Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud
1. Ny læreplan i norsk fra høsten 2013 «Målet med justeringene er læreplaner som i større grad legger til rette for systematisk arbeid med elevenes grunnleggende ferdigheter.» - Ingrid Metliaas og Trygve Kvithyld i Norsklæreren , 1:2013 Fokus på grunnleggende ferdigheter Tydeligere progresjon i læringsmål Spesifiserte mål i språkkompetanse Sluttvurdering – ulike krav i hovedmål og sidemål? Muntlig eksamensform? 17. 04.2013 Ellen Birgitte Johnsrud
«Skriving er en aktivitet som elevene er jevnlig opptatt med, enten ved at de løser oppgaver eller noterer fra tavla. Noe særlig fokus på skriving som ferdighet finner vi imidlertid lite av.» – Frøydis Hertzberg i rapporten Underveis, men i svært ulikt tempo, 2010 «Utviklingen av skriftlige ferdigheter i norskfaget innebærer å arbeide systematisk med formelle skriveferdigheter, tekstkunnskap og ulike skrivestrategier for å bli i stand til å skrive stadig mer komplekse tekster. http://www.udir.no/Lareplaner/Forsok-og-pagaende-arbeid/Gjennomgang-av-fem-fag/
Skrivetrekanten Innhold Form Formål Hva vil du si? Hvordan vil du si det? Formål Hvorfor, og til hvem vil du si det? 4
2. F-faktor i Klare mål Eksempeltekster og stillas Revisjonskompetanse Skrivevenn Vurderingsmatriser «Lese og skrive saktekster» «Byggemåter for fortelling» 5
G-faktor i Klare mål ”Kontrastiv grammatikk” Øving i delferdigheter Sjekklister «Skriv godt norsk» 6
3. Læreboka i 2013 Strategier Vurdering for læring Differensiering Digitale ressurser 7
«Lese for å lære» (s. 6-25) Lesemåter: letelese, nærlese, skumlese Før: BIO-blikk, tenkeskriving Under: refleksjonsstopp, nøkkelord, notater, tankekart Etter: Tekstsamtale, sammendrag Ord og begreper: ordforklaringer, ordliste, begrepskart
Vurdering for læring: I mål? Vil revisjonen av læreplanen få innvirkning på din norskundervisning? Hvordan kan læreboka være et godt hjelpemiddel for deg i 2013?