Strategisk bruk av IT IBE250 Professor Kai A. Olsen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
14:00 Erfaringsutveksling
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Er entreprenøren med sin erfaring kvalifisert nok til å ta totalansvar for driftene, eller er det fortsatt behov for tett oppfølging med den kostnad det.
Programvare for nisje SMS
Kontraktsoppfølging mv.
Nye Nytt biblioteksystem sett fra Biblioteksystemkonsortiet Hva har skjedd og hva skjer videre? Hilde Høgås, Nasjonalbiblioteket Nestleder i styringsgruppen.
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Grunnleggende testteori
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Øving 6: Med utgangspunkt i Internett/Web teknologi skal vi se på hvordan vi kan opprette nye foretningsmodeller. Vi skal ta utgangspunkt i lærebok-produksjon.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Registrering av kjemikalier i Kromatografigruppa, Fürst Medisinsk laboratorium. Database laget med bruk av teknologiene PHP, MySQL og Apache Prosjektoppgave.
Innkjøpsordningene og e-bøker Bibliotekmøte i Stavanger,
HOVEDPROSJEKT VÅREN 2008 HØGSKOLEN I OSLO AVDELING FOR INGENIØR UTDANNIG (DATAINGENIØR LINJE) FORBEDRE IT-INFRASTRUKTUR BALAGUMAR RAJARATNAM.
Human Factors (HF) i kontrollrom - en revisjonsmetode 2003.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
PPS 2007 og BI rpporteringsløsninger 11 april 2007.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Interkommunalt samarbeid Lokale kartdager Finnmark Ingunn Limstrand Norkart Nord.
12. Final thoughts: Design that works Design som virker.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Presentasjon av masteroppgave
Informasjons-infrastruktur som organisasjon
Forutsetninger i forbindelse med prosjektetablering
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Bjørn Olve Møkkelgård Kristian Elverum
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Brukerundersøkelse for formater og tjenester Metereologisk Institutt, Norsk Polarinstitut og Havforskningsinstituttet med hjelp av Sjøkartverket.
Kap. 25 – Simpler Software Development for Niche Companies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
10 år med digitalisering «Fra pain til gain» Det går ikke lenger å vente til i morgen – ikke bare må du sikre deg, du må utnytte fordelene! Hva kan vi.
Kap. 4 – Cases of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Rekommunalisering eller en entreprise?
Markedsføring.
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
IBE151 Praktisk programmering
Kap. 4 – Cases of Formalization
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
7 erfaringer Hvordan går vi videre i forsøket med Coursekeeper med utgangspunkt i erfaringene?
Program for Basis IT-tjenester ved NTNU
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
IBE110 Informasjonsteknologi - introduksjon
Kap. 4 – Cases of Formalization
Kap. 48 – A Better Model? How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 65 Internet and Democracy
Felles biblioteksystem
Forskningsstøtte ved UBA
Nye retningslinjer internfakturering
Ida750 IT Strategi - Kravspesifikasjon
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
8 Mål og virkemidler i miljøpolitikken
Norsk Fosterhjemsforening <fylke>
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

Strategisk bruk av IT IBE250 Professor Kai A. Olsen kai.olsen@himolde.no 20.09.2018

Strategisk bruk av IT IT er en teknologi Hensikten er å utnytte denne for å: Gjøre jobben mer effektivt Gjøre jobben fortere Forbedre kvaliteten Oppnå strategiske fordeler Ofte kan vi oppnå noe på alle punkter Men det er viktig å være klar over hva vi vil oppnå! Få fram at det er fellestrekk mellom strategiarbeid og kravspesifikasjon. I det første ser vi på bedriften under ett, kanskje i et 3-10 års perspektiv. I kravspesifikasjon ser vi på en deloppgave. Hvor store likhetstrekk vi har vil være avhengig av type deloppgave. I noen tilfeller vil disse være klart spesifisert (delsystem). Da har vi færre fellestrekk. I andre vil vi ha en identisk jobb til kravspesifikasjon - å finne ut hva bedriften egentlig trenger. Oshaug: Om bedriften. Utvikle administrativt system (komme tilbake til dette). Ble under dette arbeidset introdusert til en avdeling som ferdigstilte (slipte, målte, ISO kontrollerte) propellblad. Store problemer: formann (overbelastet), Excel (kun av formann, begrenset ISO kontroll, tungv. Å bruke). Lage nytt system som kunne brukes av flere (Access). Utgangspunkt i regneark. Intervjuer. Være i bedriften. Oppdaget andre problem: Enkelte propellere var vanskelig å kontrollere (vis hvordan regneark virker). Manglende standard for koordinatsystem. Tungv. Å lage dokumentasjon. Dekke begge deler. Systemet kostet kun 100.000 å utvikle. Betale seg inn i løpet av en måned. 150% produktivitetsøkning, mindre bruk av innleide tjenester, bedre lev. Sikkerhet. Styref. Påpekte at en kunne se i regnskapet når systemet kom inn. Ikke unntak. Ofte oppdrag for inst. Uten eget utviklingspersonale. Vide horisonter. Demo PPK. 20.09.2018

Forutsetninger Vi jobber mot en oppgave og/eller en organisasjon Vi må kjenne oppgaven Vi må kjenne mål for prosjektet og målet for organisasjonen Vi må kjenne organisasjonen Vi må kjenne bakgrunn, motiver, m.m Vi må kunne IT-faget Vi må vite noe om framtiden 20.09.2018

Eksempel 1: Pasientjournal Vi skal utvikle en ny og bedre pasientjournal for primærleger Da må vi vite: Hvordan primærleger arbeider Hvilke problemer en har med journalen: Selve journalen Prosessene rundt denne Hvem som føler at det er problemer Hvem som skal sponse og betale utviklingen Hvilke midler som er til rådighet, tidsrammer Hvordan vi skal lage et bedre system: Bedre programmer Bedre brukergrensesnitt Bedre rutiner Ny og bedre teknologi Hvordan det nye systemet skal kopes opp mot eksisterende infrastruktur Hvilke endringer som kreves i infrastruktur 20.09.2018

Eksempel 2: Lastesystem for Vestbase Fra Vestbase opereres en rekke supplybåter Disse betjener oljeinstallasjoner i Nordsjøen Operatørene ønsker mest mulig effektiv drift Hvordan kan vi forbedre systemet? 20.09.2018

Forutsetninger Vi må kjenne hvilke oppgave båtene utfører Vi må vite hvordan båtene opereres Hvilke behov en har på plattformen Både rutiner og avvik Hvor skoen trykker Hvorfor problemet ikke er løst allerede Hvilke grunndata vi har tilgjengelig Ideer til et bedre system Hvilke endringer i infrastruktur dette medfører (trenger vi f.eks. ytterligere data) 20.09.2018

Eksempel 3: Forlagssystem Turbokforlaget utgir turbøker De ønsker et system som håndterer leveringer, fakturering og regnskap Systemet kan være et standardsystem, et tilpasset standardsystem eller et egenutviklet system Vi skal gi råd? 20.09.2018

Hva må vi vite? Hva gjør forlaget Produkter, forhandlere Former for levering Forhandleravtaler Fakturering Regnskapsbehov Statistikkbehov, styringsdata Økonomi 20.09.2018

Valg? For å velge system må vi også kjenne til hva standardsystemer kan tilby Helst bør vi ha kunnskap om alle aktuelle systemer Kan disse dekkes forlagets behov, kan de tilpasses eller vil det være enklest å utvikle et eget system? 20.09.2018

Eksempel 4: Støtte utgivelse av norsk litteratur Myndighetene ønsker å støtte utgivelse av nors litteratur De mener dette er nødvendig siden norsk er et lite språk Til nå: Et ledd for å oppnå dette har vært å la forlagene ha en fastprisavtale på nye bøker og å ha en statlig innkjøpsordning til bibliotekene Fastkjøpsavtalen, egentlig et prissamarbeid, er mye kritisert, men forlagene viser til at med denne får de gode inntekter på noen bøker som kan brukes for å subsidiere andre. Er det andre måter vi kan oppnå myndighetenes mål på (altså, kan IT hjelpe oss)? 20.09.2018

IT ikke nok i seg selv Innfører vi IT uten å endre rutiner oppnår vi lite Kanskje vil kostnadene ved å kjøpe inn og drifte IT systemet overgå besparelsene? Den verden vi lever i er som oftest bygget opp med basis i papir Nå har vi nye muligheter og nye forutsetninger Da må vi også lage nye rutiner 20.09.2018

Eksempel 5: ESS (diskutert i IBE100) ESS (Employee Self Service) er et system som brukes av de fleste høgskolene Det er utviklet i SAP (et ERP system) Ideen med ESS er at den ansatte selv skal kunne bruke systemet for å legge inn persondata, tidsregistrering og reiseregninger Hva vil en oppnå med et slikt system? 20.09.2018

ESS - Svar Det er ikke, hverken fra oppdragsgiver (stat), utviklere (SSØ) eller høgskolen gitt noen målsetting for ESS Ut fra systemet funksjonalitet er det vanskelig i ettertid å sette opp noen målsetting Men dette er IT – og dermed moderne og effektivt. Eller er det så enkelt? 20.09.2018

Hva om vi skulle lage ESS? Hvordan skal vi starte? Hva er viktig å få på plass? Hvilke krav skal vi sette til systemet? Hvilke mulige løsninger har vi? Slike spørsmål skal vi diskutere og svare på i dette kurset 20.09.2018

IT kan være risikofylt NRK, 11.01.11 20.09.2018

Det tekniske må også fungere Vi må sette krav til: Oppetid Responstid Gode brukergrensesnitt System som hindrer feil m.m. Mye av dette har vært diskutert i IBE100 20.09.2018