Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen
Rammebetingelser for bruk av gass Hvorfor gass? - hvorfor gass til transport? Rammebetingelser FoU Riksvegferjer Støtteordninger Avgiftssystemet
Hvorfor gass? Norges energisituasjon Verdiskaping Miljø Moderat vekst i produksjon av vannkraft – økende etterspørsel Verdiskaping Næringsutvikling Distriktsutvikling Miljø Lave utslipp av NOx, SO2 og partikler, noe lavere CO2 – når alternativet er fossilt brensel
Hvorfor gass i transportsektoren? Mest miljøhensyn - noe næringsutvikling Særlig sjøtransport Gøteborgprotokollen: 30 000 tonn mindre NOx i 2010 40 pst fra innenriks sjøfart og fiske (riksvegferjer 2,3 pst) De rimeligste tiltakene i sjøtransport Ombygging av motorer eller nye dieselferjer LNG-riksvegferjer 80-90 pst reduksjon i NOx-utslippene i forhold til en ny dieselferje, CO2-utslippene reduseres med 15-20 pst I mindre grad buss Euro IV fra 2005 for tunge kjøretøy gir lave partikkelutslipp Euro V fra 2008 gir lave NOx-utslipp
Rammebetingelser: FoU Tilskudd til rasjonell og miljøvennlig transport 1991-2004 Økt bruk av alternative drivstoff, utvikling og bruk av ny teknologi Ca 5 mill pr år Mye gass i første fase: Gassbussforsøk i Bergen, Trondheim og Haugesund – gassbuss + fyllingsanlegg Etter hvert nullutslippsteknologi (hydrogen, brenselceller) Nå: Mye på transport og mye på gass, men lite på kombinasjonen Transport (RENERGI) Hydrogen Biodrivstoff Gass Gasskraftverk med CO2-håndtering
Rammebetingelser - Støtteordninger Tilskudd til oppbygging av infrastruktur for naturgass For å gjøre naturgass tilgjengelig 30 mill kr i 2006 over OEDs budsjett Transmisjonsrør Distribusjonsanlegg LNG og CNG Forvaltes av Enova Innovasjon Norge
Rammebetingelser: Riksvegferjer To samband konkurranseutsatt med forutsetning om LNG som energibærer + ett (Molde-Vefsnes) i 2006 Til sammen fem ferjer + Molde –Vefsnes + Glutra Avgift på NOx?
Rammebetingelser: Avgiftssystemet NOx-avgift? Soria Moria: ”Regjeringen vil gjennomgå systemet for CO2-avgift for å hindre at bruk av gass til energiformål utkonkurrerer mer miljøvennlige alternativer”