Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:"— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
følge en tredimensjonal byggetegning og ved hjelp av denne bygge en robot programmere roboten til å gjøre på forhånd bestemte oppgaver, for eksempel stoppe når den treffer kanten på robotbanen måle og regne ut hvor langt roboten vil kjøre med f.eks. tre rotasjoner (hjulene går tre ganger rundt) forklare om omkretsen på hjulene har betydning for hvor langt roboten vil kjøre gi eksempler på flere måter vi kan bruke for å beregne omkretsen på et hjul beskrive hvilke sensorer roboten har og i korte trekk kunne forklare hvordan disse virker

3 Hva er en robot? Hva gjør en robot? Hva gjør en robot?
Hvordan ser de ut? Hva skal til for at vi kan kalle noe en robot? Hva gjør en robot? Hvordan ser de ut? Hva skal til for at vi kan kalle noe en robot? Oppgave: - Tegn en robot slik du tror den ser ut, ut fra det du vet fra før.

4 Definisjon på en robot En robot kan motta data ved hjelp av sensorer.
En robot har en hjerne for behandling av data. En robot kan sende ut data i form av bevegelse, lys, lyd eller lignende. Med denne definisjonen har vi roboter rundt oss hele tida! Robotene kan ha programmer som gjør noe som er bestemt på forhånd. Eller de kan reagere på signaler fra sensorene, slik vi reagerer på signaler fra sansene våre. Roboten utfører en handling ut fra hvilket signal den får fra sensoren. Hva de skal gjøre bestemmer vi, gjennom å programmere dem

5 Eksempler på roboter Røykvarsler Trafikklys Automatisk døråpner

6 Den ligger i filarkivet til modulen.
Vis filmen: Connect-Saw.wmv Den ligger i filarkivet til modulen. Tips! Dersom du lagrer filmen lokalt på maskinen som skal brukes til presentasjonen kan du laste den inn i powerpointen. Nils Kr. Rossing

7 EV3 med sensorer og motorer
Stor motor Medium motor Ultrasonisk sensor Stor motor Fargesensor Gyrosensor Trykksensor

8 EV3-brikken. Robotens hjerne
Hjernen til EV3 MINDSTORMS roboten. Den er en intelligent computer-kontrollert LEGO kloss som gjør MINDSTORMS roboten “levende” og gjør den i stand til å utføre forskjellige handlinger. . Knapper for å velge i menyen Slå på/Enter/Kjør Tøm/gå tilbake/slå av

9 Robotens hjerne Hovedenheten har:
fire utgangsporter (motorer), Port A, B, C og D. fire inngangsporter (sensorer) nummerert fra 1-4. USB-kontakt for tilkobling til PC Mini SDHC-kortleser for opp til 32 GB utvidet minne Høyttaler slik at du kan legge til lyder i programmet og høre disse når programmet kjører.

10 Motorer med rotasjonssensor
Settet består av to store motorer og en medium. Gir roboten din muligheten til å bevege seg. Innebygd rotasjonssensor gir presis og nøyaktig kontroll. EV3 Medium motor passer bra for innretninger med mindre belastning og høyere hastigheter. Stor motor Medium motor

11 Trykksensor Lar roboten føle omgivelsene rundt seg og kan også brukes som startknapp for programmene dine. Den registrerer når frontknappen trykkes eller slippes, og kan telle antall trykk.

12 Fargesensor Gir roboten fargesyn.
Måler reflektert rødt lys og omgivelseslys, fra mørke til svært lyst sollys Den kan skille mellom fargene svart, hvit, blå, grønn, gul, rød og brun.

13 Ultralydsensor Gir roboten øyne, og muligheten til å registrere og
måle avstand fra objekter. Den kan brukes til f.eks. å unngå objekter, navigere seg ned en bane med vegger eller oppdage om et objekt beveger seg. Måler avstand mellom 1 og 250 cm Nøyaktighet innenfor +/- 1 cm Lyset i front er konstant når sensoren sender lydbølger, og blinker når sensoren lytter etter lydbølger 

14 Gyrosensor Måler robotens rotasjonsbevegelser og endrer
retningen til roboten. Vinkelmodus måler vinkler med en nøyaktighet på +/- 3 grader 


Laste ned ppt "Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google