Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presens V/ Andreas Seim Punktlighetsdagen, 23.11.2017.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Presens V/ Andreas Seim Punktlighetsdagen, 23.11.2017."— Utskrift av presentasjonen:

1 Presens V/ Andreas Seim Punktlighetsdagen,

2 Fra Vedlikeholdshåndboka:

3 Hva skal Presens levere?
Prediksjon effekt Prediksjon nytte Måle effekt av feil på trafikk Måle nytte av tiltak på trafikk Snakke om eksempler Automatisert kobling av Banedata og TIOS

4

5 3 ..… 1 2 Hva måler algoritmen? Stasjon
Følgeforsinkelser telles foreløpig ikke, det vil si 3. ..… Stasjon 1 2

6 Eksempel Sum forlenget kjøretid: sekunder = 239 minutter

7 Delay per switch, Oslo Central station
Sporveksler Delay per switch, Oslo Central station

8 Sporfelt

9 Effekt av tilstandsovervåking for sporveksler?

10 Metodikk TIOS Trafikkdata BaneData feil på infrastruktur Logg fra Smart vedlikehold Bane NOR loggfører hver feil som er unngått ved hjelp av tilstandsovervåking av sporveksler Algoritme utviklet i Presens-prosjektet Estimert unngått forsinkelse = sum median forsinkelse ved akutt feil på de aktuelle sporvekslene (fra når disse har feilet tidligere) Beregnet togforsinkelse forårsaket av hver akutte feil siden 2011

11 Sparte forsinkelser - veksler 2017 1. Januar – 31.oktober :
132 timer Asker 16 timer Sandvika 3 timer Lysaker 32 timer Skøyen 32 timer Oslo S 49 timer

12 Utvikling – Forlenget kjøretid & unngåtte feil
Januar-oktober , Askerbanen Betraktning: Forlenget kjøretid grunnet AKV sporvekselfeil er lavere i 2017 enn tidligere år Summen av ”forlenget kjøretid” og ”unngått forlenget kjøretid” for 2017 er lavere enn ”forlenget kjøretid” for de fleste tidligere år. Sporvekselovervåking har redusert forlenget kjøretid fra feil på sporveksler med ca. 1/3 i 2017.

13 Effekt av bytte fra glødelampe til LED, Støren-Ranheim

14

15 Effekt av strategisk fornying på trafikk Kontaktledning: Egersund – Sandnes ('14 – '16)
Periode: 2014 – 2016 Spor km: 525 – 583 Kostnad: 665 million NOK Tidslinje: 2014 Kjelland – Hellvik ferdig 2015 Hellvik – Brusand ferdig Bursand – Varhaug ferdig Klepp – Sandnes ferdig 2016 Varhaug – Hognestadt ferdig Hognestadt – Klepp ferdig

16 Årstid effekter og generell reduksjon i forsinkelse
Sample size = 1158 Kjelland – Hellvik Hellvik – Brusand Bursand – Varhaug Klepp – Sandnes Årstid effekter og generell reduksjon i forsinkelse 2014 & 2015 mindre sesongmessig påvirkning! Varhaug – Hognestadt Hognestadt – Klepp

17 Mindre vinterforsinkelse EH & EL
Største andel av forsinkelsen for gruppen SA

18 Ingen etter-måling enda
Funn Ingen endring for sommer KTL-forsinkelser redusert fra 864 minutter per sesong ( ) til 302 minutter vinteren 2016 Ingen etter-måling enda

19 Hvor er det høy sårbarhet for spredning av forsinkelser?
Historikk AKVer Visitasjon Åpne UKVer Hvor er det høy sårbarhet for spredning av forsinkelser? [Median forlenget kjøretid ved feil] Innspill fra togoperatører Erfaring Vise behov for tiltak: FV Fornying Strategisk fornying Lokalkunnskap Prioriterte tiltak v/ banesjef Mulige Presens-bidrag Grafisk visning av hvor feil på ulike typer objekter har hatt størst effekt på trafikk

20

21

22

23

24

25

26


Laste ned ppt "Presens V/ Andreas Seim Punktlighetsdagen, 23.11.2017."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google