gassbusser i Trondheim Aktuelle tall Team Trafikk AS Bakgrunnen for gassbussene i Trondheim Samarbeidspartnerne Den første gassbussen i Norge.
Helge Lund, konsernsjef Klimateknologikonferansen Trondheim, 18. oktober 2007 Verdiskaping i utfordrende omgivelser.
Gassfylket Møre og Romsdal
Støtte fra NOx-fondet til LNG-prosjekter Geir Høibye, Daglig leder Næringslivets NOx-fond Ålesund, LNG i fiskeflåten 13. oktober 2011.
Fornybar kraft og varme
Statsbudsjettet 2009 Høring i finanskomiteen Steinar Bysveen Administrerende direktør, EBL Høring i finanskomiteen, 17. oktober 2008 EBL – drivkraft i.
Barents NaturGass AS Barents NaturGass AS
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Nordnorsk Havbrukslag 13. januar 2011 Fredd Wilsgård Når vestlendingene ser mot nord.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Bellonas Energiforum 19.juni 2009 ENOVAs program for biogass Seniorrådgiver Jens Musum Enova SF.
Starten eller slutten på det norske industrieventyret? Bellonas energiforum.
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Gudrun B. Rollefsen, adm. dir
”Mottaksterminaler og infrastruktur” Thomas Øien, Prosjektleder Barents NaturGass AS
Nordisk biogasskonferens
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Biogass - naturgass Hva er forskjell på BIOGASS og NATURGASS?
Miljøvennlig bruk av naturgass i industrien Offisiell åpning av Gassnova Marit Larsen, adm.dir Tel-Tek.
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
Et konkurransedyktig grønt næringsliv NFD Innspillskonferanse Gisle Løhre Johansen Konserndirektør FoU og Forretningsutvikling.
Oslos strategi frem mot nullutslippsbyen Bioenergi – til transport!
Page1 Borregaards strategi for å fornye sin varmeenergiforsyning Østfoldkonferansen 26. januar 2006 Tuva Barnholt Direktør, innkjøp og forsyning.
DNV GL © 2014 Ungraded 28 October 2015 SAFER, SMARTER, GREENER DNV GL © 2014 Ungraded 28 October 2015 Martin Wold Utslipp i norske farvann og mulighetene.
STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 1 Bakgrunnen for møtet Miljømål Miljørapport 2005 MILJØ I KOLLEKTIVTRAFIKKEN.
Klima- og miljøutfordringer Miljøvernsjef Jane Nilsen Aalhus.
Hva skjer i Østfold? Tommy Fredriksen Direktør - Strategi og utvikling Østfold Energi AS Pågående satsninger Gassrørledning og gasskraftverk på Slagentangen.
Busser og miljø Eivind Selvig AS Civitas Rådgivergruppen Foredrag 21. februar 2007.
Energi- og klimaplan i Rendalen kommune. Vedtatt i slutten av 2010 Mål: – Å redusere utslipp med i over 10 % i forhold til 1990 nivå – Dette betyr en.
Fast, flytende eller gassformige energibærer All electric ship, hybridløsninger Konrad Pütz Programansvarlig transport Enova Harlans Seminar 2015.
Energi- og klimautfordringer – politiske råd og rammer - hvordan er dette tilpasset industrien v/Stein Lier-Hansen.
Klima- og miljødepartementet Norsk mal: Startside Har du bruk for engelsk mal? Klikk på Oppsett under Hjemfanen og velg relevant side i undermenyen  KMDmal_engelsk.
Resultater og mål for energiforskningen i Norge Status på Stratos, 7. September 2011 Arvid Hallén, Norges forskningsråd.
Gass til Østfold -vi har flere alternativer Tommy Fredriksen Østfold Energi AS.
1 Møte i Finansdepartementet 28. februar 2012 Cato Kjølstad Daglig leder Norsk Bioenergiforening.
Nasjonal transportplan
BOREAL Dialogkonferanse Kolumbus 8. September 2016 Ivan Fossan.
En felles hydrogenstrategi for Vestlandet
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
Fokus på klima og miljø i transportsektoren
MILJØTILTAK OG KOSTNADER I FERJEDRIFTA I MØRE OG ROMSDAL FYLKE
Inger Beate Hovi Trafikdagene i Aalborg 28. august 2018
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Utskrift av presentasjonen:

Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen

Rammebetingelser for bruk av gass Hvorfor gass? - hvorfor gass til transport? Rammebetingelser FoU Riksvegferjer Støtteordninger Avgiftssystemet

Hvorfor gass? Norges energisituasjon Verdiskaping Miljø Moderat vekst i produksjon av vannkraft – økende etterspørsel Verdiskaping Næringsutvikling Distriktsutvikling Miljø Lave utslipp av NOx, SO2 og partikler, noe lavere CO2 – når alternativet er fossilt brensel

Hvorfor gass i transportsektoren? Mest miljøhensyn - noe næringsutvikling Særlig sjøtransport Gøteborgprotokollen: 30 000 tonn mindre NOx i 2010 40 pst fra innenriks sjøfart og fiske (riksvegferjer 2,3 pst) De rimeligste tiltakene i sjøtransport Ombygging av motorer eller nye dieselferjer LNG-riksvegferjer 80-90 pst reduksjon i NOx-utslippene i forhold til en ny dieselferje, CO2-utslippene reduseres med 15-20 pst I mindre grad buss Euro IV fra 2005 for tunge kjøretøy gir lave partikkelutslipp Euro V fra 2008 gir lave NOx-utslipp

Rammebetingelser: FoU Tilskudd til rasjonell og miljøvennlig transport 1991-2004 Økt bruk av alternative drivstoff, utvikling og bruk av ny teknologi Ca 5 mill pr år Mye gass i første fase: Gassbussforsøk i Bergen, Trondheim og Haugesund – gassbuss + fyllingsanlegg Etter hvert nullutslippsteknologi (hydrogen, brenselceller) Nå: Mye på transport og mye på gass, men lite på kombinasjonen Transport (RENERGI) Hydrogen Biodrivstoff Gass Gasskraftverk med CO2-håndtering

Rammebetingelser - Støtteordninger Tilskudd til oppbygging av infrastruktur for naturgass For å gjøre naturgass tilgjengelig 30 mill kr i 2006 over OEDs budsjett Transmisjonsrør Distribusjonsanlegg LNG og CNG Forvaltes av Enova Innovasjon Norge

Rammebetingelser: Riksvegferjer To samband konkurranseutsatt med forutsetning om LNG som energibærer + ett (Molde-Vefsnes) i 2006 Til sammen fem ferjer + Molde –Vefsnes + Glutra Avgift på NOx?

Rammebetingelser: Avgiftssystemet NOx-avgift? Soria Moria: ”Regjeringen vil gjennomgå systemet for CO2-avgift for å hindre at bruk av gass til energiformål utkonkurrerer mer miljøvennlige alternativer”