Implementering og arbeidsprosesser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
Advertisements

INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Varslings- og lokaliseringsteknologi « Samarbeid om velferdsteknologi på Agder 2016» Gro Anita Fosse Rådgiver eHelse og velferdsteknologi HELSE OG SOSIAL.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n «Ka no?» Mestring av hverdagen etter utskriving.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
1 Tilfredse og kompetente IKT-brukere i Flekkefjord kommune. Utfordringer.
Leverandørmøte 20. mai 2009 Næringens kapasitet og muligheter Terje R. Venold, Konsernsjef.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Mobilt vanntåkeannlegg. Mobilt vanntåkeanlegg Mobile vanntåkeanlegg er utviklet med tanke på å beskytte personer som ikke er i stand til å ta vare på.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Målinger. Hva kan vi gjøre annerledes? Veiledersamling, april 2014.
BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Veileder for gevinstrapportering
Andøy kommune Pleie og omsorg
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Kompetansenettverk innen velferdsteknologi i Telemark
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Beregningsmodell for hverdagsrehabilitering
Leanreisen i Bamsebo barnehage
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Prosjektpresentasjon – Før du starter
ROS-analyse.
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Gevinstrealisering velferdsteknologiprogrammet 2016
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Kartlegging av tjenestereise Veikart for tjenesteinnovasjon
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Valgfag innsats for andre
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
E-handel.
Målbildet Stab/støtte
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Matematikk på ungdomstrinnet
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
Selvstendig, trygg og aktiv med GPS i Larvik
Erfaringer med bruk av sengesensorer
Klar ferdig gå….part three!
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Kompetanse Pasientsikkerhet Styring og ledelse
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Arbeidsprosesser, roller og ansvar
Elektroniske dørlåser
Følgeforskning Innføringsprosjektet
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Velferdsteknologi i Førde kommune
Gevinstrealiseringsstrategi
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Implementering og arbeidsprosesser Kathrine Holter, Spesialrådgiver

Tema Implementering – hva er det? Arbeidsprosessen – hvordan har vi gjort det i Bærum Gevinster

Teknologi i helse – og omsorgstjenesten Hvis mennesker, som får helse- og omsorgstjenester fra kommunen skal dra nytte av velferdsteknologi, er det nødvendig med tjenesteinnovasjon. Det vil i denne sammenheng si å endre måten helse- og omsorgsapparatet arbeider med og rundt brukerne. Det holder ikke å anskaffe hverdagsteknologi eller tekniske hjelpemidler hvis ikke brukeren får hjelp til å bruke det, eller ansatte forstår nytten av det.

Implementering – Viktig at velferdsteknologi implementeres i samarbeid med de ansatte Jmfr. Anne Marthe Rustad Indregard, Dagens medisin 280917

Administrative prosesser Organisasjon Ledelse Involvering Administrative prosesser Opplæring Eierskap Implementering

Utfordringer Sikre at organisasjonen forstår hvorfor endring er viktig og nødvendig. Skaffe dybdeinnsikt i faktiske behov hos brukere, ansatte og organisasjon og utarbeide et overordnet mål bilde for den fremtidige tjenesten. Utvikle forløpet fra en overordnet idé til et ferdigstilt tjenestetilbud. Sikre at den nye tjenesten integreres i drift på en god måte og få de ansatte med på endringene. Fortsatt holde fokus på gevinstrealisering for å sikre at man oppnår ønsket verdi for brukerne, pårørende og kommunen

Arbeidsprosessen Informasjon og behovskartlegging Gevinstanalyse og implementering Drift og gevinstrealisering 2 3 1

Fremgangsmåte 1 2 3 Tjenestereise: kartlegge dagens situasjon Ønskereise: planlegge fremtidig situasjon Nullpunktsmåling: Måle ut i fra gapet mellom tjeneste- og ønskereise Ledergruppen oppsummerer etter nr. 1 og nr. 2 Medarbeiderne identifiserer gevinster når de kartlegger hvordan ting er i dag og hvordan ting blir i fremtiden 1 2 3

Erfaringer Morsomt Involverende Engasjerende Beboerorientert Kompetansedeling

Medarbeiderdrevet Konkret – en vakt

Arbeidsprosessen Ildsjeler og skeptikere, hånd i hånd Bruk tid på å involvere medarbeidere; lytt og respekter Informer og involver beboere, pårørende Planlegg godt Superbrukere med eierskap og drivkraft God informasjon om utstyret og fordelene Tenk gevinster tidlig

Evaluering

Tiltak etter evaluering Opplæring – opplæring – opplæring! Etablere nye rutiner Gjøre nye rutiner kjent for alle Prosesser som gir arbeidsflyt Superbrukerrollen Implementeringsansvarlig

Gevinster (realiserte, dokumenterte og planlagte) Intro medarbeiderne: Ansatte opplever at pasientvarslingsanlegget har en samlet positiv effekt på arbeidshverdagen. Økt tjenestekvalitet: De er mye mer tilgjengelige for brukerne. Beboerne føler seg trygge og det er lettere å få tak i hjelp. Bedre tidsbruk: arbeidsdagen gjennomføres mer effektivt, det nye anlegget gjør at tid frigjøres til andre oppgaver. Økt trivsel: Mer ro og oversikt skaper fornøyde medarbeidere. Bedre samarbeid: Bruk at telefoner gjør samarbeidet mye bedre. Beboere/brukere: Økt trygghetsfølelse: Det er lett å komme i kontakt med de ansatte og teknologien er tilpasset den enkelte brukers behov. Økt selvstendighet i hverdagen: Trygghetsalarmen bidrar til at enkelte beboere tør å ta flere sjanser i hverdagen uten å være like redd for f. eks. å bli liggende lenge på gulvet ved fall. En beboer forteller at han tør å bevege seg mer fritt på badet på grunna av trygghetsalarmen. Mindre fall med skade: Rundt 100 fall årlig på to tjenestesteder 20 fall med skade 5 hoftebrudd Kostnad: 3,3 mill. Reduksjon i fall på 40 % Økonomisk gevinst på 1,3 millioner kr. Redusert vedtakstid på omsorgsbolig: Økende behov for vedtakstimer for hjemmesykepleie Reduksjon på 660 vedtakstimer i året fra 2015 til 2016 Årlig besparelse på kr. 300 000 Redusert/unngått bemanning på natt: For 4 steder: 7 millioner Årlig kostnad for et hoftebrudd i denne brukergruppen er ca. 900.000 kroner og kommunen dekker ca. 73% av dette. På Stabekk Bo- og behandlingssenter og Bekkestua Bolig med Service har de gjennomsnittlig ca. 102 fall årlig. Gjennomsnittlig 19% av disse fører til en skade. Med en antagelse om at 25% av disse skadene er et hoftebrudd vil det si at disse to behandlingsstedene har gjennomsnittlig 5 hoftebrudd i året til sammen. Dette gir en kostnad for kommunen på ca 3,3 MNOK. Hvis dette reduseres med 40% pga. pasientvarslingsanlegget har kommunen potensial til å spare 1,3 MNOK årlig til sammen på disse to behandlingsstedene.   Siden Stabekk Bo- og behandlingssenter er et sykehjem registrer de ikke vedtakstid på samme måte som på og Bekkestua Bolig med Service som er en omsorgsbolig. Omsorgsboligen har sett et økende behov for vedtakstimer på hjemmetjenester de siste årene på grunn av stadig tyngre og eldre brukere. I sammenlignbare perioder for 2014 og 2015 økte vedtakstimer for hjemmesykepleie med 2300 vedtakstimer, tilsvarende 4000 vedtakstimer i året. Etter implementering av nytt pasientvarslingsanlegg ser Bekkestua Bolig med Service derimot en reduksjon i antall vedtakstimer for hjemmesykepleie. I sammenlignbare perioder for 2015 og 2016 reduserte de med ca. 400 timer, tilsvarende ca. 660 vedtakstimer i året. Basert på gjennomsnittlig timeskostnad (inkludert lønn med sosiale kostnader) gir dette en potensiell årlig besparelse i unngått oppbemanning for Bekkestua Bolig med Service på ca. 300.000 kroner. Økt tjenestekvalitet Bedre tidsbruk Økt trivsel, ro og oversikt Bedre samarbeid Økt trygghetsfølelse Økt selvstendighet i hverdagen Mindre fall med skade Redusert vedtakstid i omsorgsboliger Redusert bemanning/unngått oppbemanning på natt Lavere vedlikeholdskostnader Fallstatistikk 1.1.2015-31.5.2015 og 1.1.2016-31.5.2016 på to tjenestesteder i Bærum Hektoen (2014), Kostnader ved hoftebrudd, HiOA Intervju med beboere og ansatte ved Stabekk og Bekkestua, 2016

Kvalitative effekter for brukere Intervju med beboere/brukere Bekkestua og Stabekk BBS, PA Consulting Økt trygghetsfølelse Lett å komme i kontakt med de ansatte Påvirker evne til å klare seg selv i hverdagen. Tør ta flere sjanser i hverdagen uten å være like redd for f. eks. å bli liggende lenge på gulvet ved fall. Tør å bevege seg mer fritt på badet på grunn av trygghetsalarmen. «Barna mine de vil ikke at jeg skal flytte herfra. De syns det er trygt både med alarm og personalet.» - Beboer Bekkestua Bolig med Service To av de tre intervjuede beboerne i Bærum oppgir at teknologien knyttet til pasientvarslingsanlegget har en positiv eller svært positiv effekt på hvor trygg de føler seg. Det er lett å komme i kontakt med de ansatte og teknologien er tilpasset den enkelte brukers behov. Én beboer oppgir at teknologien har en litt dårlig effekt på trygghetsfølelsen. Dette skyldes signalproblemer for trygghetsalarm. Hvordan påvirker velferdsteknologi hvor trygg du føler deg i hverdagen? Figur 1 - Trygghet for brukere

For ansatte Jobbe på en annen måte God samhandling mellom ansatte, på tvers av etasjer/avdelinger ved hjelp av telefoner Mer ro fordi man blir varslet når noe skjer med en beboer Alle tilsynsrunder ikke lenger nødvendig Ansatte kan bruke ressursene der det er nødvendig og likevel oppleve trygghet og sikkerhet for beboere Ansatte/primærkontakt kan, sammen med beboer, vurdere type sensor, f.eks ved fare for fall eller vandring Mer effektiv hverdag – frigjort tid til andre oppgaver

GO + NT = DGO