På sporet av den tapte tid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Din kundeportal hos CargoNet
Advertisements

Høgskolen i Buskerud Hønefoss Drammen - Fordelen med en mindre høyskole er at du får mye bedre kontakt med foreleserne og medstudentene. På HiBu er det.
Folkefest! EM Derfor søker vi fotball-EM 2016  Fotball-EM er en folkefest som skaper varige og positive ringvirkninger for hele samfunnet  Fotball-EM.
Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Muzzafer Marvati Brukermanualer Service og vedlikehold.
Jakt, fiske og friluftsliv som næring
Høyhastighetsutredningen
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Finansiering av Vegbygging
SAMMENLIKNING KLIKKPRIS AVTALE MED RENT-A-PRINTER LEIE AVTALE
Kommunereform for vekst
Trondheim lufthavn Værnes i tall
Hva må den nye meldingen om landbruks- og matpolitikken inneholde? den 6. oktober 2011 Statsråd Lars Peder Brekk.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Redningsdykking i Norge
H-verdi, F-verdi og RUH Betongelementbransjen
Nye tall og sammenligninger - Dialogseminar, Åre, Øystein Lunnan Nye tall og sammenligninger Åre, Øystein Lunnan.
1. Tilpasser barnehagerammen til statsbudsjettet Statsbudsjettet innebærer redusert ramme med helårsvirkning på 10,5 millioner kroner fra 2015 Ledige.
Hovedkontoret og de sentrale kontorene flyttet fra Majorstua til nye lokaler i Drammen Vår virksomhet i Drammen omfatter: Hovedkontoret Strategikontoret.
Hovedkontoret og de sentrale kontorene flyttet fra Majorstua til nye lokaler i Drammen Vår virksomhet i Drammen omfatter: Hovedkontoret Strategikontoret.
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Organisering Bodø Nordland og Svalbard Hammerfest Troms og Finmark
Are Rødsjø Regionkontor Midt-Norge Husbankens arbeid med lavenergiboliger
Asak Miljøstein AS.
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
Schenker AS I Erling Sæther Polyteknisk forening Punktlighetskrav til gods på jernbane.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
NORSK ATTFØRINGSFORUM
Strategi for utvikling av Gjøvikbanen
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Verdiskapning i en logistikkjede
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Punktlighetsseminar 2014 Jorunn Halkjær, seksjon punktlighet, JBV
Tor Selstad Storbyforum KRD 2. februar 2005
Presentasjon av ny funksjonalitet for fører i FIDO
Hvordan jobber Forbrukerrådet for kollektivreisende?
Gevingåsen tunnel1 Susanne Bratli Leder Jernbaneforum Midt-Norge.
Høyhastighetsutredningen ble levert
Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog.
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
Nordisk Vegteknisk Forbund Direktør Michael Bors.
Loe konsernet. Loe Konsernet Består av 2 produksjonsbedrifter: - Loe Rørprodukter AS - Loe Rørprodukter AS - Loe Betongelementer AS - Loe Betongelementer.
Årsmøte FSTL 2011 Tema Energimerking Anders Sandbakken Brannrådgiver for eiendomsforvaltning- og utvikling Klinikk for intern service.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Kommuneproposisjonen 2017 og RNB enkeltheter med særskilt relevans for Telemarkskommunene.
Transporttjenesten for forflytningshemmede – i gamle spor eller på ny vei ?
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Spillemidler til idrettsanlegg
Leppefiskstatistikk Tove Aasheim, Statistikkavdelingen
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Rådmannens budsjettfremlegg
Kamp eller samarbeid?.
Gang.
Hva jobber seksjon Punktlighet med nå?
PUNKTLIGHETSSEMINAR 23. november 2017.
Presens V/ Andreas Seim Punktlighetsdagen,
H-verdi, F-verdi og RUH Betongelementbransjen
Nasjonal signalplan – «milepælsbasert»
Verdiskapingsevne i norske storbyregioner
Dekning Mobilt internett i tog
Akershus fylkeskommune
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Bjørn Bakkhaug, Ålesund
Makroøkonomi for økonomer BI Trondheim Johannes Mauritzen K7.6 Steigum
Eksempel på leiestedskalkyle
Samfunnets bekymring for barns inaktivitet – et måleproblem!?
Utskrift av presentasjonen:

På sporet av den tapte tid Samfunnsøkonomisk kostnad av forsinkelse på jernbane 1

Viktigste tall Total kostnad: 180 millioner Total forsinkelse: 1 700 dager Antall hendelser: 151 404, 88 042 reelle 42 % innhentet før passasjerer ble påvirket Varighet og antall passasjerer 1 700 dager total forsinket ankomst til stasjoner. 2

Bakgrunn, hva består kostnaden av Tapt verdiskapning Tapt arbeidstid Arbeidskraftkostnaden Tapt fritid Arbeidskraftkostnaden, på marginen det samme som verdien av arbeidstakers produksjon. Mål på det samfunnet taper i verdiskapning 3

Kostnad per time per strekning <50 km 50-100km >100 km Asker-Lillestrøm 254,12 271,76 332,44 Drammen-Skien 214,64 241,74 Trondheim-Bodø Tog til flyplass 740,60 Satsene for Vestfold og Nordland gjelder også andre tog som ikke passerer gjennom Oslo 4

Modell Kongsberg – Eidsvoll 5 minutter forsinkelse på Lysaker: 693,82 kr

Den gjennomsnittlige forsinkelse 10,47 minutter ved første stasjon 27,68 minutter totalt 2 045 kroner per hendelse 74 kroner per minutt 15-18 passasjerer rammet

Hvordan var kostnadene fordelt?

Kostnad per passasjer Landssnitt: 2,58 Asker – Lillestrøm: 2,54 Drammen – Skien: 3,61 Trondheim – Bodø: 2,54

Per årsakskode Hvorfor var 2 dyrest? 7 desidert mest brukt Hvor ble de ulike kodene brukt? Hvor mange ble rammet Varighet 9

Hvorfor var 2 dyrest? 7 desidert mest brukt Hvor ble de ulike kodene brukt? Hvor mange ble rammet Varighet Hvor ble de ulike kodene brukt? (Kommer tilbake til) 10

Asker – Lillestrøm 89,1 millioner i kostnad 23 304 hendelser 550 dager samlet forsinkelse 2,54 kroner per passasjer

Oslo 33 % av all kostnad 29 millioner Dobbelt så mye som kode 7 12

Hvorfor Antall hendelser Varighet Den mest brukte på denne strekningen, men ikke med veldig mye 30 % vs 28 % 7 flere på mange linjer Varighet 39 vs 20 minutter 190 vs 92 dager total forsinkelse Kode 2 Antall hendelser Kode 2: 30,17 % Kode 7: 28,19 13

Drammen – Skien 8,9 millioner i kostnad 4 319 hendelser 70 dager samlet forsinkelse 3,61 kroner per passasjer

InterCity 15

Trondheim-Bodø 3,8 millioner i kostnad 5 884 hendelser 85 dager samlet forsinkelse 2,54 kroner per passasjer

Utelukkende pga antall Andre koder som var langt dyrere per gang 7 dyrest Utelukkende pga antall Andre koder som var langt dyrere per gang 17