Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
MASTERSTUDIUM I ØKONOMI OG ADMINISTRASJON
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Rune Nilsen prorektor.
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Satsning på Entreprenørskap Hibu, avd. Hønefoss Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap for lærere i videregående skole.
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Miniseminar om etter- og videreutdanning
Departementets styring og styrenes rolle
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og helseøkonomi
SIVILØKONOM NHH NORGES LEDENDE HANDELSHØYSKOLE.
HMS i Petroleumsnæringen. VISJON Et godt arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten Et tydelig fokus på arbeidstakernes sikkerhet, helse og trivsel, på kort.
IHR-Studier Styresak 6. desember 2011 Figurer. Krevende i gjennomføring Effekt Prioritering: Gevinspotensial vs. kompleksitet vedgjennomføring Lav Høy.
Regionale forskningsfond
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Noen erfaringer fra NTNU ?
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2003 Hovedresultater.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2002 Hovedresultater.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon SKU
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Organisatoriske barrierer i Statoil
Status HP Utdanning og læringskvalitet
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Strategi for Nord universitet 2020
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Overordnet strategi SV-fakultetet
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Lederforum 14. november 2011 Planer 2012
Økonomistudiene NMBU.
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Master i Serviceledelse i Beijing
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Internasjonalisering - Utdanningsseminaret Mosjøen 2018
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11

Fokusgrupper fra næringslivet Fokusgrupper fra næringslivet. (samhandling med næringslivet kritisk for å lykkes) Stort behov for kompetansehevende tilbud Topp utdannelse vil fremover blir sett på som ”skulle-bare-mangle”. (master er et Møst) Ulike behov i ulike bransjer – men mange fellesnevnere Regionalt - sats på behovene i det regionale næringslivet (Sats på det regionen trenger) Involvering og utveksling er viktig - bruk næringslivet aktivt Unikt - bygg på det UiS har god kompetanse på Anerkjennelse skapes gjennom høy faglig standard og formidlingsevne

Stor nytteverdig og spissing mot B2B er anbefalt Fokusgrupper fra næringslivet. (samhandling med næringslivet kritisk for å lykkes) Stor nytteverdig og spissing mot B2B er anbefalt Gode nettverk og lave barrierer Lett å velge – enkelt å forstå Nettverk og relevant erfaring er viktig Styrt sammensetning av grupper og valg av prosjekter Olje og gass, finans, helse og offentlig sektor er pekt på som fire sentrale målgrupper. Fleksibilitet til gjennomføring vs. Jobb Kvalitet, fleksibilitet og relevans.

Erfaringsbasert master ved UiS (Pluss) Servicemaster Sikkerhetsmaster MBA (Ny) MTM (2013?)

Identitet, samfunnskommunikasjon og salg0 Filosofi og serviceledelse Master i Serviceledelse levert av Norsk Hotellhøgskole (Erfaringsbasert mastergrad, 90 studiepoeng) Tilsvarende 1 1/2 års heltidsstudier, som gjennomføres på deltid over tre år. Tre emner á 20 studiepoeng, samt en avsluttende masteroppgave på 30 studiepoeng. Emner i 2011 Identitet, samfunnskommunikasjon og salg0 Filosofi og serviceledelse Masteroppgaven Ant. søkere Omsetning 7 stk. Kr. 231 000 Antall søkere Omsetning 10 stk. Kr. 330 000 Antall søkere Omsetning 15 stk. Kr. 712 495 Emne våren 2012 Ant. søkere Omsetning Serviceleveransen-økonomistyring og service 14 stk. Kr. 500 000

Master i risikostyring og sikkerhetsledelse Erfaringsbasert master på 90 studiepoeng Levert av SEROS Masteroppgave 30 studiepoeng Valgfrie emner 40 studiepoeng Obligatorisk emne 20 studiepoeng A’ 5-10 studiepoeng

Master i risikostyring og sikkerhetsledelse Antall deltakere 2011: 21 stk. 2012: 35 stk. Omsetning 2011: 630.000,- 2012:1.050.000,- Risiko, sikkerhet og sårbarhet 2011: 1 stk. 2012: 8 stk. 2011: 30.000,- 2012:320.000,- Master-oppgave

Obligatorisk kjerne 30 stp MBA leveres av HHUIS Obligatorisk kjerne 30 stp Strategi Ledelse - HRM Økonomisk styring Spesialisering Strategi Kontraktstyring 10 stp Prosjektstyring 10 stp Ledelse – HRM Lederskap og mestring 10 stp HMS eller Fremsynsledelse 10 stp Økonomisk styring Konjunkturanalyse 10 stp Atferdsøkonomi 10 stp Masteroppgave 30 stp

MTM levert av TN, kan være klar tidligst høst 2013 (?) Prosjektgruppe satt sammen av faglige fra TN og UiS Pluss.

Mål, planer & risikovurdering 2012 (rapport & plana) Nov 2011 utgave Sektormål 1; Utdanning og internasjonalisering: UIS skal gi utdanning av høy internasjonal kvalitet i samsvar med samfunnets behov. Virksomhetsmål 1.1; UIS skal utdanne kandidater med høy kompetanse med relevans for samfunnets behov. Tiltak: 1.1.4; UIS skal forbedre EVU tilbudet gjennom UIS Pluss. Risikovurdering av sektormål 1: UIS skal forbedre EVU gjennom UIS Pluss, men det er identifisert flere utfordringer med å få dette til, både faglig/ fag-strategisk og organisatorisk Tiltak for håndtering av risiko i 2012: UIS må i løpet av 2012 gjennomgå organisering av sin EVU, og iverksette tiltak som gjør EVU enheten i stand til å øke tilbud av etter EVU på vegne av det samlede fag-miljøet ved UIS.

Sektormål 4; Organisasjon og ressurser. UIS skal ha effektiv forvaltning av virksomheten, kompetansen & ressursene i samsvar med sin samfunnsrolle. Virksomhetsmål 4.3; UIS skal bidra til at nasjonale kunnskapsressurser forvaltes helhetlig og til at oppgaver og ansvar fordeles og løses gjennom samarbeid. Tiltak 4.3.2; UIS Pluss koordinerer UIS EVU. Styringsparameter: Tilbakefører til enheter: 4.1 mill, og omsette for 20 mill. (merkevarebygging)

En start på planene for 2012. 1) Erfaringsbaserte mastere…. 2) Kvalitet i EVU arbeidet ved UiS Pluss

Resultat pr November 2011 ”Nye” penger til UIS i ca 17 mill ”Tapte” kurs 16,7 mill

Kvalitet i EVU ved UIS Pluss. En gruppe satt sammen av : Prodekaner for undervisning ved fak. Prorektor Leder av UiS Pluss

Verdiskapingsmodell. UiS Pluss EVU-Markedet Styret Fakultetene

Den generelle prosessmodellen for UiS: STUDENT-RELASJONER: Studentrekruttering Studentmiljø Kandidatoppfølging GJENNOMFØRINGS-PROSESSER: Opptak Studiestart Studier og læring Studieavslutning STØTTENDE PROSESSER: Helhetlig læringsmiljø Administrasjon og organisering Kvalitet UTVIKLINGS-PROSESSER: Studieprogram Studieemne Forskning

Utvidet prosessmodell for UiS Pluss: STUDENT-RELASJONER: EVU-miljø Kandidatoppfølging GJENNOMFØRINGS-PROSESSER: Studiestart Studier og læring Studieavslutning KUNDE-RELASJONER: Markedsføring Salg Oppfølging Adm/org EVU M.E.S.T.-oppf. UTVIKLINGS-PROSESSER: EVU-program EVU-emne STØTTENDE PROSESSER: Helhetlig læringsmiljø Administrasjon og organisering Kvalitet Forsyningskjede IP-Utvikling

Oppfordring til UiS Sett etter- og videreutdanning på agendaen! All etter – og videreutdanning ved UiS må være: - fleksibelt - ha relevans - av god kvalitet Gjennomgangstema fra Fokus Gruppene, samt undersøkelser gjort av NHH i Bergen og NTNUs EVU avd..