20.august 2015 Praksismøte Grunnskolelærerutdanningen 1-7

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning ablu
Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag.
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Melding til Stortinget…
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Vurdering for læring på Linderud skole
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
FAGTOS (tidligere TOS) – hvor er vi og veien videre?
 Praksisopplæring er en obligatorisk del av studiet, og det er egne fraværsregler.  Reglementert fravær: ◦ Sykdom (egen eller barns) dokumentert.
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
Fagrettet praksis i allmennlærerutdanningen 8. september 2009
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Praksis i studieåret 2009/2010: Trinn 2-AU
LOFSRUD SKOLE Lofsrud skole Kunnskap - muligheter - trivsel
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Anne Fængsrud og Tone Sunde Nye møteplasser tilbake tilbake På skolene Profesjonsrådgiver er på skolene en halv dag pr uke i praksisperiodene. På hve –
Digital tools in kindergarten
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
Organisering og arbeidet i kommunene
Studieplanarbeid.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Nye nett- og praksisbaserte grunnskolelærerutdanninger GLU-NP 1-7 og GLU-NP 5-10 Programansvarlig 5-10.trinn Nils Ole Nilsen:
Slåtthaug ungdomsskole
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Velkommen til Åmot ungdomsskole. Hvem er vi? 167 elever 29 ansatte 3 team.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Gjennomføring av tilsynet
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Velkommen til Apalløkka
Vurdering for læring i engelsk i GLU - utdanningene
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Studiespesialisering
Praksisseminar for 19MAGLU5-10 Velkommen!
Utskrift av presentasjonen:

20.august 2015 Praksismøte Grunnskolelærerutdanningen 1-7

Organisering og ledelse av Grunnskolelærerutdanningene GLU1-7 og GLU5-10 Organisasjonskart avd LU: dekan – studieleder for GLU/årsstudier/videreutdannninger – trinnledere GLU1-7 – trinnledere GLU5-10 – tverrfaglige team (ulike fag på hvert trinn/år) Teammøter ca hver 3. uke ledes av trinnledere Studentene inndeles i basisgrupper Faglærere er basisgruppeveiledere Utdanningssamtale og veiledningsmøter med basisgrupper Trinnmøter hver uke: trinnledere, faglærere, studenter Programutvalgsmøter: studieleder, programkonsulent, trinnledere, studenttillitsvalgte fra hvert trinn/utdanning og praksislærere (1-7/5-10)

Trinnledere Programkonsulent Åsmund Solli 15GLU1-7 Bjørn Kvifte Kjersti Lien Holte 14GLU1-7 Alf Rolin Dag Sørmo 15GLU5-10 Camilla Häbler Kristine H Karlsen 13GLU5-10 Kari Spernes 13GLU-7 14GLU5-10 Odd Eriksen Victor Tymczuk Reidun Hoff-Jensen 12GLU Magne Jensen

Studieåret 2015-2016 Grunnskolelærerutdanning 1-7 Litt om opptaket Utfordringer; rekruttering, kjønnsbalanse

Studietilbud 2014-2015 Årsstudier: norsk, matematikk, RLE, naturfag, kroppsøving/idrett, samfunnsfag, K&H, musikk, engelsk, fremmedspråk Videreutdanningsstudier på 30 stp Samkjøring

Mål for Grunnskolelærerutdanningene «Grunnskolelærerutdanningene skal gi kandidatene solide faglige og didaktiske kunnskaper, kvalifisere for forskningsbasert yrkesutøvelse og for kontinuerlig profesjonell utvikling. Institusjonene skal legge til rette for integrerte grunnskolelærerutdanninger med helhet og samanheng mellom teori- og praksisstudier, mellom fag og fagdidaktikk og mellom fag» Fra forskrift om Rammeplan for Grunnskolelærerutdanningene, nov.09 Grunnskolelærerutdanningene skal være Integrert Profesjonsrettet Forskningsbasert Alle fag skal omfatte fagdidaktikk og være profesjonsrettede lærerutdanningsfag

Forskningsbaserte GrunnskoleLærerUtdanninger I henhold til lov om UH skal grunnskolelærerutdanningene være forskningsbaserte GLU skal formidle og engasjere studentene i vitenskapelige arbeidsformer, kritisk tenkning og anerkjent, forskningsbasert kunnskap   forskningsbaserte læringsprosesser skal fremme studentenes selvstendighet, analytiske ferdigheter og kritisk refleksjon slik at de som lærere kan ta i bruk ny kunnskap og videreutvikle både seg selv, sitt yrke og sin arbeidsplass etter endt utdanning studentene skal gjennom BA-oppgaven få innføring i vitenskapsteori og metode, og selv gjennomføre et selvstendig og forskningsbasert skriftlig arbeid GLU skal gi framtidige lærere kompetanse til å nyttiggjøre seg forskning i utøvelsen av læreryrket. De må derfor ha ferdigheter som gjør dem i stand til å finne, forstå, vurdere og bruke forskning gjennom møtet med forskning skal studentene utvikle evne til kritisk refleksjon over egen og skolens kollektive praksis, til å samhandle og til å ta i bruk ny kunnskap lærerne som underviser i GLU bør selv være aktive forskere eller være en del av et fagmiljø der det forskes og publiseres på relevante områder for GLU og læreryrket lærerutdanning som profesjonsutdanning bør utvikles gjennom kontinuerlig og systematisk forskning

Grunnskolelærerutdanning GLU1-7 Studieplaner Hovedvekt: klasseledelse, begynneropplæring og fag i barneskolen Progresjon: fag, praksis, temabasert undervisning Obligatoriske fag: PEL , norsk og matematikk Perspektiv i GLU 1-7: integrert lærerutdanning, begynneropplæring, danning, det flerkulturelle perspektivet, samiske forhold og samiske elevers rettigheter, tilpasset opplæring, vurdering, grunnleggende ferdigheter Obligatoriske kurs: IKT (1.-2.sem), entreprenørskap (5.sem) IKT integrert i alle fag Profesjonsdager – flerfaglighet Programutvalgsmøter Studentevalueringer: EVA 2, EVA 3 Internasjonalisering

Grunnskolelærerutdanning GLU5-10 Studieplaner Hovedvekt: hovedvekt på klasseledelse og faglig fordypning Progresjon: fag, praksis, temabasert undervisning Obligatoriske fag: PEL (pedagogikk og elevkunnskap) Perspektiv i GLU 5-10: integrert lærerutdanning, danning, det flerkulturelle perspektivet, samiske forhold og samiske elevers rettigheter, tilpasset opplæring, vurdering, grunnleggende ferdigheter Obligatoriske kurs: IKT (1.-2.sem), entreprenørskap (5.sem), IKT integrert i alle fag Profesjonsdager – tverrfaglighet Programutvalgsmøter Studentevalueringer: EVA 2, EVA 3 Internasjonalisering

Studiemodell 4 år GLU1-7 8.semester Valgfag C 30stp: Kroppsøving, Musikk Naturfag, Samfunnsfag 7.semester Naturfag, Samfunnsfag, Skolerelevante fag 30stp: IKT for lærere 6.semester Valgfag B 15stp: Norsk 2, Matematikk 2, Engelsk 2, PEL 15stp 5.semester Norsk 2, Matematikk 2, Engelsk 2, 4.semester Valgfag A 15stp: RLE, Engelsk K&H L 15stp 3.semester E P Matematikk 15stp 2.semester Norsk 15stp Matematikk 15stp 1.semester

Studiemodell 4 år GLU5-10 8.semester Valgfag C 30stp: Samfunnsfag, Musikk, Kroppsøving, Spansk, Fransk, Tysk Skolerelevante fag 30stp + valgfag C 30stp IKT for lærere 7.semester Kroppsøving, Tysk, Spansk, Fransk 6.semester Valgfag B 15stp: K&H Naturfag RLE PEL 15stp 5.semester 4.semester L 15stp 3.semester Valgfag A 15stp: Naturfag, Norsk, Engelsk Valgfag B 15stp: RLE, K&H Naturfag E P 2.semester Valgfag A 30stp: Engelsk 30stp Norsk 30stp Matematikk 30stp 1.semester Engelsk 15stp Norsk 15stp Matematikk 15stp

Basisgrupper Studiets faglige og sosiale grunnenhet = Praksisgrupper Basisgruppeveiledere Veiledning Utdanningssamtale Praksisoppfølging PEL Plan for praksis

Praksisopplæring Obligatorisk praksis på 20 uker / 100 dager fordelt over fire år (6 uker + 6 uker + 4 uker + 4 uker) Tilbud om internasjonal praksis i Malawi i 2.studieår Tilbud om Inspiria-praksis i 3.studieår (realfagsstudenter) GLU1-7 1.studieår: 6 uker på småskoletrinnet 2.studieår: 6 uker på mlmtrinnet 3.studieår: 4 uker på mlm.trinnet 4.studieår: 4 uker på småskoletrinnet GLU5-10 1.studieår: praksis på ungdomstrinnet 2.studieår: praksis på mlmtrinnet 3.studieår: praksis på ungdomstrinnet 4.studieår: praksis på mlm/ungdtrinnet

Hovedtemaer for praksisopplæringen (se Plan for praksis) 1.studieår: Lærerrollen, lærerarbeidet og lærerens tilrettelegging for læring av fag for 1.-7.trinn/5.-10.trinn 2.studieår: Eleven i 1.-7.trinn/5.-10.trinn, elevmangfoldet og elevenes møte med skole og fag 3. og 4.studieår: Skolen som organisasjon, det profesjonelle fellesskapet og samarbeid med foresatte og andre sentrale instanser utenfor skolen

Praksisopplæring – praksissamarbeid Praksislærer = lærerutdanner Plan for praksis Progresjon (1.-4.studieår) Læringsutbytte Praksisrapportering Praksisvurdering: midtveis- og sluttvurdering: ny forside til skjemaene Fronter: plattform for studenter, lærere og praksislærere Praksismapper/portefølje Praksismøter: info på hiof.no/praksis Evaluering av samarbeidet

Forventninger til praksissamarbeid 4 årig samarbeidsavtale mellom HIØ og praksisskoler Praksiskontrakter hvert år To likeverdige læringsarenaer – Hva innebærer det? Praksislærer – hva innebærer det? Hele skolen er praksisarena Skoleleder er hovedansvarlig for praksisopplæringen Skoleleder møter studentene i praksis/begge semestre Obligatorisk deltakelse på praksismøter for praksislærere Gjøre seg kjent med Plan for praksis Kunne vurderingsskjemaet Praksislærer er hovedansvarlig for vurdering av studentene Praksislærer, skoleleder, basisgruppeveileder, studenter signerer vurderingsrapportene   

Forts. forventninger Fronterbro: praksisskolene holder seg orientert og faglig oppdatert Tilrettelegge for nett-tilgang og til å utnytte IKT som hjelpemiddel i undervisning og læring Tilrettelegge for at studentene får en variert og realistisk oppfatning av skolens virksomhet Tilrettelegge for at studentene får mest mulig praksis i fagene de tar Tilrettelegge for gjennomføring av sentralt innhold i praksisopplæringen ihht Rammeplan for grunnskolelærerutdanningen og Plan for praksis Praksislærere skal ha veiledningskompetanse (min 15stp) – eller jobbe i team med lærer som har veiledningskompetanse Støtte opp om høgskolens arbeid med å utvikle lærerutdanningene, bl.a. gjennom samarbeid om studentenes praksisprosjekter (kurs i entreprenørskap), studentenes BA-oppgave og gjennom FoU-samarbeid.

Forts. forventninger Delta på praksismøter, seminarer, fagdager Delta i ulike arbeidsgrupper knyttet til samarbeid om utdanningene, f.eks. programutvalg, studieplanutvalg, plan for praksis osv Samarbeidsarenaer utover praksisopplæring: -timelærere på videreutdanningskurs i matematikk -skoleovertakelse-prosjekt – 4.trinn -hospitering Ellers Programkonsulent og studieleder besøker hver enkelt skole Skikkethet

Prosjekter og BA-oppgave * Entreprenørskap i skolen * Profesjonsskrivekurs på nynorsk (5-10) *GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER * Mangfoldsprosjekt *Skoleovertakelseprosjekt * Malawiprosjekt * Inspiriaprosjekt *Oppstartsprosjekt Bacheloroppgave: forankret i PEL emne 104 -vårsemesteret i 3.trinn -tverrfaglig BA samarbeid om problemstilling -profesjonsrettet; koble teori/praksis -knyttes til et av valgfagene og/eller tema i PEL -knyttes til praksis (uke 10-11) -veiledning -knyttes til innføring i vitenskaps- teori og metode

Plan for praksis, se websiden til praksis www.hiof.no/praksis Sentralt dokument for praksislærer, student og basisgruppeveileder Forteller om innhold og mål for praksisperiodene Progresjon i praksisopplæring fra 1.-4.studieår Læringsutbytte Beskrivelse av aktørenes oppgaver i praksisopplæringen Erfaring med lærerstyrt og formidlings- preget undervisning Så mye som mulig praksis i de sentrale fagene hvert studieår Delta i klassens/skolens sosiale og kulturelle aktiviteter, sosialpedagogisk arbeid og utvikle kjennskap til varierte læringsformer

Forts. Plan for praksis Gjennomsnittlig praksisuke på 20 timer med elevrelatert undervisningsarbeid 10 – 13 timer veiledning i gruppe og individuelt, løpende samtaler, evaluering av dagens undervisning, evaluering av praksis Alle 100 dagene skal være gjennomføres Dokumentasjon Veiledning – veiledningsgrunnlag Studentene får jevnlig tilbakemelding underveis om egen utvikling Ansvar for skikkethetsvurdering av studentene Vurderingsrapport hvert semester Vurderingsskjema; midtveisevaluering: legges på Fronter sluttevaluering: legges på Fronter + originalen sendes pr post