Hvordan støtte barnet i leseutviklingen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Denne presentasjonen er en del av Foreldrepulsen ® - Kan kun benyttes av infoREGI kunder Spørmål rettes til Foreldrepulsen ®
Advertisements

Leselos Ordforråd/metakognisjon
Aggression Replacement Training
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Helsesøster som samfunnsaktør
Velkommen til 1. klasse-foreldrene
Velkommen til klasse- foreldrene
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Kjennetegn og følgevansker
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
UKE 2 1.TRINN MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG UKAS MÅL:
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Lyshovden Oppveksttun!
VELKOMMEN TIL TEMAKVELD PÅ 1. TRINN
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Skole/hjem samarbeid.
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Lesing og lesestrategier
Problemløsning.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 1. TRINN.. Samarbeid med foreldre: Konferanser-ferdig for i høst. Neste runde er i januar/februar. Ukeplanen er viktig i den.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
LESEOPPLÆRING Presentasjon på foreldremøte på TBU
Fag og bøker Norsk Matematikk Lekser. Å lese saman med barnet Kvifor…
Skriveopplæringen på 1.trinn Sørbø skole 2015/2016.
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring! Hvordan kan jeg hjelpe barnet mitt til å bli en rask og trygg leser? Ann Kristin Møgster.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
Foreldremøte 2. trinn 14. September Presentasjon av lærere på 2. trinn:
Uke 5 1.feb- 5.feb Uke 5 1.feb- 5.feb Verdiord: Gavmild.
IC Glimt fra klasserommet Rutiner: - Garderobe – orden - Mappe og leksebok - Innesko - Hilse dør og rolig musikk - Dagen - Sugerør – dagens tall - Engelsk.
23. September  Ønsker at elevene får en god leseopplæring  Ønsker at det skal være et godt miljø  Ønsker at det skal være trivsel.
Norskfaget i 1. klasse.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Bli med! Barn.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Skole/hjem samarbeid.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
TEAMBUILDING.
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Agenda Rutiner på skolen Informasjon skole/hjem/SFO STL/ Lesing Fag
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Venner og valg Film og samtale.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Velkommen til foreldremøte
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Skole/hjem samarbeid.
Sinne Film:
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Velkommen til 2. klasse Siri.
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan støtte barnet i leseutviklingen ”Les med meg!”

1. Lek med bokstaver og lyd Skriv en bokstav på ryggen til barnet og barnet skal si lyden. Eller barnet kan skrive på din rygg og du skal si lyden Lek med magnetbokstaver Spill Hvilken lyd kommer først/sist i…? Hva blir det når jeg sier…? Undre dere over ord som ikke skrives slik det sies http://web2.gyldendal.no/abc/abc/abc.html

2. Snakk om innholdet i teksten Å lese er mer enn å bare avkode Stopp og spør: Hva har egentlig hendt? Hva tror du kommer til å skje? Hvorfor tror du det?

Lesebok på nett http://web2.gyldendal.no/abc/

3. Snakk om verden Mange strever med lesing fordi de ikke forstår alle ordene Barn får tilgang til ord gjennom det de hører og ved å sette ord på opplevelser og hendelser Snakk om livet og verden; Jobben din Fritidsaktiviteter nyheter bøker. Bruk kunnskapen din, enten det er om biler, politikk, eller fiskestenger, - ikke tenk at det blir for vanskelig

4. Still spørsmål som inviterer til språkbruk I en travel hverdag er det lett å stille kontrollspørsmål: Har du hatt det fint? Har du rydde rommet? Har du husket å pusset tennene? Still spørsmål der barnet må fortelle: Hva gjorde dere på fotballtreninga i dag? Fortell meg om bursdagsselskapet. Hvem lekte du med i Jylits i dag?

5. Les hele ord En begynnerleser vil stave seg gjennom ord ved å si lyd for lyd for eksempel s-o-l En måte å få barnet til å lese hele ord på, er å be de om å se på ordet, lese det inni seg og så si det høyt Slike øvinger er særlig godt egnet til ord som enten går igjen mange ganger i teksten, eller på ord som vi uttaler annerledes  eksempelvis ”jeg” og ”det” http://www.klyve.skole.skien.no/index.php?pageID=660 La barnet få lese en setning flere ganger, slik at god leseflyt oppleves

6. Les høyt sammen med barnet Les gjerne leseleksa høyt sammen med barnet Når barnet greier seg mer og mer alene, kan den voksne tilpasse stemmen sin slik at den blir svakere Veksellesing Bevisstgjøring Lesestemme Snakkestemme Radiostemme

7. La barnet skrive Mange barn ser koblingen mellom lyd og bokstav bedre når de skriver Ha skrivesaker lett tilgjengelig, blyanter og penner av ulike slag og ulike typer ark Gjør skrivingen meningsfull for barnet: Skrive egne ønsker på handlelisten Skriv notater og beskjeder på gule lapper Å skrive på datamaskin eller nettbrett gir også god skrivetrening

8. Les for barnet Høytlesning gir mange fordeler: Det er sosialt samlende for både voksne og barn Det gir gode modeller for skriving Både barn og voksne får tilgang til andres erfaringer og opplevelser

9. Snakk sammen om lesing Plukk ut vanskelige ord i teksten   Plukk ut vanskelige ord i teksten Les dem sammen Tren på å gjenkjenne disse dem Still spørsmål som: Hvordan var det å lese denne teksten? Var noen ord vanskelige/lette å lese?

10. Les selv Når du som voksen leser selv, er du en lesende modell for ditt barn Det trenger ikke nødvendigvis å være bøker. Nettaviser og brosjyrer er også lesing