Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NÅ SKAL DU LÆRE OM FUNKSJONER
Advertisements

Forarbeid Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Velkommen til Newton Gildeskål KLAR FOR HAVET - Forarbeid
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Velkommen til Newton Gildeskål
Lilandspeiderne Informasjon.
Historiefaget i skolen
Vinter 2014 Januar uke 1-5 Rosenholm Aktivitetsskole Halvårsplan 2014
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Velkommen til Newton Gildeskål
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Velkommen til Newton Gildeskål
Hvordan beregne synsfelt til:
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Velkommen til Newton Gildeskål
Forarbeid til Newton-besøk
Merke og lagre punkt fra papirkart
Fisk=Mat.
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
CLASS FRONTER En begynnerinnføring.
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
Redd Barna og Sinna mann
Visste du at de som fremstår som virkelige sterke , i virkeligheten er de mest svake og følsomme? Visste du at de som bruker sin tid på at beskytte andre,
Variabel, Bokstavuttrykk
Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
UKEPLAN FOR 3. KLASSE UKE 24 og juni 2015
Hva er et kart? ”Et kart er en tegning av et stort eller lite område av jordoverflaten sett rett ovenfra!”
Sør - Odal Foreldremøte Hvordan vi som foreldre kan være gode leksehjelpere for barna våre. 1Gerd Fredheim
Uke nov.- 27.nov. Uke nov.- 27.nov. Ord å forklare: Tro Ord å forklare: Tro NOVEMBERPROSJEKTE T Fylket vårt, Rogaland.
Uke mars Verdiord: Lydighet Vi holder på å lære oss gitargrepet D i musikk. Da kan vi spille «Ro,ro, ro din båt og «Fader Jakob».
Plan for 2.klasse Uke – 26. august. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 1Norsk Tegning 2Norsk MatteEngelsk Samfunnsfag 3 MatteMusikk Filmfestival.
Uke 9 27.feb- 4.mars Uke 9 27.feb- 4.mars Verdiord: Tålmodighet.
1 SKOLELABORATORIET Nils Kr. Rossing En praktisk introduksjon til differensialligninger av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Bioteknologi Fra yoghurt til Will Smith’s far?. Kompetansemål gi eksempler på hvordan bioteknologi brukes til modifisering av egenskaper hos planter og.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
GET PAID TO THINK UP STUFF LIKE THIS Reklamekampanje for ArtCenter College of Design, Pasadena (Canada) VISUELL KOMMUNIKASJON.
Bioteknologi Fra yoghurt til Will Smith’s far?. Kompetansemål gi eksempler på hvordan bioteknologi brukes til modifisering av egenskaper hos planter og.
Kunst og Håndverk Gautesete Skole Skoleåret Trinn.
Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
TOV i granskog har foregått siden 1988 (det het ikke TOV da)
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS SEPTEMBER 2017
Det er mange måter å gjøre det på
Hvordan bruke feltboka
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Ukeplan uke 38 Mål: Timeplan: Lekser: 18. september – 22.september
Kart og Kompasskurs DNT Oslo og Omegn 2.mars 2017
Begrepsark Begrep Forklaring organisme
Kveis-Pseudoterranovas decipiens
Velkommen til forskerøya Engia!
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Matematisk modellering
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Velkommen til Newtonrommet
Dyreskolen Hei! Og velkommen til Dyreskolen :) Det fins mange forskjellige dyr. Noen dyr lever under vann, noen på land og noen dyr flyr i lufta. Noen.
Velkommen til Newtonrommet
Velkommen til Newton-rommet
Velkommen til Newton energi- og havbruksrom i Midt-Troms
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Velkommen til Newtonrommet
Sinne Film:
TOV i granskog har foregått siden 1988 (det het ikke TOV da)
3 Tegn her: 2 Skriv her: B r e t t e k a n t
1 Gruppeoppgave 1 1.
Velkommen til Newtonrommet
Istidsvariasjoner B r e t t e k a n t
Utskrift av presentasjonen:

Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element

Læringsmål Dere skal kunne: forklare laksens livssyklus i både oppdrett og ute i naturen. tegne laksen i et gitt stadium ut fra observasjon I dag er det bare fokus på naturen. Nils Kr. Rossing

Hva vet dere om laks ? Hvor lever den? Hvor gammel blir den? Har dere prøvd å fiske laks? …? Her skal elevene fortelle fritt om hva de allerede vet om laks.

Ugler i mosen: Hvordan finner laksen tilbake dit den ble født? Nils Kr. Rossing

Laks i sitt naturlig element 2. 3. 5. 4. 1. 6 7. Laks i sitt naturlig element Etter å ha sett på filmen, skal elevene prøve å sette navn på de ulike stasjonene i laksen sitt liv.

2. 3. 5. 4. 1. 6 7. 1. Egg 2. Yngel 3. Parr . 4. Smolt . . 5. Postsmolt 6. Voksne 7. Gytefisk

Vitenskapelig tegning I vitenskapen er det vanlig å tegne objekter man observerer under et mikroskop eller under en lupe. I Newton-rommet skal dere tegne en lakselarve dere observerer under en lupe. Hvorfor tegning?  Når vi tegner et objekt selv, husker og observerer vi mye bedre.

Oppgave i dag Tegne fisken på plansjen dere får delt ut Du kan tegne den så stor eller liten som du vil I vitenskapen vil vi alltid gjerne sammenligne hvilken størrelse vår tegning har i forhold til originalen. Dette kaller vi for målestokk Spør elevene om de for eksempel har hørt om målestokk fra før, for eksempel i forbindelse med kart. Forklare elevene at vi i dag tegne for å øve oss på å tegne og for å øve å beregne målestokken. Nils Kr. Rossing

Hvordan beregner vi målestokken av en tegning ? Eksempel: måle lengden av modellen (tegning) med en linjal = 16 cm måle lengden av originalen (laks) = 5 cm Fasit:  16 cm = 3.2 5 cm  Tegningen er 3.2 ganger større enn originalen. Material: Papirark, Kalkulator, Linjal, Blyant, Viskelær, Blyantspisser 16 cm Målestokken er da 3,2 : 1

Objekt Salmo Salar, plansje NL: Skrive ut laksen og bruke den som en plansje. Elevene skal lage sin egen tegning. Nils Kr. Rossing