Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Nettevett – utvidet versjon
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
LAG EN SANG! Komposisjon.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Om å skrive om litterære tekster
Priviligerte mennesker, lever livet uten grenser, graver og pumper opp
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Cafédialog – elevmedvirkning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Cafédialog – elevmedvirkning
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Lesing og lesestrategier
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Møte for foresatte 1.trinn IBN vår Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon)
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Studieteknikk Bison.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Sentralisering.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Elektrisk krets og ledning
Økt 3 Lyspæra.
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Alta.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Julekalender 2014 En meningsfull julekalender
Roller og forventninger
Oppgave om gruppedynamikk
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Matematikk på ungdomstrinnet
Fest & følelser Velkommen
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Fremtid Hva tror der jenta drømmer om? Hvis det er noe som kan skje snart, hva tror dere hun drømmer om da? Hvis det er noe som skal skje i fremtiden,
Stress Hva betyr det å være stresset? Hva gjør deg stresset?
Venner & valg Velkommen.
Emilios jobb som assistent
Kapittel 1, oppgave a) Sett inn riktig form av substantivene
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Tittel Bakgrunn Målet med postern Bruk bilete Budskap i feit skrift
Tittel Budskap i feit skrift Bakgrunn Målet med postern Bruk bilete
Fysisk og psykisk helse
«Å være sin egen bestevenn»
Den tredelte hjernen Læring for livet 9.trinn.
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?

Samarbeid Noen ganger samarbeider vi selv om vi gjør forskjellige ting Barna på bildet skal lage pizza sammen. Hvis du var lærere deres hvordan ville du fordelt oppgavene? Tenk deg at dere skal lage pizza i klassen. Hva hvis du får en oppgave du ikke liker. Hva gjør du da? Trenger gruppa en leder? Er det alltid sånn? Er det aldri sånn?

Samarbeid (Alle gjør det samme for et felles mål) Hvorfor tror dere disse barna plukker flasker? Hva kan de oppnå? (f. Eks: mindre søppel, penger i klassekassa…) Hva er fordelen med at alle gjør det samme samtidig? Hvorfor kan ikke bare en elev gjøre det alene?

Samarbeid Hva betyr ordene på bildet? Hvorfor er disse ordene trukket frem som viktige for samarbeid? Er det andre ord du tenker også kan være viktige for samarbeid? I hvilke sammenhenger samarbeider dere på skolen?

Samarbeid Når kan samarbeid være moro? Når er samarbeid nyttig? Når er samarbeid nødvendig?

Samarbeid Disse barna jobber med et ”NysgjerrigPer-prosjekt” Hva kunne du tenke deg å finne ut av? Hvem kunne du samarbeide med for å få det til?

Samarbeid Noen ganger kan man være uenig om hvordan man skal jobbe sammen, og hvem som skal gjøre hva? Har dere opplevd det? Hvorfor ble det sånn? Hvordan gikk det? Hva tenker du nå om det som skjedde? Hva kan man gjøre når man er skikkelig uenige?

Samarbeid Her er det noen som ødelegger for samarbeid. Hva ser du som kan ødelegge dette gruppearbeidet? Hva kan vi gjøre når noen ødelegger for samarbeid?

Samarbeid Denne gjengen skal akkurat til å begynne på et samarbeidsprosjekt. Kan dere lage noen gode regler for samarbeid, slik at disse elevene har større sjans for å lykkes med oppgaven. Skriv gjerne forslagene på en flip-over/plakat. Kanskje de kan fungere for din egen klasse. Prøv de ut, og diskuter etter ei stund om dere har kommet frem til gode regler, eller om noen bør endres litt.