NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Advertisements

Vold i parforhold 14. mars 2013 Didrik Hægeland.
Barn utsatt for seksuelle overgrep
Barnevernets målsetting og oppgaver
Hvilke utfordringer står barnevern, sosial – og helsetjenesten overfor i møte med de voldsutsatte barna? Kjell Erik Øie Statssekretær.
Samhandlingsreformen
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Bonde i medgang og motgang. Kleiva Halle Arnes Distriktsleder HMS Nord Norge. 1.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Prosjekt «Innenfor skolen» 1. Tema for timen:  Bakgrunnen for prosjektet  Hva prosjektet går ut på i praksis  Hva vet vi om utprøvingen per dags dato.
Statens Barnehus Tromsø. Målsetting Hovedmålsettingen med etableringen av barnehus Bedre barns rettssikkerhet. Sikre samordning av tilbudet (strafferettslig.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Roller i arbeidslivet Arbeidsgiver Arbeidstaker Verneombud Arbeidsmiljøutvalg Bedriftshelsetjeneste ml?tid=207363http://
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Rusplanarbeidet ved Molde videregående skole. Organisering av planarbeidet Utgangspunkt: vi hadde arbeidet med tiltaksplan……… Arbeidsgruppe – ledet av.
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Demens. Hjerneorganisk syndrom kjennetegnet ved Ervervet kognitiv svikt Svikt av emosjonell kontroll Sviktende funksjonsevne i forhold til dagliglivets.
Tor Arne Veie Fagrådgiver Sentral fagenhet for tvungen omsorg Brøset, St. Olavs hospital 360° risikovurdering og -håndtering [En ide, en plan og en modell]
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Krisesenteret i Telemark
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Barneverntjenesten i Åmot
Samarbeid mellom skole og barnevern
En introduksjon.
Bremanger utan utanforskap
INFORMASJON OM BARNEVERN
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Hovedmomenter i forslagene til tiltak:
Avdekkingskompetanse Veiledning til kommuneansatte
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?
Familieråd En for alle, alle for en
Berit Lien seniorrådgiver
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
NOU 2017: 12 Svikt og svik Gjennomgang av saker hvor barn har vært utsatt for vold, seksuelle overgrep og omsorgssvikt Fra høsten 2015 til sommeren 2017.
OMRISS AV ET NYTT BARNEVERN
NØDROP: FRA EN SKADET BARNDOM
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Erfaringer med studenter
Kapittel 1 Helse og sykdom
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Strategisk plan Forebyggende arbeid barn og unge
Nuray Yildirim Gullestad regional koordinator v/IMDi Vest
Bruk av kasusformulering i kartlegging av gravide i BUP Hege Syversen Smerud, Akershus Universitetssykehus, Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk,
Bruker vi arbeidsmiljøloven aktivt i våre virksomheter
alle barna sin rett til god omsorg
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Nettverkssamling HELSE OG SOSIAL | AVDELING
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Forebyggende ungdomsarbeid
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
KrFs skolepolitikk.
Velkommen til foreldremøte
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
Inge Nordhaug RVTS Vest
Trude Senneseth, psykologspesialist / FJELL KOMMUNE
Voldsforebyggende opplæring
Orientering HOV 4. juni 2019.
Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås)
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Utskrift av presentasjonen:

NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET BARNEVERN17 BERGEN 10. NOVEMBER Magne Raundalen, Senter for Krisepsykologi 8/23/2018

SKADER – MANGLER - TILTAK NOU 2017: DEL 1 SAMMENDRAG KAPITTEL 4 8/23/2018

SKADER 1 0-5 ÅR MEST OMFATTENDE SKADER HANDLER OM HELSESKADER UTVIKLINGSSKADER JFR. BARNEVERNSLOVEN 8/23/2018

SKADER 2 DRAP OG DØDELIGE MISHANDLINGER 2.2 DRAP PR ÅR FRA 2000-2015 60 DØDSFALL DRAP, MISHANDLING OMSORGSSVIKT 42% UNDER ETT ÅR FILLERISNING STØRST 8/23/2018

SKADER 4 ACE-STUDIEN, 17000 MED PÅKJENNINGER I BARNDOM, PSYKISKE OG FYSISKE SKADER, LIVSLØP VIDERE DIAGNOSTISKE LIDELSER, OVERREPRESENTERT JFR «NØDROP» PSYKOSOSIALE, SAMSPILL KOGNITIV UTVIKLING SKOLE TILKNYTNING - VENNER 8/23/2018

UTVALGETS MODELL 1) FORSTYRRELSER I GRUNNLEGGENDE FUNKSJONER 2) PSYKOSOSIALE PROBLEMER 3) LIDELSER OG SYKDOM RESULTAT: SKJEVUTVIKLING I LIVSLØPET 8/23/2018

UTDRAG AV LISTEN: Tilknytning, nevrobiologi-fysiologi, aktivering og affektregulering, kognitiv utvikling, motorisk og kroppslig utvikling, skolefaglige problemer, problemer i relasjoner, risiko- og selvdestruktiv adferd, seksuell risikoadferd, debut før 14 år, antisosialitet, lidelser og sykdom, angst, ptsd, depresjon 8/23/2018

MANGLER 1 det offentlige avdekker ikke samtaler med barn mangler dårlig forståelse av symptomer, adferd og andre tegn foreldres sårbarhet ikke forstått melde- og avvergeplikt ikke holdt Mangelfull undersøkelse For lang behandlingstid tjenestene 8/23/2018

MANGLER 2 Manglende kollega- lederstøtte Dårlig dokumentasjon, journalføring og evaluering Svikt i samarbeide tjenester Relasjon til den voksne prioritert Svikt i oppfølging av dømte Svakheter hos tilsynsmyndigheter 8/23/2018

Hovedsaken MANGLER «Utvalget mener at en av de sentrale årsakene til svikt som ble avdekket i saksgjennomgangen, er manglende kunnskap og kompetanse i tjenestene.» s. 15 8/23/2018

TILTAK 1 Utdrag av liste: Innføring av autorisasjon for ansatte i barnevernet, samle forskning og kunnskaps- og kompetanseutvikling om vold mot barn som et eget område i regionale miljøer, utvikle mer konkrete mål for hva barn og unge skal lære om vold, seksuelle overgrep, omsorgssvikt og hjelpeapparatet. 8/23/2018

TILTAK – liste forts. Sikre at foreldre og samfunnet generelt får mer kunnskap om konsekvenser av vold, seksuelle overgrep og omsorgssvikt mot barn. Utvalget fokuserer på samarbeid og forelsår å legge fram en Stortingsmelding jevnlig Utarbeide sektorvise mål og indikatorer for forebygging, avdekking og forhindring 8/23/2018

TILTAK forts. Innføre regionle innsatsteam som kan bistå tjenestene etter behov i kompliserte saker Kartlegge konsultasjonsteam med sikte på lovfesting + barnehusene Gjennomføre kompetanseløft, utvikle rutiner, krav om begrunnelse ofr henleggelse, dokumentere samtaler med barn 8/23/2018

EDVARD BEFRING om livsløpet “OPPVEKST HANDLAR OM VILKÅR FOR VEKST OG VERN, OM LÆRING, OMSORG OG SOSIALISERING – ALT DET SOM KAN BIDRA TIL AT BARN FINNER VEGEN INN I VAKSENLIVET. HER ER DET SNAKK OM SJØLFORNYANDE PROSESSAR I SAMUNNET SOM FØRER NYE GENERASJONER INN I KULTUR OG ARBEIDSLIV.»

BRONFENBRENNERS TESTAMENTE DET ER AV STØRSTE BETYDNING AT BARN ER SAMMEN MED VOKSNE SOM ER GÆRNE ETTER DEM – «crazy about them» DET ER AV LIKE STOR BETYDNING AT BARN ER SAMMEN MED VOKSNE SOM IKKE ER SÅ GÆRNE ETTER DEM– «not so crazy about them» - SÅ DE KAN VITE HVA DE VIL

EDVARD BEFRINGS OPPSUMMERING Legge til rette verdige vilkår Skape vilkår for individuell variasjon Styrke vilkåra for framtidsorientering Støtte barn- og ungdomsfamilien Utvikle støttande nettverk Styrke generasjonsfellesskapet Utvikle fellesforstått ansvar for oppvekst

BROEN FRA FAMILIE TIL SKOLE VIKTIGERE ENN SKOLEN VIKTIGERE ENN LÆRERNE ER: HVILKEN FAMILIE DE KOMMER FRA OG HVORDAN DE BYGGER BROEN HVA MED DEM SOM IKKE KAN BYGGE? SKAL IKKE BROEN BYGGES FRA SKOLEN?