Ruters dialogkonferanse 12. februar 2018

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Temadag fibersatsing KS huset 22. januar 2014
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Parkeringspolitikk i Bergen •Disposisjon –Om Bergen –Parkeringspolitikk –Bergen Parkeringsselskap KF sin rolle i parkeringspolitikken –Om Bergen Parkeringsselskap.
Styrearbeid i Norwegian
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Strategi 2012 – 2015 Oslo T-banedrift AS
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Kort om virkninger av handlingsprogram og nytten for programmet Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Nyhet – Statsbudsjettet 2005: Ny terminologi: Godtgjørelse ! Ikke: Tilskudd.. Subsidier..
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen
SINTEF Health Research SINTEF Teknologi og samfunn er et tverrfaglig forskningsinstitutt innenfor både teknisk-industriell og samfunnsvitenskapelig arena.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
Møte om samkjøring 4. januar
Eksempel 4: Smart transport
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Bærekraftig transport: Fysisk planlegging, livsstil eller teknologi?
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Sammen om å gjøre norske bedrifter verdensledende i utvikling og bruk av miljøteknologi 19. januar 2015.
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Nordisk Vegteknisk Forbund Direktør Michael Bors.
Hva er viktigst for kundenes transportvalg? Etterspørselsdrivere i kollektivmarkedet Sian Ambrose – Markedssjef Ruter (mai 2016) 1.
Klima og Miljø Postkomskolen Introduksjonskurset
Busser og miljø Eivind Selvig AS Civitas Rådgivergruppen Foredrag 21. februar 2007.
Akershus Energi Per Arne Karlsen Dir. forretningsutvikling – Akershus Energi AS Styreleder Nobio.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
BÆREKRAFTIG MOBILITET I OSLO BYMILJØETATEN DIALOGKONFERANSE RUTER
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Modulvegger skal fremstå som den mest profesjonelle aktøren innenfor fleksible modulvegger og modulhimlinger til næringsbygg Vår visjon!
Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
The Fjords - Excited by the Fjords
Dette er Altibox.
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Selvkjørende minibusser Oslo
Dialogkonferanse El-buss Bussanlegg AS
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
Dialogkonferanse Ruter
Dialogkonferanse El-buss
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
DriveNow Company Profile
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Kommunemøter RPBA - om RTP
Nasjonal reiseplanlegger
Innlegg Dialogmøte: Buddy Mobility
Bertel O. Steen – Dialogkonferanse Ruter –
SammeVei - bare raskere
Dialogkonferanse Kombinert mobilitet
Dialogkonferanse om fremtidens mobilitetsmarked
Kommunemøter RPBA - om RTP
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Utskrift av presentasjonen:

Ruters dialogkonferanse 12. februar 2018 Kombinert mobilitet Ruters dialogkonferanse 12. februar 2018

Sporveien leverer trikk, t-bane og buss Sporveien Norges største leverandør av kollektivtransport Unibuss AS Oms: 1 651mill. Ans: 1 800, Busser: 758 Sporveien leverer trikk, t-bane og buss Sporveien T-banen AS Oms: 1 678 mill. Ans: ca 580, Antall tog: 115 3 629 ansatte NOK 4,6 Mrd. i omsetning 100 % eid av Oslo kommune Sporveien Trikken AS Oms: 866 mill. Ans: 360, Trikker: 72  160 mill. enkeltreiser med trikk og t-bane i 2016 Produksjon Verksted trikk og t-bane, renhold bygg og vogner Ans: ca. 390 91 mill. enkeltreiser med Unibuss i 2016 Infrastruktur Eier, forvalter, vedlikehold infrastruktur og utbygger Ca 100 investerings-prosjekter: 4,9 mrd. Ca. 240 km skinnegang Ans: ca 320 Kombinert mobilitet

BESTE NORDISKE LØSNING PÅ EFFEKTIV OG MILJØVENNLIG PERSONTRANSPORT Sporveiens konsernstrategi legger opp til forretningsutvikling basert på ny teknologi – på nye områder for konsernet BESTE NORDISKE LØSNING PÅ EFFEKTIV OG MILJØVENNLIG PERSONTRANSPORT Løsning på eiers miljø og samferdselsambisjoner Attraktivt og tilgjengelig kollektivtilbud Robuste rammebetingelser Reduksjon CO2 utslipp Støyreduksjon «Fremtidsrettet løsning innenfor miljø og samferdsel» ANTALL REISENDE ENERGI-FORBRUK KVALITET SIKKERHET EFFEKTIVITET NYE LINJER MARKEDER NYE INNTEKTER «Styrket markedsposisjon gjennom produktutvikling og lønnsom kommersiell utvikling» «Ledende leverandør av konkurransedyktig persontransport» 35% produksjonsvekst 3% driftsmargin buss Produktkvalitet Forretningsutvikling - ny teknologi Verdibevaring – asset management Kommersielle inntekter Eiendomsutvikling Geografisk ekspansjon Foretrukken byggherre Nye forretnings-områder og tjenester «Nyskapende, profesjonell og handlekraftig organisasjon» Attraktiv arbeidsgiver Kompetanse og kapasitet Effektive systemer HMS som konkurransefortrinn MEDARBEIDER-TILFREDSHET HMS AVVIK FORMÅL (VEDTEKTER): «Selv eller gjennom deltagelse i og samarbeide med andre selskaper å forestå persontransport, samt annen virksomhet i forbindelse med dette» Kombinert mobilitet

Bildeling gir befolkningen i Oslo økt mobilitet TAXI SYKKEL OG GANGE KOLLEKTIVTRANSPORT LEIEBIL P2P BILDELING STASJONÆR BILDELING FRI FLYT BILDELING CAR POOLING FLEKSIBILITET Bildelingens plass i mobilitetsmiksen DISTANSE ØKT MOBILITET Supplerer dagens kollektivtilbud Bedre transporttilbud i byen Økt «flatedekning» Kostnadseffektivt dør-til-dør «BILFRITT BYLIV» Reelt alternativ til egen bil for byens beboere Slippe faste kostnader Løser parkeringsproblemet Velge helt selv når man vil bruke bil REDUSERER BEHOVET FOR EGEN BIL VED ARBEIDSREISER TIL OSLO Reelt alternativ til arbeidsreise med egen bil Fleksibelt tilbud – «dør-til-dør» Løser parkeringsproblemet Unngår flaskehalser inn til sentrum Kombinert mobilitet

Tradisjonelle kollektivløsninger sammen med bildeling og autonome kjøretøy representerer fremtidens mobilitetstilbud Lisboa eksperimentet 97% av kjøretøyene kan avvikles uten at mobiliteten forverres MRT (Metro) 23% Reduksjon i antall vognkm (37% i peak) – mindre kø Autonome kjøretøy 20% Økning i tilgjengelig gatearealene (ingen gateparkering). 80% av parkeringsarelane frigjøres. Bildeling 50% Reduksjon i pris uten kostnads- økning på grunn av økt produktivitet Bildeling som gradvis erstatter privat eierskap til biler er en forutsetning for realisering av det samfunnsøkonomiske potensialet i form av miljø, arealer og kostnader som er skissert i Lisboa eksperimentet. Kombinert mobilitet

Det er ulike scenarioer for autonome kjøretøy – et modent marked for bildeling understøtter ønsket utvikling OECD rapporten har vist hvilke samfunnsmessige gevinster som kan realiseres med en autonom og delt bilflåte Endel av gevinsten som knyttes til bildeling kan man starte realiseringen av i dag – markedet finnes Et modent marked for bildeling vil understøtte fremtidige offentlige mål knyttet til autonome kjøretøy 97% av kjøretøyene kan avvikles med samme mobilitet 20% Økning i tilgjengelig gatearealene (ingen gateparkering). 80% 80% av parkeringsarealene frigjøres (flateparkering). Kombinert mobilitet

Transportsystemene endres med autonome kjøretøy og bildeling og Sporveien vurderer fremtidig konkurransekraft i lys av dette Norske og utenlandske virksomheter i sektoren posisjonerer seg innenfor bildeling og autonome kjøretøy, også aktører med offentlig eierskap For å sikre fremtidig konkurransekraft må Sporveien posisjonere seg for endringer i sektoren - kombinert mobilitet er en slik trend Bildeling er et marked i utvikling, hvor Sporveien vurderer inntreden frem mot at autonome kjøretøy er tilstrekkelig modent Kombinert mobilitet

Mobilitetstrender representerer nye muligheter for Sporveien Mot dør-til-dør tilbud MRT som grunntilbud Samspill driftsarter Mating og innfartsparkering C. Selvkjørende kjøretøy B. Elektriske kjøretøy A. Kollektiv-trafikk G. Delings-økonomi F. Bærekraft D. Tingenes Internett (IoT) og App økonomien E. Urbanisering ”Nøkkeltrender mobilitet” Kollektiv eller privat eiet bildelingspark? Nasjonale transportmål forutsetter samordning og ikke konkurranse mellom kollektiv og bildeling Ny ladeinfrastruktur Synergier ladestruktur fra trikk/t-bane Privat eierskap eller en del av kollektivtilbudet? Infrastruktur – dedikerte filer/kollektivfil? Flåtestyring-trafikkstyringssentral Fossilfritt Oslo Bilfritt sentrum Nye konsepter for elektrisk, delt mobilitet? Befolkningsvekst Oslo Banebasert fortetting Knutepunktutvikling Utvikle Sporveiens eiendomsmasse i tråd med mål for byutvikling? Mobilitetstjenester – MaaS Brukeren vil ha en one-stop-shop for mobilitet Kombinert mobilitet