«Bare bok gjør ingen klok»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Vurdering for læring.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
NESOs Formannskole klasse / 2014
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Den autentiske læringsdialogen
Bokpresentasjon Oslo.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Evaluering høst Evaluering av miljø og kjemi høst 2002 Det ble mandag den gjennomført en evaluering av faget miljø og kjemi for energi og.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Velkommen til et nytt skoleår!
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Plan for 1.klasse Uke mai Verdiord for mai: Hensynsfull.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Plan for 1.klasse Uke mai Verdiord for mai: Hensynsfull.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
UKEPLAN FOR 4. KLASSE UKE aug.-11.sept
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
Vurdering for læring i Fysikk 1
NY VRI Nina og Ingvild.
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvorfor iPad i grunnskoleopplæringen?
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Evaluering av hovedoppgavesemesteret
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Undervisning med ny vri
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Vil du bli språkhjelper?
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

«Bare bok gjør ingen klok» Ny Vri «Bare bok gjør ingen klok» Åshild Lillian Tor

Åshild I tidligere undervisninger har jeg hatt mye tavleundervisning og bruk av PowerPoint Deltakerne mine er en gruppe på 8 stk som trenger å øke ordforrådet sitt. Min nye vri var bruk av spillet ”ALIAS junior”, bruk av ”Padlet” og en Kahoot. Ved spillet Alias skulle elevene lære seg 5 nye ord og betydningen av ordet i undervisningsøkten. Deretter åpnet vi en Padlet der de kunne poste ord de hadde lært, samt betydning.

ÅSHILD Kahoot til slutt i undervisningen var bare for moroskyld. Vi fant en tilfeldig Kahoot og gjennomførte den. Dette for å skape engasjement og ha det litt artig sammen. Evaluering: De syntes Alias var kjempegøy. Padlet var fortsatt litt skremmende fordi ”alle” kunne se hva man skrev, de skjønte at det var en lur fremgangsmåte, men sa de ville trenge litt tid for å føle seg komfortable med det. Kahoot syntes de var kjempegøy, flere med høyt konkurranseinstinkt!

Tor Deltakere: Kompetansepluss kurs i digitale ferdigheter Tidligere: Forelesning, tavle, flip-over og projektor Ny vri: «Flipped classroom» Kartlegging; digitaltest og forventningsavklaring Exceloppgave , på epost med lenke til opplæringsvideo Veiledning og parvis jobbing med oppgaven neste kursdag Evaluering Refleksjon

Lillian «Landskap i Norge» Samfunnskunnskap og digitale ferdigheter hånd i hånd Epost, video og arbeidsark Tilpasset opplæring – veiledning og vurdering Temaet for min nye vri er «Landskap i Norge» hvor jeg bruker omvendt undervisning, eller «flipped classroom» Omvendt undervisning er enkelt forklart at deltakeren får mulighet til å forberede seg til kommende undervisning ved hjelp av videoer. På den måten kan de få den grunnleggende kunnskapen i sitt tempo hjemme, og tiden deltakerne brukes i klasserommet kan være mer effektiv og engasjerende i form av diskusjoner med andre deltakere og veiledning fra læreren. Deltakerne har fått Chromebook, og skal også bruke denne til arbeid med oppgavene jeg sender på epost. Dette er blant annet noe av det jeg antar vil kreve en del veiledning på skolen. Deltakerne deles inn i grupper etter landsdeler. Hjemme skal de forberede seg ved å se på to videoer om sin landsdel, og sende meg en liten epost hvor de forteller hva de har sett. Denne eposten får de på mandag. Dette er for å kunne følge litt med på hvem som har forberedt seg. På denne måten har jeg også mulighet for å «purre opp» de av deltakerne som ikke har svart meg innen tidsfristen. På onsdagen kommer det en ny epost med en video og et dokument – et arbeidsark. Videoen viser hvordan deltakeren skal åpne, lagre og arbeide i dokumentet. Arbeidet skal være gjort innen fredag. Da skal det jobbes i grupper på skolen. Jeg vil også mellom onsdag og fredag kunne minne deltakerne på at de skal stille forberedt. På fredag samtaler deltakerne om spørsmålene de skulle forberede seg på, og jeg har mulighet til å veilede og gi svar på spørsmål som måtte komme. Deltakerne er informert om at de skal ha en form for presentasjon ved avslutning av temaet, men fordi jeg har mulighet til å veilede og vurdere sammen med deltakerne har jeg ikke tvunget fram en generell presentasjonsform, men ønsker å bli enige med gruppa hvordan vi skal gjøre det. Jeg har en nydelig bukett på 15 deltakere i alderen 17 – 54 år, hvor det er forholdsvis stor forskjell på både skrive- lese- og muntlige ferdigheter. 2 deltakere er også helt nye i gruppa, og snakker kun arabisk. Jeg har et håp om å få benytte meg av en arabisktalende tolk i den første arbeidsøkten.

«GRUPPAS RefleksjonER» 1. Kartlegging Stort spenn – Alfa til A2 Sprikende profiler Forventningsavklaring Motivasjon – rett og plikt 2.Utarbeidelse av kompetansemål - Kompetanse Norge: Læreplan i norsk og samfunnsfag for voksne innvandrere, Kompetanse+ - yrkesprofiler 3.Elevinnvolvering – mål, vurderingskriterier og vurderingen Mål og vurderingskriterier er gitt i læreplanen Vurderingen gjort i fellesskap eller med lærer

«RefleksjonER» 4.Type undervisning «Flipped classroom – omvendt undervisning» Padlet, Alias og Kahoot 5.Samarbeidslæring - Individuell forberedelse hjemme - deling og gruppearbeid på skole Fremføring for klassen - fremføring for lærer OSS: Kommunikasjon på epost, utveksling av erfaringer og ideer på samlinger 6.Evaluering av læringsutbytte Entusiastiske og fornøyde deltakere Digitale ferdigheter står potensielt i veien for et godt læringsutbytte