Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Advertisements

Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Program Trygt læringsmiljø på nett ved høgskolelektor Hanne Maria BingenHanne Maria Bingen Gruppearbeid Vi deler oss i diskusjonsgrupper.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
Rune Nilsen prorektor.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
Vårt behov for studiesenteraktører
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Erfaringsutveksling – hvordan kan man ivareta medlemmene under omstilling? Fusjon mellom UiT og HiTø Hovedtillitsvalgt Siri Johnsen Akademikerne.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Fokus på utdanning UiO’s verdi og synlighet er i stor grad knyttet til kvaliteten på de kandidater vi utdanner. UiO må styrke evnen til å drive strategisk.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud i samsvar med behov i arbeids- og samfunnsliv Edel Storelvmo Viserektor, UiT Norges.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Bruk av universitetslektorer ved UiT Utvidet ledermøte , sak
Anna K. Buverud og Anja Gil Spilling Avdeling for fagstøtte.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
LMU ved et nyfusjonert flercampusuniversitet Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning LMU-forum.
50% NØKKELTALL Studenter 6 fakulteter Avdeling for lærerutdanning Naturmuseum og botanisk hage Av våre studenter blir Ingeniører Lærere Økonomer.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Senter for læring og utdanning
Omstillingsprosjekt ved vernepleierutdanninga ved HiST
Status HP Utdanning og læringskvalitet
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
Endringsprosesser ved UiT
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Årsplan siste mulighet for å nå målene
Adm Etablering av nye fellestjenester
Overordnet strategi SV-fakultetet
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Førstelektorprogram ved UiT
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Om førstelektorprogrammet
Arbeidsgruppe 2 Kriterier og system for dokumentere og øke pedagogisk kompetanse – J. A. Toska SPA Mosjøen
SLU blir LINK Læring, Innovasjon, Nettverk og Kompetanse - Læring og innovasjon (konsultasjon i forhold til fakultetene) - Nettverk (møteplass for hele.
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result) Organisering av støtte- tjenester – spiller det noen rolle? Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result) Seniorrådgiver Jan Alexandersen

Universitetet i Tromsø – Det arktiske universitet Les mer: http://uit.no/om/art?p_document_id=339788&dim=179040 Breddeuniversitet med 7 fakulteter (NT, HSL, Helse, BFE, Kunst, Jur, Finnmarksfak) I dag ca. 12.000 studenter (etter fusjon med Høgskolen i Tromsø og Høgskolen i Finnmark) – ca. 2.800 ansatte Flercampus (Tromsø – Alta, trolig også Harstad og Narvik) Godt og aktivt studentmiljø med gode fasiliteter En stor landsdel med store avstander og spredt bosetting Befolkning ca. 490.000 i Nordland, Troms og Finnmark

Result i dag (mai 2015) Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result) - ble opprettet 1. januar 2013 (styresak 5/12) Senteret er organisatorisk plassert som en avdeling ved Universitetsbiblioteket (UB) Result er en faglig enhet som består av tidligere Faggruppen i universitetspedagogikk (UNIPED) og Universitetets videre- og etterutdanning (U-vett). Result ledes av en faglig leder – professor Gunnar Grepperud. Nestleder er dosent Marit Allern. Ressurssenteret har i dag eget styre – Julie Feilberg, NTNU styreleder. Result har i dag 19 ansatte pluss 3 stipendiater 7 ansatte med doktorgrad, 1 professor, 3 stipendiater Tverrfaglig kompetanse: pedagogikk, statsvitenskap, filosofi, psykologi, film/video, design, IKT, administrasjon 17.09.2018

Mandat for Result Drive forsknings- og utviklingsarbeid innen feltet fleksibel utdanning, fleksible studier og universitetspedagogikk Forestå intern opplæring innen universitetspedagogikk Forestå veiledning til institutter, fakulteter og faggrupper i forbindelse med utvikling av undervisningskvalitet Drive utvidet kurstilbud til universitetets ansatte mht. kompetansebygging utover pedagogisk basiskompetanse Forestå intern opplæring av tekniske og pedagogiske metoder innen fleksibel utdanning Være en faglig motor og initiator innen fleksibel utdanning 17.09.201817.09.2018

http://result.uit.no/

Undervisnings-kvalitet EVU Fleksibel utdanning IKT i utdanning Undervisnings-kvalitet 1995 2001 2011 2014 UNIKOM/SEVU Uvett – eget styre Result - eget styre SAK Result/UB. SUV Flercampus. Administrativt ansatte Adm. og faglig –forskningsmandat Tradisjonell EVU med noe teknologi IKT inklusive «Kompetanse for landsdelen» Opprettelse av «Vi i nord» (ViN) «Best på fleksibel utdanning» IKT i fleksible kurs Digital kompetanse Stimuleringsmidler – 3 mill. pr. år – «FLEX-prosjektet» «Program for utdanningskvalitet» Digital kompetanse et «delmål» Stimuleringsmidler videreført – «såkorn», «utvikling» og «fyrtårn» (6 mill. 2015) Administrativt ansatte med fagbakgrunn 2001: Innenfor prioriterte områder være landets fremste tilbyder av forskningsbasert videreutdanning. Overordnet rolle når det gjelder erfaringsdeling 2003: U-vett tildeles utviklings- og veilederansvaret overfor fagmiljøene for bruk av IKT i både ordinær og fleksibel utdanning 2003: U-vett skal gi fakultetene/enhetene veiledning og opplæring i bruk av IKT i undervisningen U-vett skal prioritere arbeidet for å styrke Universitetets samlede regionale samarbeid 2006: U-vett skal integreres fullt ut i kvalitetssikringen av utdanningsvirksomheten og skal høsten 2006 avgi rapport om sitt arbeid på dette området 2007: universitetets undervisningsaktivitet utenfor campus i langt større grad bør være nettbaserte grunnstudier innenfor de ordinære studieprogrammene, og der også studentene på campus kan dra nytte av nettundervisningen.”

Program for pedagogisk basiskompetanse «Program for undervisningskvalitet» Strategisk utdanningsutvalg (alle prodekaner for undervisning) Program for pedagogisk basiskompetanse IKT Fleksibilisering av studier «nå ut» «nå inn» Digital kompetanse veiledning og støtte produksjon av digitale læremidler uDig Endret undervisnings- praksis (pedagogikk) «utvidet» og «oppdatert» repertoar av under- visningsformer

Modellens styrke og svakheter En dedikert, intern enhet som har som oppgave å forske, evaluere, utvikle og støtte Fag, teknologi og pedagogikk integreres i samme enhet - flerfaglig kompetanse er svært viktig (jfr. sammenfall av interesser og fokus) Betinger samarbeid med «nøkkelpersoner» i fagmiljøene (jfr. Helse og ITA). RESULT har kontaktpersoner for alle fakulteter Framtidig utvikling av modellen: alle fagmiljøer sine egne ressurspersoner/lokale ressurssentra Enheten inngår i institusjonenes strategiske arbeid med undervisningskvalitet Ja, det spiller en rolle! En god modell for Tromsø som må sees i relasjon til den strategiske rollen enheten skal ha. Bedre på det «interne» enn det «eksterne» (jfr. utvikling over tid)? Avhengig av godt samarbeid med fagmiljøene Også UiT vokser – mulig fusjon med Harstad og Narvik gjør oss til en stor institusjon med flercampus utfordringer