Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Bokpresentasjon Stavanger
Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Vurdering for læring.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
for norsklærere på ungdomstrinnet
for norsklærere på ungdomstrinnet
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Skriving som grunnleggende ferdighet
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Om å skrive om litterære tekster
Grunnleggende ferdigheter i Kunnskapsløftet
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
”Alle skal beherske grunnleggende ferdigheter” Grunnleggende ferdigheter og lokalt læreplanarbeid
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Strategier og kompetanse
Læringsfremmende respons
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Framtida nå – les og forstå!
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Signatur 3.
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
skriftlig eksamen i norsk
Tankekart og læringstrategi
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
Lesing og lesestrategier
In Use Engelsk for unge og voksne
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
23. September  Jobbevenner og stasjonsgrupper  Samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
Læringsstrategier & lesefaser SELVHJELP TIL LÆRING.
Arbeid med skriving i innføringstilbud
Samfunnsfag.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Photodisc/Rayman/Getty Images
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Utskrift av presentasjonen:

Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud

1. Ny læreplan i norsk fra høsten 2013 «Målet med justeringene er læreplaner som i større grad legger til rette for systematisk arbeid med elevenes grunnleggende ferdigheter.» - Ingrid Metliaas og Trygve Kvithyld i Norsklæreren , 1:2013 Fokus på grunnleggende ferdigheter Tydeligere progresjon i læringsmål Spesifiserte mål i språkkompetanse Sluttvurdering – ulike krav i hovedmål og sidemål? Muntlig eksamensform? 17. 04.2013 Ellen Birgitte Johnsrud

«Skriving er en aktivitet som elevene er jevnlig opptatt med, enten ved at de løser oppgaver eller noterer fra tavla. Noe særlig fokus på skriving som ferdighet finner vi imidlertid lite av.» – Frøydis Hertzberg i rapporten Underveis, men i svært ulikt tempo, 2010 «Utviklingen av skriftlige ferdigheter i norskfaget innebærer å arbeide systematisk med formelle skriveferdigheter, tekstkunnskap og ulike skrivestrategier for å bli i stand til å skrive stadig mer komplekse tekster. http://www.udir.no/Lareplaner/Forsok-og-pagaende-arbeid/Gjennomgang-av-fem-fag/

Skrivetrekanten Innhold Form Formål Hva vil du si? Hvordan vil du si det? Formål Hvorfor, og til hvem vil du si det? 4

2. F-faktor i Klare mål Eksempeltekster og stillas Revisjonskompetanse Skrivevenn Vurderingsmatriser «Lese og skrive saktekster» «Byggemåter for fortelling» 5

G-faktor i Klare mål ”Kontrastiv grammatikk” Øving i delferdigheter Sjekklister «Skriv godt norsk» 6

3. Læreboka i 2013 Strategier Vurdering for læring Differensiering Digitale ressurser 7

«Lese for å lære» (s. 6-25) Lesemåter: letelese, nærlese, skumlese Før: BIO-blikk, tenkeskriving Under: refleksjonsstopp, nøkkelord, notater, tankekart Etter: Tekstsamtale, sammendrag Ord og begreper: ordforklaringer, ordliste, begrepskart

Vurdering for læring: I mål? Vil revisjonen av læreplanen få innvirkning på din norskundervisning? Hvordan kan læreboka være et godt hjelpemiddel for deg i 2013?