Godt grep – presentasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
Advertisements

Strømmen 3. januar 2013 Beate Børresen Høgskolen i Oslo og Akershus
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Plan for uka i 7A. Timeplan MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Eng/IKT/norskKrøKHVEng/IKTNorsk """"" """Matte (Delt)Fremføring "EngelskNorsk"" Eng/IKT/norskNaturfagMatte.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Å skrive for nettet Anne Bjørklund Leikny Øgrim. Bjørklund og Øgrim, Å skrive for nettet, mai 2007 TIMSIS Teacher In-service Traning Material Concerning.
Ytre miljø Q4 CAKE. Information for OIM/section leaders; The presentation is to be presented in the General safety meeting together with the film on the.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Mobilitet og organisatorisk endring Tom Erik Julsrud *Telenor Research & Development/University of Trondheim
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Misjon – å krysse grenser
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
Lekseplan for 5.trinn uke 36 Mandag 31. august – fredag 4.september
Oppfriskning av engelskferdigheter
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
1. Hvilket studieprogram er du registrert på?
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Nanomaterialer.
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Visning 2) Sett inn 3) Sett inn BILDE Bruk verktøylinja og gå til:
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
- presentere nokre viktige filosofar og diskutere deira idear.
Weeks 3-6 STORYLINE Nursery Health Centre.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Misjon – å krysse grenser
Metodikk og praktiske tips Godt Grep bolk
Revidert læreplan i engelsk
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Læreplan for forsøk med fremmedspråk på 6. og 7. trinn
Vurderingskriterier enkel versjon
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
V Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
PhD on Track som nettressurs i bibliotekkurs for ph.d.-kandidater
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Godt grep – presentasjon

Grunnleggende ferdigheter Fokus på muntlige ferdigheter 18.09.2018 Godt grep – presentasjon

Endring LK06  høringsutkastet å kunne uttrykke seg muntlig  muntlige ferdigheter  Større fokus på lytting Her bør fokus være at betegnelsen er endret fra «å kunne uttrykke seg muntlig» til «muntlige ferdigheter,» noe som innebærer fokus på lytting. Fint om vi kan få sagt noe om våre lyttetekster i denne sammenhengen. Muntlige ferdigheter i engelsk er å skape mening gjennom å lytte, tale og samhandle ved å bruke det engelske språket. 18.09.2018 Godt grep – presentasjon Godt grep – presentasjon

Bilder som utgangspunkt for muntlige ferdigheter Her hadde det vært fint å vise bildet som hotspot i Lærerens digitalbok (mer kommentar til oss selv, Hilde). 18.09.2018 Godt grep – presentasjon 4

Mål fra LK06 & høring, 10.årstrinn eleven skal kunne lytte til, forstå og bruke et ordforråd som dekker en rekke ulike emner, og skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk uttrykke seg muntlig tilpasset formål og situasjon med flyt og sammenheng Her må det fremgå om dette er fra høringsutkast. 18.09.2018 Godt grep – presentasjon Godt grep – presentasjon

High Dive Speaking Spot Agreeing and disagreeing Discuss the quotes below. Do you agree or disagree? Why? We should never dare each other to do things. All fears should be overcome. Fear is a good thing. Vi må sette inn copyright. Det fikser vi. Denne er fin. 18.09.2018 Godt grep – presentasjon Godt grep – presentasjon

High Dive Monologue Pretend you are the person in the painting. In a short monologue talk about who you are, where you are from, why you are on the high dive and whether or not you will jump. Present your monologue to a partner. Fin 18.09.2018 Godt grep – presentasjon Godt grep – presentasjon

High Dive Vote with your feet! Move to one side of the classroom if you agree, or to the other side if you disagree. 18.09.2018 Godt grep – presentasjon Godt grep – presentasjon

High Dive Vote with your feet! Jump from the high dive 18.09.2018 Godt grep – presentasjon Godt grep – presentasjon

High Dive Vote with your feet! Kan vi ha alle fire bildene (10, 11, 12 og 13) i én slide, slik at det ikke blir så mange? 18.09.2018 Godt grep – presentasjon Godt grep – presentasjon

High Dive Vote with your feet! 18.09.2018 Godt grep – presentasjon

Mål fra LK06 & høring, 10.årstrinn eleven skal kunne lytte til, forstå og bruke et ordforråd som dekker en rekke ulike emner, og skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk uttrykke seg muntlig tilpasset formål og situasjon med flyt og sammenheng Her må det fremgå om dette er fra høringsutkast. 18.09.2018 Godt grep – presentasjon Godt grep – presentasjon

Work in pairs and role-play a short conversation between the two guards. Here are some questions to get you started: – How do you like your work as a guard? – What do you think about horses? – What do you do when you are not at work?

Fra læreplan & høring etter 10. årstrinn innlede, holde i gang og avslutte samtaler om ulike emner ved å stille spørsmål og følge opp innspill Her må det også påpekes at det er fra høringsutkastet 18.09.2018 Godt grep – presentasjon Godt grep – presentasjon

Talk Show In groups of six, prepare questions for Erik Bloodaxe, Gunnhild, Gorblime, a thrall, and a monk about their lives in Britain. Role-play a television talk show. One pupil should play the role of the talk show host, and ask the questions your group has prepared. The five others should play the characters from the story. You can wear costumes for the show. 18.09.2018 Godt grep – presentasjon Godt grep – presentasjon

Fra læreplan& høring etter 10. årstrinn lytte til og forstå helhet og detaljer i muntlige tekster om ulike emner i flere sjangere samtale om og presentere aktuelle og faglige emner uttrykke seg muntlig tilpasset formål og situasjon med flyt og sammenheng 18.09.2018 Godt grep – presentasjon Godt grep – presentasjon

Guessing Game

Tittel Presentation Tekst tekst tekst tekst 18.09.2018 Godt grep – presentasjon Godt grep – presentasjon

Presentation 18.09.2018 Godt grep – presentasjon

Make a Presentation Fra LK06 & høring: samtale om og presentere aktuelle og faglige emner 18.09.2018 Godt grep – presentasjon Godt grep – presentasjon

Kompetansemål LK & høring etter 10 årstrinn Muntlig kommunikasjon Lytte: lytte til og forstå varianter av tydelig uttalt engelsk lytte til og forstå helhet og detaljer i muntlige tekster om ulike emner i flere sjangere lytte til, forstå og bruke et ordforråd som dekker en rekke ulike emner, og skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk Her bør det også stå at det er fra høringsutkastet. Vi lurer på om det er mulig å begrense antall ord på sliden. Det har du sikkert tenkt å gjøre, men det er også viktig å relatere dette til det vi har gjort i boka, f.eks. innlesninger med ulike dialekter. Er det en løsning å dele opp dette i flere slides? Trenger vi egentlig denne sliden når du går gjennom kompetansemålene nedenfor? 18.09.2018 Godt grep – presentasjon Godt grep – presentasjon

Jeg vil bare gjøre oppmerksom på at innspillingen av denne og den neste lytteteksten (Old Joe) ikke er klare til kurs. Du vet det sikkert, men just in case… 18.09.2018 Godt grep – presentasjon Godt grep – presentasjon

Denne er ferdig innspilt dersom du vil vise på kurs. 18.09.2018 Godt grep – presentasjon Godt grep – presentasjon

Spelling Shuffle Denne passer heller ikke inn under lytting, gjør den det? Hører ikke dette hjemme i lesebolken? 18.09.2018 Godt grep – presentasjon Godt grep – presentasjon

Word Pyramids Hvorfor kommer denne her? Hører dette hjemme under lytting? 18.09.2018 Godt grep – presentasjon Godt grep – presentasjon

Forslag til ny muntlig eksamensform Lokale handlingsfriheten fjernes når det gjelder om muntlig eksamen skal gjennomføres med eller uten forberedelsedel . Vi foreslår en av to modeller for lokalt gitt muntlig eksamen:  Modell A) Eksamen gjennomføres uten forberedelsedel for alle. Elevene får beskjed om eksamenstrekk og melding om fag senest 48 timer før eksamen.   Modell B) Eksamen gjennomføres med forberedelsedel for alle. Elevene får beskjed om eksamenstrekk og melding om fag senest 48 timer før eksamen. I forberedelsestiden er alle hjelpemidler tillatt. Vi foreslår å droppe det som har med muntlig eksamen å gjøre. Det bør vi si noe om på kurs til neste år, når eksamensform og læreplan er vedtatt. 18.09.2018 Godt grep – presentasjon Godt grep – presentasjon

Forslag til ny muntlig eksamensform For alternativ B begrenses forberedelsestiden til 24 timer, og det nedfelles et forbud mot å gjennomføre lokalt gitt muntlig eksamen på mandager. Bruk av hjelpemidler, inkludert kandidatens egne notater, er ikke tillatt under eksamen. Eksamenstiden skal ikke brukes til å holde en presentasjon som eleven har laget i forkant. 18.09.2018 Godt grep – presentasjon Godt grep – presentasjon