EiT Landsby nr. 31.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Lederutvikling og skreddersøm
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Hensikt med rapporten Synliggjøre hvordan gruppeprosessen har innvirket på fremgangen og utviklingen av prosjektarbeidet. Synliggjøre hvordan samarbeidet.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
FORMATIV VURDERING.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. XY mia: matematikk innen anvendelser.
Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. 15 (TMA4850) mia: matematikk innen anvendelser A MC BVT MAC-modellens inndeling i fagområder: M: Matematikk A: Anvendelse.
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Hverdagen for Ruth og Sissel.
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Didaktiske analysekategorier
kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff,
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Gullfakslandsbyen2009.
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Informasjonsmøte for kommende
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Jour4110 Journalistikkforskning: teori og metode Studiepoeng: 20 Obligatorisk for alle masterstudenter i journalistikk.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Velkommen til FRM1110-Grunnleggende Farmasi
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Hva er “beste praksis” styrearbeid og hvordan komme dit? Styreakademiet.
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland og Helle Rånes.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
Strategi i styrerommet – en praktisk tilnærmingsmåte StyreAkademiet Kjell A Storeide.
1 Forberedelsene til Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Are Holen og Bjørn Sortland.
1 EiT 2006/2007 Eksperter i team Arbeid med loggskriving Utarbeidet for EiT av Professor Are Holen NTNU - Det medisinske fakultet Institutt for nevromedisin.
ITA2317R/ITA4317R – La grande bellezza - Italiensk film og fjernsyn i Roma Sommeren 2016.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Institutt for kjemisk prosessteknologi
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
ITA2317R/ITA4317R La grande bellezza – Italiensk film og fjernsyn i Roma
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Et menneske forstår et begrep, en ferdighet, en teori eller et kunnskapsområde når hun eller han er i stand til å bruke det riktig i en ny situasjon. Blyth.
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
EiT : Avløpsvann som ressurs
EiT Landsby.
EiT Landsby nr. 39.
SPØRSMÅL GJENSTÅR: Question remains: G
AVLØPSVANN SOM RESSURS
NORGES TEKNISK NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utskrift av presentasjonen:

EiT Landsby nr. 31

Læringsmål: For våren 2008 gjelder følgende læringsmål Målet med Eksperter i Team (EiT) er at studentene både skal anvende sin fagkompetanse og utvikle sin samspillskompetanse gjennom å arbeide resultatrettet med relevante problemstillinger for samfunns- og arbeidsliv. Studentene skal utvikle sine teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter i tverrfaglig prosjektsamarbeid og få trening i yrkesrelevante arbeidsmåter.

Faglig innhold: Studentene skal arbeide i tverrfaglige sammensatte grupper og gjennom dette både få trening i å anvende sitt eget fag og utvikle sin fagkompetanse Studentene skal utvikle sine evner i mellommenneskelig kommunikasjon og samhandling. Studentene skal arbeide med relevante problemstillinger fra arbeids- og samfunnsliv. Prosjektet skal ha et faglig nivå som i størst mulig grad svarer til den kompetanse studentene har i masterstudiet.

Hva er egentlig Eksperter i Team? Definisjon på et team: A team is a group of people with complementary skills who are committed to a common purpose, performance goals and to which approach they are going to use. They hold themselves mutually accountable for the process and the product and because of that they hold the team goal more important than their own individual goal. Resultat av samarbeidet – selve produktet Fagrapport Evaluering og refleksjon om hvordan målet og sluttproduktet ble til. Prosessrapport

EiT i et nøtteskal: Et prosjektsamarbeid mellom tre parter: Student- landsby NTNU Problem- eier En landsbyleder Faglige veiledere fra instituttene 1-3 stud.ass. Kurs Bibliotek Rapport It’s:learning Presentasjonsteknikk 4-6 grupper á 5 studenter Hver gruppe def. sin oppgave og læringsmål Studentene selv ansvarlig for drift og organisering Problemstilling Informasjon Bakgrunnsmaterial Vurdering av produkt

Landsbymøtet er deltakernes ansvar! Undervisningsform: Ukentlige gruppemøter (onsdager) og selvstendig arbeid Ukentlige landsbymøter (obligatoriske) Føring av loggbok Prosessrapport Fagrapport og presentasjon En typisk landsbydag: Landsbydag Tema Ansvarlig 0815-1015 Gruppemøter Teamet 1015-1200 Landsbymøte Landsby 1230-1600 Gruppemøter (inkl. refleksjonsskriving – 30 min) Landsbymøtet er deltakernes ansvar!

Evaluering: Grunnlaget for karakter i emnet EiT skal være: Fagrapport + Prosessrapport Emnet avsluttes med en muntlig presentasjon som inngår i evalueringen. Karakteren settes på gruppen som helhet. Studentassistentene er ikke med på å sette karakter Informasjon om evaluering vil bli satt på It’s:learning

“Arbeidsrom” Student paviljong Det er satt av arealer som følger: Hver gruppe får tildelt hvert sitt gruppe rom i ”Paviljongen” Kollokvierom 315 og 316 Begge er utstyrt med PC m/tilknytning er satt av til landsbyprosjektet hele onsdag (Booking av tid inst.admin. Ragnhild Sundem om nødvendig) 3. Rom VG21 (NB! står som rom 340 på tegningen under)settes av hver onsdag i tiden 1015 – 1200 for Landsbymøtet – bruk utenom avtales 4. ”Vrimlearealer” – kan brukes om det er ledig/passer PC rom Student paviljong