Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Følgeforskning Innføringsprosjektet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Følgeforskning Innføringsprosjektet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Følgeforskning Innføringsprosjektet
RKG e-helse og velferdsteknolgi UiA Senter for E-helse, v/Agate Folgerø, Charlotte Kiland of Carl Erik Moe

2 Hva og hvem Hva ønsket vi å finne ut:
Hvordan få til en best mulig innførings- og endringsprosess ved innføring av flere ulike velferdsteknologier over en periode i en gruppe kommuner erfaringer med innføring av velferdsteknologi, samarbeidet med andre kommuner og kompetansedeling. Kommuner som var tidlig ute, representative og med ulik teknologi: Mandal, Grimstad og Lindesnes Hentet data fra personer i ulike posisjoner Saksbehandlere, prosjektledere, avdelingsledere, hjemmetjeneste, sykepleiere

3 Hovedfunn For kommuner som allerede var godt i gang:
«Omstart», dobbeltarbeid, tilbake til start Positiv erfaring med kompetansedeling og samarbeide mellom kommuner Radikal holdningsendring til det positive: Gått fra skepsis til etterspørsel fra brukere! Ansatte langt mer positive enn ved oppstart

4 Hovedfunn Leverandør: Ikke god nok kunnskap om kommunene
Ikke godt strukturert på support-siden Lang ventetid, teknologien kan bli gammel «Man forventer mer når Agderkommunene er en såpass stor kunde!»

5 Nøkkelfaktorer Ildsjeler som pådrivere, tilretteleggere, buffere og fiksere Forankring hos ledelse og politikere essensielt Erling Solland – The magic man

6 Anbefalinger RKG må kommunisere til kommunene om hvordan det arbeides overfor leverandør Fortsatt kompetansedeling Nye arenaer med mulighet for problemløsning Informer bredt og godt om velferdsteknologi pårørendegrupper, brukergrupper, eldreråd, politiske utvalg, interesseorganisasjoner, ansatte

7 Anbefalinger Support og feilmeldinger: Klare retningslinjer, ansvarsfordeling og rutiner Involver IKT i langt større grad Ta vare på ildsjeler, og bygg «sikkerhetsnett» rundt disse Tilstrekkelig med ressurser: Det må være tid og rom for opplæring Gevinstene kommer gradvis, bl.a. i form av bedre kvalitet, men de merkes Tydelige roller hvem gjør hva?


Laste ned ppt "Følgeforskning Innføringsprosjektet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google