Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hva jobber seksjon Punktlighet med nå?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hva jobber seksjon Punktlighet med nå?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hva jobber seksjon Punktlighet med nå?
Tone Norløff

2 Ytelsesordning Det ble 1. januar 2017 innført ytelsesordning.
Dette har medført at det i 2017 har vært nødvendig med en mye mer omfattende kvalitetssjekk av årsakskoder i TIOS. Klagebehandling av klager på satt årsakskode fra Togselskapene er en arbeidsoppgave som er lagt til seksjon Punktlighet. Beslutningen om at det skulle innføres en ny ytelsesordning fra 1. januar har ført til at vi har brukt mye tid på oppfølging av programmererne både i TIOS og DRAGE.

3 Seksjon Punktlighet Gjennomført følgende for å bedre datakvaliteten i TIOS
Animasjonsfilm om hvorfor det er viktig å registrere rett årsakskode i TIOS. E-læring med obligatorisk opplæringsdel og testing av korrekt registrering av årsakskoder. Opplæring av togledere og TXP’er på personalsamlinger og teammøter. Innføring av årsakstyper (underkategorier) for de typer fritekst som brukes oftest. Kvalitetssikring av data hver dag i TIOS basert på utviklede rapporter. Utviklet nytt årsaksregistreringsbilde som er mer logisk og som gir brukeren hjelp i form av: Hvilken kode som ble brukt på siste registrering for toget Oversikt over gjeldene hendelses-id’er Ved valg av hendelses-id får man direkte opp et forslag til årsakskode og årsakstype

4 Utvikler rapporter og analyser ved hjelp av datavarehuset DRAGE

5 Største årsaker persontog hele landet uke 44 per 19
Største årsaker persontog hele landet uke 44 per Automatisk generert År 2017 Forsinkelsesårsaker i togtrafikken Kunde og trafikk Uke 46 Persontog Seksjon punktlighet DATO HENDELSESBESKRIVELSE STREKNING/STASJON HLID ÅRSAKSKODE INNSTILLINGER FORSINKELSESTIMER HENDELSESLOGG 13.11. Trondheim S - Trondheim M. Fra man itv fra kl til kl stenges strekningen for reparasjon etter avsporing. Innstilte tog og tilrettelegging av trafikk vil føre til forsinkelser. Trondheim stasjon 188206 1 22 01:29 TIOS-lenke Eriksrud - Asker: Det er telefonkjøring på strekningen Eriksrud - Asker, og dette vil medføre noen forsinkelser. Asker stasjon Askerbanen 188289 2 4 01:12 Bryn: Skinnebrudd i spor 2. Meldt til Banevakt Bryn stasjon 188300 02:41 Stabekk: Utkjørhovedsignal 4203 L er hvitt. Feil med Gre kommando. Meldt til Signalvakt. Stabekk stasjon 188304 3 00:20 14.11. Strekningen stenges for reparasjon etter avsporing. Innstilte tog og tilrettelegging av trafikk vil føre til forsinkelser. Støren - Trondheim 21 01:35 Skien: Feil på kjøretøy NSB pt Toget sperrer for andre tog i sporveksel 1.TSSD skien stasjon 188320 81 01:37 Orstad - Klepp: Linjeblokken ute av kontrollt. Stoppkjøring. Signalvakt underettet. Klepp - Orstad 188325 00:53 Hell. Trøbbel med E-lås 11 og tilhørende sporsperre. Tlf. kjøring Hell stasjon 188327 01:25 Lillestrøm; ikke kontroll på veksel 24 for kjøring til høyre. Meldt til signal kl. 07:14. Medfører at togene ikke kan skjøte på Lillestrøm. Signal er på Lillestrøm. Lillestrøm stasjon 188329 02:09 15.11. 03:03 ATL stilte ikke ut for tog 605 på Bolstadøyri. Fikk ikke løst ut linjeblokken og måtte sende 605 til Dale på stopp. Bolstadøyri stasjon 188448 01:13 Rånåsfoss: Det er signalproblemer (belegg) på Rånåsfoss i retning Auli. Dette vil medføre forsinkelser i trafikken. Signalvakten er på plass ca kl 10:30 Rånåsfoss - Haga 188465 02:17 Brakerøya: Feil på sporveksel 2/9. Togene må fremføres på muntlig kjøretillatelse. Signalavd er varslet og påberegnes å være fremme om ca 20 minutter. TSS Drammen (1) Aksjonskort 1B innføres Brakerøya stasjon 188516 12:19 Asker-Drammen: Huseby Bp feil som kommer og går. Stoppkjøring på ca hvert andre tog. Kø og forsinkelser må påregnes for tog retning Drammen. Signal varslet. (1) TSSD. Asker - Brakerøya 188534 01:36 16.11. 02:39 Sandefjord - Lauve: Blunkbelegg etter tog 802, togene fremføres på muntlig tillatelse. Forsinkelser må påregnes. Signal varslet. TSSD. Sandefjord - Lauve 188545 04:37 Ca. kl falt fjernstyringa ut mellom Dombås og Grong, stopp i trafikken Dombås - Grong. Dombås stasjon 188635 16:40 17.11. 02:21 Ved avslutting av anl.omr var det flere akseltellerfeil på høyre hovedspor Stavanger - Sandnes. Opphever anl.omr og kjører tog på venstre hovedspor Stavanger - Sandnes. Forsøker å kjøre opp resterende akseltellerfeil med arb.tog. Forsinkelser. Fører tog 708 melder at toget har kjørt på skilt anl.omr. jernbane ved innkjørhovedsignal A Sandnes. HSV bekrefter at det var "glemt" fjernet. Gandal - Sandnes 188644 01:15 Belegg mellom Bolstadøyri og Dale etter tog Signalvakt underrettet. Forsinkelser må påregnes. Bolstadøyri - Dale 188650 02:42 Sporveksel 1 Midtsandan går ikke i kontroll i minus, den ene motoren slurer. Midtsandan stasjon 188653 Akseltellerfeil i sporveksel 414 Sandnes etter tog Telefonkjøring og forsinkelser. Feilen kjørt opp med 716. Sandnes stasjon 188668 01:19 Jordfeil på Lassemoen st., går ikke å kvittere ut. Lassemoen stasjon 188671 01:16 Feil på sporveksel 1 Nodeland, vekselen slutter ikke til i avvik. Vakt signal varslet. Nodeland stasjon 188674 01:17 Nationaltheatret - Skøyen: vanskelig å få sporveksel 168 i kontroll til venstre. Sjekk elektriske komponenter drivmaskin 1. Sjekk om det er kabelbrudd Oslo S - Skøyen 188679 15 18:51 Tog 8304 (Hector Rail) står og sperrer ved Bryn. Dette får konsekvenser for Linje L1 mellom Oslo S. og Lillestrøm. 188697 6 02:34 18.11. 00:15 (Voss) - Dale 06:33 Tog 3017 står på Varhaug med teknisk feil på togsett. NSB Drops underrettet. Varhaug stasjon 188737 01:24 Kjelsås - Sandermosen: Hund påkjørt v/km Meldt banevakta v/ Westeng Kjelsås - Sandermosen 188757 93 01:32 19.11. 19 Kongsberg: NSB tog 720 skal bli 733 fra Kongsberg. De hadde imidlertid feil på et sett som måtte skiftes ut i Kongsberg, sammtidig som et ekstrasett skulle settes på foran. I Kongsberg er det veldig lite sporplasss, så dette tok litt tid. Flere tog ble forsinket. Tog 525 ble 8 min forsinket inn, GC tog 4867 ble stående på Skollenborg for å krysse tog 530 og de ble til slutt 20 min .forsinkey.TSSD Kongsberg stasjon 188822 01:03 Deler av Oslo S var en kort periode strømløst. Det ble observert et lysglimt så revisjons vogna må ut og sjekke Oslo S 188826 9 02:33

6 Saktekjøringer – Data hentet fra FIDO for alle tog
10 største saktekjøringer i oktober Strekning Estimert tidstap minutter Mo i Rana - Ørtfjell 1607 Narvik - Straumsnes 1246 839 Borgestad - Porsgrunn 638 Nelaug - Selåsvatn 511 Gudå - Hell 468 Espa - Minnesund 342 Ljan 275 Bergseng - Brøttum 236 I oktober var det 112 saktekjøringer Totalt estimert tidstap som påvirker punktligheten var minutter eller 179,8 timer Dette er et forsiktig anslag da estimert verdi stort sett er lavere enn virkelig tidstap Forsinkelsestimer på grunn av saktekjøring i oktober var 84,1 10 største saktekjøringer i november, togslag: Person og gods Strekning Estimert tidstap minutter Narvik - Straumsnes 803 Nelaug - Selåsvatn 345 Gudå - Hell 305 Frogner 224 Espa - Minnesund 107 Skien - Valebø 85 Hellvik - Ogna 75 72 Borgestad - Porsgrunn 62 Dal - Sand 56 I november var det 62 saktekjøringer Totalt estimert tidstap som påvirker punktligheten var 4298 minutter eller 71,7 timer Dette er et forsiktig anslag da estimert verdi stort sett er lavere enn virkelig tidstap Forsinkelsestimer på grunn av saktekjøring i november var 34 10 største saktekjøringer i september Strekning Estimert tidstap minutter Langhus - Ski 1576 Mo i Rana - Ørtfjell 1563 Narvik - Straumsnes 1236 815 Steinsrud - Sørli 737 Borgestad - Porsgrunn 653 Nelaug - Selåsvatn 543 Gudå - Hell 468 Nittedal - Åneby 424 404 I september var det 136 saktekjøringer Totalt estimert tidstap som påvirker punktligheten var minutter eller 236,7 timer Dette er et forsiktig anslag da estimert verdi stort sett er lavere enn virkelig tidstap Forsinkelsestimer på grunn av saktekjøring i september var 134,1

7 Forsinkelsesminutter som er registrert med årsakstype saktekjøring i TIOS (de 10 største per 19.11)
STREKNING_NAVN STASJON_NAVN Antall forsinkelsesminutter (stasjonsnivå) (Hell) - Storlien Kopperå 455,0 (Hell) - Storlien Totalt (Egersund) - Stavanger Brusand 65,0 Bryne 40,0 Hellvik 35,0 Klepp 8,0 Nærbø 18,0 Ogna 101,0 Skeiane Stavanger 31,0 Varhaug Vigrestad 44,0 (Egersund) - Stavanger Totalt 368,0 (Dombås) - (Støren) Berkåk 30,0 Drivstua 13,0 Fagerhaug 123,0 Garli Kongsvoll Oppdal 16,0 Soknedal 4,0 Ulsberg 130,0 (Dombås) - (Støren) Totalt 332,0 Støren - Trondheim Heimdal 61,0 Hovin Ler 6,0 Lundamo 9,0 Melhus Nypan 125,0 Selsbakk 82,0 Søberg Trondheim Støren - Trondheim Totalt 310,0 (Trondheim) - Hell Hell 110,0 Hommelvik 39,0 Ranheim (Trondheim) - Hell Totalt 165,0 (Steinkjer) - (Bjerka) Grong Harran 48,0 Lassemoen 19,0 Stod Svenningdal (Steinkjer) - (Bjerka) Totalt 79,0 Lillestrøm - Eidsvoll (HB) Dal 22,0 Eidsvoll 17,0 Frogner Lindeberg Sand Lillestrøm - Eidsvoll (HB) Totalt 70,0 (Kristiansand) - Egersund Egersund 54,0 Helleland Heskestad (Kristiansand) - Egersund Totalt 66,0 (Hamar) - Fåberg Bergsvika Lillehammer Rudshøgda (Hamar) - Fåberg Totalt 43,0 Ofotbanen Narvik Rombak 11,0 Straumsnes 14,0 Ofotbanen Totalt 29,0 De saktekjøringene som har det største estimerte antall forsinkelsesminutter er ikke nødvendigvis de som har flest forsinkelsesminutter registrert på årsakstype saktekjøring. Derfor tar vi også ut en liste for de banestrekningene med flest forsinkelsesminutter som inngår i oppetidsberegningene i tillegg.

8 Historiske data Sender ut status for punktlighet til Konsernsjef Gorm Frimannslund, Konserndirektør Kunde og Trafikk Bjørn Kristiansen og Konserndirektør Infrastruktur Vibeke Aarnes hver mandag helst før 08:00 Automatiske rapporter til Alnabru hver dag med avgangspunktlighet for hvert tognummer dagen før. Andre automatiske rapporter: Uke- og måneds-rapport punktlighet per marked for gods og persontog. Skreddersydde rapporter til togselskap på forsinkelser, innstillinger og punktlighet. Sender ut data til alle som spør!

9 Gjennomførte analyser i 2017
Bruker innsikt fra analyser til å komme opp med forslag til tiltak/endringer i ruteplanen som vil fjerne punktlighetsbrister. Gjennomført en rekke analyser i forbindelse med endring av ytelsesordning i 2018: Fordelingen av «kode 7 trafikkutvikling» og «kode 6 Materiell med feil sperrer spor» Fordelingen mellom togslag Fordelingen mellom togselskap Sett på sesongvariasjoner. Justering av måltall for Bane NOR: Analyser for å se om punktlighets- og regularitetsmålene har rett nivå.


Laste ned ppt "Hva jobber seksjon Punktlighet med nå?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google