Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sportsbransjen Sportsbransjen AS NORSPO AS  74 leverandører  Etablert for 20 år siden med mål om å stå sammen overfor en sterkere kjedestruktur.
Advertisements

Næringsfiske Utfordringer og muligheter Av Hans Olav Bråtå, Østlandsforskning Foredrag på for medlemmer i Hanen Helgelandsmoen,
HVILKE KONSEKVENSER KAN FINANSUROEN FÅ FOR NORGES EKSPORT AV VILLFISK? Terje E. Martinussen Norges sjømatråd Oslo, 1.februar 2012.
Om høner som sparker og harer som hopper, og hva i all verden har dette med butikk å gjøre? - et lidenskapsløst innlegg om markeder Hallgeir Isdahl 24.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo andre kvartal 2006.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
1: Gjengs leie Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 4. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Verdikjedeanalyser av sjømat og kjøttprodukter
Prognosesenteret November 2012
Byggevarestatistikk - import / eksport Pr. 1. kvartal –2014.
Byggevarestatistikk - import / eksport Pr. 3. kvartal 2013.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av Makrosikt for.
Boligbyggs markedsleie- statistikk for Oslo - 4. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo steg med 4,2 % fra 3. til 4. kvartal 2007 I hele 2007 steg markedsleien.
1: Markedsleie Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Sparing eller forbruksvekst – Ja takk begge deler Lars E Haartveit, sjeføkonom i Virke.
Har egenkapitalkravet hatt en effekt på boligmarkedet i Oslo?
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
Tove Sleipnes Norges Sjømatråd Markedssjef 12. februar 2015
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
"Verdier fra havet - Norges framtid"
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Internasjonale finansmarkeder Fra midten av 80-tallet har finansmarkedene stadig blitt mer internasjonale. Dette betyr blant annet at problemer lett beveger.
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 06. januar 2016 Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom.
Skråblikk på bilbransjen Gunnar Stavrum, sjefredaktør i Nettavisen.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Kjøp billig, selg dyrt! Rådet i overskriften er omtrent like opplagt og verdiløst som dette rådet fra en trener: «Ta lengre skritt oftere!» Råd fra aksjemegler:
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Statistikk Dette er Norge Å kunne tolke statistiske data er en.
©TNS 2016 Konjunkturrapport for arkitektbransjen 1H 2016.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi Ingen endring Totalmarked første halvår.
Idun glutenfritt Målsetting 2014 – NSV 7 mill NSV 20133,2 MNOK NSV 20147,2 MNOK + 4 MNOK PS! Videre tall mangler ca. 0,5 mnok pga trøbbel med QliqView.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Allsidige Nord AS fra ide til bedrift.
Vedlegg 1 Varekostanalyse
Om undersøkelsen E-handelsundersøkelsen er gjennomført for andre gang.
HMS-kort i Byggenæringen
Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 1H 2017
Markedsrapport November 2017
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Kostnadsutvikling fosterhjem
Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser
Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Lav rente – en gjeldsfelle
Utskrift av presentasjonen:

Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016 Kilde: Sissel Flesland Markedsinformasjoner AS / Norges sjømatråd 18.09.2018

Kort om sushimarkedet 2016 Omsetningen i totalmarkedet for sushi var ca. 849 millioner kroner i 2016. Dette er en nedgang på -1,7% fra 2015 . Storhusholdning som er den største kanalen for sushi økte derimot med 4% fra 2015 til 2016, men ikke nok til å kompensere for fallet i dagligvare/KBS. I dagligvare/KBS markedet har omsetningen av sushi økt med 463 % frem til toppåret i 2014, fra utgangspunktet på 36 millionene i 2006. Men det gikk ganske kraftig ned i 2015 og nedgangen fortsatte i 2016. Nedgangen skyldes i all hovedsak en dreining fra at forbrukeren kjøper sushi i dagligvare til å heller kjøpe den fra lokal take-away, eller lager sushi selv hjemme. 18.09.2018 Sushimarkedet i Norge Kilde: Sissel Flesland Markedsinformasjoner AS / Norges sjømatråd

-1,7% Nedgang for totalmarkedet for sushi Kilde: Sissel Flesland Markedsinformasjoner AS / Norges sjømatråd

Totalmarkedet for sushi går ned Nedgang i totalmarkedet for sushi fra 2015 til 2016 på -2%, skyldes i all hovedsak nedgang i dagligvare/KBS Totalmarkedet for sushi har i forbrukerkroner økt med 374% de siste 10 årene. 18.09.2018 Sushimarkedet i Norge Kilde: Sissel Flesland Markedsinformasjoner AS / Norges sjømatråd

Nedgang i antall sushibedrifter Veksten av sushibedrifter har vært enorm de siste årene. Fra 2005-2011 var nettotilveksten på om lag 10-25 nye enheter, mens årene som fulgte var veksten enda sterkere med en tilvekst på omtrent 30 nye bedrifter. Denne veksten stabiliserte seg på et høyt nivå i 2015. I 2016 finner vi foreløpig en tilbakegang på 7 bedrifter og et totalt antall på 340, men dette tallet vil trolig øke når grunnlaget for beregninger blir revidert. Dette gir en indikasjon på at det skjer store omskiftninger i denne bransjen. Mange kommer til og en del blir lagt ned. Kravet til ferskhet på fisken gjør også at restaurantene og sushibarene er under nøye kontroll fra mattilsynet og stenges kanskje oftere enn andre. Noe som gir en høy omløpshastighet på utskiftinger av restauranter og barer En av sushirestaurantene i Stavanger, Sabi Omakase har i 2016 Michelin stjerne. Det forteller at det det finnes restauranter innen dette segmentet med ekstremt høy kvalitet. 18.09.2018 Sushimarkedet i Norge Kilde: Sissel Flesland Markedsinformasjoner AS / Norges sjømatråd

Geografisk spredning: beregnet sushi per capita i kroner brukt i storhusholdningmarkedet Folk på Østlandet bruker mer penger på sushi enn i de andre landsdelene. De brukte 185kr per capita i 2016, kontra Sørlandet og Nordnorge som brukte omtrent 70 kr på capita. Sushimarkedet startet med oppstart av restauranter i Oslo med omegn og har etter hvert spredt seg til de store byene rundt om i landet. Beregningen av kroner brukt per capita viser at sushi er fortsatt mest utbredt i de største byene. Sushi er en populær matrett blant unge rundt om i lande, og ansees av mange som favorittmaten. Nordnorge 69 kr Trøndelag 104 kr Vestlandet 98 kr Østlandet 185 kr Sørlandet 79 kr 18.09.2018 Sushimarkedet i Norge Kilde: Sissel Flesland Markedsinformasjoner AS / Norges sjømatråd

Sushiomsetningen i forhold til totalomsetningen i storhusholdningsmarkedet Totalomsetningen i den delen av storhusholdningsmarkedet som selger sushi, har økt med 2,5% det siste året og har i 2016 en verdi på 1 759 millioner kroner. Sushiomsetningen har i samme periode økt med 3,5% til en verdi på 721 millioner kroner. Andelen av sushi i totalomsetningen var ca. 41% i 2016. Til sammenligning var den på 39,3% i 2009. I storhusholdningsmarkedet har sushiomsetningen økt med 192% siden 2009, mens totalomsetningen har økt 180 % i den delen av storhusholdningsmarkedet som selger sushi. 18.09.2018 Sushimarkedet i Norge Kilde: Sissel Flesland Markedsinformasjoner AS / Norges sjømatråd

Dagligvarehandelen taper kunder til storhusholdningsmarkedet

Omsetning av sushi i dagligvare og kioskmarkedet Veksten av sushi i dagligvare og kioskmarkedet har de siste 10 årene, fra 2006-2016 økt med 464%. Veksten forklares i all hovedsak av økt tilgjengelighet i alle butikker og kjeder, og ikke bare i spesialbutikker. Dette viser viktigheten av distribusjon til hele markedet. 2015 er det første året hvor vi ser en nedgang i salget, den negative utviklingen fortsetter i 2016. Årsaken til nedgangen i dagligvare er sammensatt, en av grunnene er at med at stadig flere har oppdaget hvor lett det er å lage sushien selv. I tillegg har det dukket opp så mange cateringbedrifter som leverer en timesfersk sushi. En del av de som pleide å ta med seg en boks fra dagligvarebutikken, stikker heller innom cateringbedriften som ligger like i nærheten og tar med seg sushi derfra, fordi den er ferskere og bedre enn den kjølte varianten de kan kjøpe i dagligvarebutikkene og nesten like billig. +17% +40% +14% +37% +54% +31% +7% +1,4% 18.09.2018 Sushimarkedet i Norge Kilde: Sissel Flesland Markedsinformasjoner AS / Norges sjømatråd

Utviklingen av sushi i det norske dagligvare- og kioskmarkedet 2015: Nedgang i både volum og verdi. Dagligvarehandelen taper kunder til storhusholdningen. Forbrukeren handler heller på lokal catering og ikke i dagligvare, fordi den oppleves ferskere og bedre. 2013: Svak økning +7%. Stadig fler lager sin egen sushi. Salget av sushitilbehør øker i dagligvare 2011: Markedet økte med 54%, forklart av økt distribusjon: flere butikker og kjeder fikk sushi inn i sortimentet sitt. 2005-2009: Sushi i dagligvare er i sin spede start, og utvikler seg fra å være kun i noen utvalgte butikker og kiosker til å bli mer utbredt i større deler av landet i flere butikker. Markedet er under hard konkurranse med prispress og krav til innovasjonsevne og distribusjon. For eksempel overleverer ikke produkter som ferdiglaget sushi-kit tilgjengelig i frysediskene. 2009: Svak økning på +14% på grunn av finanskrisen. Forbrukeren vred sin etterspørsel over på varer med lavere kilopris og varer som f. eks. sushi som har høy kilopris, fikk en mindre økning enn både tidligere og etterfølgende år. 2012: Økt vekst på 31%. Sushi tilgjengelig i nesten alle dagligvarekjder, både lavpris og supermarkeder, inkludert noen bensinstasjoner. 2014: Svak vekst i volum, 4%. Verdi 0,5%. Ikke lengre nyetablert distribusjon som øker verdien og med priskonkurranse gir det et utslag på verdiøkningen kontra volumendringen. Interessen for hjemmelaget sushi øker og markedet for sushitilbehør øker mer enn markedet for ferdiglaget sushi. 2016: Fortsatt nedgang i volum og verdi, trenden fra 2015 fortsetter. Vanen med å handle sushi i dagligvare eri større grad erstattet med sushi fra lokal take-away utsalg. +17% +40% +14% +37% +54% +31% +7% +1,4% 18.09.2018 Sushimarkedet i Norge Kilde: Sissel Flesland Markedsinformasjoner AS / Norges sjømatråd

Kilder/ metodikk: Denne presentasjonen tar utgangspunkt i rapporten «Utviklingen av Sushimarkedet i Norge 2016» som Sissel Flesland Markedsinformasjoner AS har utarbeidet for Norges Sjømatråd i 2016 Totalomsetningen for storhusholdning er fra merverdiregisteret til SSB, som tar utgangspunkt i Brønnøysunds registre. Omsetning i dagligvaremarkedet og servicehandelsmarkedet (kiosker og bensinstasjoner) er basert på tall fra spesialgrossister. Denne undersøkelsen inkluderer kun ferdige brett i dagligvarebutikker og kioskmarkedet.