Behovet for arbeidskraft

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veien videre i kampen mot sosial dumping Svein Oppegaard, direktør for Område arbeidslivspolitikk i NHO. Fellesforbundet, 25. november 2010.
Advertisements

HVA SKJER MED OFFENTLIG TJENESTEPENSJON? OG HVA ER SITUASJONEN I PRIVAT SEKTOR? Konferanse
Befolkningsutviklingen i verden.
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
KS – de største arbeidsgiverutfordringene Per Kristian Sundnes Områdedirektør KS Arbeidsliv
Kunnskap om dagens ansatte som grunnlag for kompetanseanalysen – nyttige datakilder Hanne Børrestuen Rådgiver Arbeidsgiverpolitikk Oslo 6. juni 2012.
1 IA-nettverksamling Oslo kommune 24.april 2008 Åsmund Lunde Senter for seniorpolitikk.
Gullkantede stortingspensjoner Opptjenings tid? 75-årsregelen: Når stortingspolitikerens alder pluss antall år på Stortinget til sammen når 75 år Avkorting?
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
:49 Landsdekkende næringspolitisk undersøkelse 2015 – Antall respondenter Landsdekkende næringspolitisk undersøkelse 2015 N Næringsalliansen643.
Offentlig tjenestepensjon Et kritisk blikk på rapport fra ASD av desember 2015 Forsvar Offentlig Pensjon Oslo 11/1 – 2016 Stein Stugu.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
BRUKERUNDERSØKELSE I SKOLEN INFORMASJON TIL SKOLENE DATAINNSAMLING I dette dokumentet følger viktig informasjon om hvordan dere som skole kan bidra til.
Demografi, aldring og velferd. Effekter på offentlige finanser i Norge Ådne Cappelen, SSB VAM Okt
Folkemengden i yrkesaktiv alder AldersgruppeAntall i 2002 Antall i.
UNGDOM OG ØKONOMI - ØKONOMILAPPEN Hilde E. Johansen
Vi lever lenger…… Hva betyr det for pensjonsordningene?
Statistikk Dette er Norge Å kunne tolke statistiske data er en.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
Kunnskap og attraktivitet Saltstraumen 6. og 7. november 2008 Edel Storelvmo Regiondirektør NHO Nordland.
Noen resultater fra NSFs ABIO-ressurs studie
Sokrates.
Samarbeid mellom skole og barnevern
Kick Off bøsseaksjonen
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
HMS-kort i Byggenæringen
Velg digital postkasse på Norge.no
For gammel for arbeidslivet? Akkurat gammel nok til jobben
Store forskjeller i arbeidsledighet
Integrerte tjenester – analyse og diskusjon av spørsmålene i KOSTRA skjema 4 og 5 Siden 2004 har en hatt spørsmål om integrerte tjenester, av noe ulikt.
Barnehagens egensart – hva må til?
IA-arbeid i praksis Utvikling av samarbeid gjennom diskusjon, prioriteringer og handling i IA arbeidet. Velkommen til kurs i sykefraværsoppfølging Litt.
Gang.
Jomfrusjekk.
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Medarbeiderundersøkelse Universitetet i Stavanger 2009
Medarbeiderundersøkelse 2009 Universitetet i Stavanger
Bedriftsundersøkelsen 2017
Rekruttering og deltakelse i korps
Medarbeiderundersøkelse Universitetet i Stavanger
1 Egenomsorg og helse.
Innbyggerundersøkelsen hvordan bruker vi den i forbedringsarbeidet
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Seniorene en verdifull ressurs for samfunns- og arbeidslivet ! eller ?
Overordnede HMS satsningsområder Overordnede IA mål
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
8. TRINN – BLINDHEIM UNGDOMSSKOLE
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Foreldreundersøkelsen 2018
Uførereformen: Hva skjedde?
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Hvor mange yrkesaktive kan vi ha utenfor arbeidslivet
Matematikk på ungdomstrinnet
Befolkningsframskrivinger 2018
Unemployment and Employment
Unemployment and Employment
PDSA-sirkel/småskalatest
Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018
Oppgave 7 Side 109 i arbeidsboken
Medarbeiderundersøkelsen UiS 2009 Rapport for Fellesressurssenter
Ingrid Neumann President
INTERNASJONAL PRIVATRETT Forklaring av faget
Sokrates.
Gjennomføring etter 5 år
Foreldremøte 06/ Stemningsbilde fra Kragerøleiren
Sysselsetting, arbeidsledighet og lønn
Demografisk utvikling frem mot 2037
Hvem kan inngå ekteskap?
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Behovet for arbeidskraft IA-konferansen 21. november 2013

Behovet for arbeidskraft og betydningen av forlenget yrkesdeltakelse 2 2

Hovedutfordring Det blir flere over 66 år per person i yrkesaktiv alder (20-66 år) 3 3

Hovedutfordring Alderssammensetningen i befolkningen har stor betydning for utviklingen i offentlige finanser 4 4

I 2012 kunne en15-åring forvente en yrkeskarriere tilsvarende 31 årsverk i gjennomsnitt (Haga 2013), og forvente å leve i 66,7 år - til fylte 81,7 år (SSB statistikkbanken). 5 5

«Arbeidstilbudet er nøkkelen» «Arbeidslinja er svaret» 6 6

«Vi bør jobbe mer og lenger» 7 7

…betyr det at alle bør jobbe mer? (fordelingsperspektivet) Men… …betyr det at alle bør jobbe mer? (fordelingsperspektivet) 8 8

Arbeidsbidragene vil variere En fagarbeidere vil potensielt kunne ha 43 år i arbeid som 62-åring, 48 år som 67-åring. En akademiker vil potensielt kunne ha 36 år i arbeid som 26-åring, 41 år som 67 år. En forskjell på 7 år. 9 9

Tapte årsverk over yrkeslivet vil variere En mannlig fagarbeider vil i gjennomsnitt miste 5 år i arbeid fra fylte 35 til fylte 65 år En mannlig akademiker vil om lag 1 år i gjennomsnitt (Kaderfors & Wikman 2011). En forskjell på 4 år. 10 10

Forventede levealder vil variere En mannlig fagarbeider på 62 år kan forventes å leve rundt 17 år. En akademiker (universitets- og høyskolelærer) på 62 år i 22 år (Borgan 2009). En forskjell på 5 år. 11 11

Forholdet mellom ytelse og «nytelse» Avgang 62 år Avgang 67 år 12 12

Så mine litt «naive» spørsmål til slutt er: Hvem bør bidra med mer arbeid? Fagarbeideren med 43 år i heltid bak seg som 62-åring og forventet levetid på 79 år, eller akademikeren på samme alder, som har jobbet i 36 år og kan forventes å leve til han er 84 år? Den ung og frisk som har valgt å være hjemme eller jobbe deltid, den uføre hjelpepleier eller den eldre lagerarbeideren med ryggproblemer? Er dagens virkemidler treffsikre nok, dvs. er de rettet mot dem vi primært mener bør jobbe mer og/eller lengre? 13 13