Å arbeide i studiegruppe:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Advertisements

Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Foreldremøte Skjoldar G12 Onsdag 7.april 2016 Trenere: Paul Fuglestein og Åsmund Børretzen Lagleder: Jan Olav Landa.
Omvendt undervisning Foredrag på Impulskonferansen i Molde, 21. oktober Roar Edland-Hansen, NDLA.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Bacheloroppgave Bygge videre på det som fungerer godt – forandre på det som ikke fungerer optimalt.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Fem viktigste tips Som hjelper deg med å vinne i online Bingo Innsendt av :
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE TORSDAG 22. SEPTEMBER 2016.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Undervisnings- og vurderingsformer
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Informasjonsmøte november 2016
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Familieråd En for alle, alle for en
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hvilket planstadie er klubben på?
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Håndtere endringer i organisasjonen
Samarbeid og medbestemmelse
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
Framgangsmåte i mobbesaker
Studentundersøkelsen 2011
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UTVEKSLING
PÅRØRENDESKOLEN i ………………………
Video i undervisningen
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Om arbeidet med bacheloroppgave, DRI3001
Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Systematisk arbeid med motivasjon
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Skrive for å lære: mikrooppgave C-G
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Mortensrudnytt juni TRINN Kjære foresatte på 3.trinn.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Utskrift av presentasjonen:

Økonomi og administrasjon – bachelor Semester 2016-2017 – Campus Alta Å arbeide i studiegrupper

Å arbeide i studiegruppe: Fordeler ved å delta i en studiegruppe Maksimer verdien av gruppearbeidet Hvordan bli en effektiv gruppe Forbedre notatene dine. En studiegruppe er et utmerket redskap for studenter til å sammenligne notater fra videogjennomgang og undervisningstimer. Ved å sammenligne, kan dere fylle ut informasjon eller viktige begreper som dere kan ha mistet ved den individuelle gjennomgangen. Dele talenter med hverandre. Siden alle har individuelle talenter og unike innsikter, kan alle gruppemedlemmer lære av hverandre. I en studiegruppe får dere mulighet til å høste fruktene av talentene og kunnskapen til de andre gruppemedlemmene. Studiegruppe som støttende system. Universitetet kan være et stressfullt sted, slik at det kan være fordelaktig å søke støtte fra studenter i samme situasjon som kan gi støtte. Å delta i en studiegruppe er en god måte å gi og få motivasjon og støtte fra medstudenter/ gruppemedlemmer. Og hvis du i perioder blir syk eller er forhindret fra å delta i undervisningen, kan du få kopi av notater som dine medgruppedeltakere har tatt. Dekke større deler av emnet. Å arbeide i gruppe gjør det mulig å lære flere begrep og temaer, siden flere personer kan gjennomgå mer materiale enn bare en person. Mange grupper velger å fordele enkeltemner som individuelle gruppemedlemmer skal fordype seg i og forberede oppsummering av for gruppen. En slik strategi gjør at dere lærer mer på langt kortere tid enn om hver enkelt skulle sette seg inn i alle emner på egen hånd. Gruppearbeid gjør læring gøy! Å studere i gruppe er en god måte å pigge opp dine studier. Det kan være svært monotont og trøttende å tilbringe tiden timevis alene på lesesalen. Å delta i studiegruppe og studere i gruppeomgivelse gjør læring mer tilfredsstillende og morsomt. Fra http://www.educationcorner.com/studing-groups.html

Fordeler ved å delta i en studiegruppe: Forbedre notatene dine. Dele talenter med hverandre. Studiegruppe som støttende system. Dekke større deler av emnet. Gruppearbeid gjør læring gøy! Forbedre notatene dine. En studiegruppe er et utmerket redskap for studenter til å sammenligne notater fra videogjennomgang og undervisningstimer. Ved å sammenligne, kan dere fylle ut informasjon eller viktige begreper som dere kan ha mistet ved den individuelle gjennomgangen. Dele talenter med hverandre. Siden alle har individuelle talenter og unike innsikter, kan alle gruppemedlemmer lære av hverandre. I en studiegruppe får dere mulighet til å høste fruktene av talentene og kunnskapen til de andre gruppemedlemmene. Studiegruppe som støttende system. Universitetet kan være et stressfullt sted, slik at det kan være fordelaktig å søke støtte fra studenter i samme situasjon som kan gi støtte. Å delta i en studiegruppe er en god måte å gi og få motivasjon og støtte fra medstudenter/ gruppemedlemmer. Og hvis du i perioder blir syk eller er forhindret fra å delta i undervisningen, kan du få kopi av notater som dine medgruppedeltakere har tatt. Dekke større deler av emnet. Å arbeide i gruppe gjør det mulig å lære flere begrep og temaer, siden flere personer kan gjennomgå mer materiale enn bare en person. Mange grupper velger å fordele enkeltemner som individuelle gruppemedlemmer skal fordype seg i og forberede oppsummering av for gruppen. En slik strategi gjør at dere lærer mer på langt kortere tid enn om hver enkelt skulle sette seg inn i alle emner på egen hånd. Gruppearbeid gjør læring gøy! Å studere i gruppe er en god måte å pigge opp dine studier. Det kan være svært monotont og trøttende å tilbringe tiden timevis alene på lesesalen. Å delta i studiegruppe og studere i gruppeomgivelse gjør læring mer tilfredsstillende og morsomt. Fra http://www.educationcorner.com/studing-groups.html

Maksimer verdien av gruppearbeidet! Lag konkrete mål for gruppearbeidet. Vær forberedt til gruppearbeidet, Sørg for at alle deltar aktivt, og får delta aktivt. Hold fokus. Lag konkrete mål for gruppearbeidet. Diskuter hva dere ønsker å oppnå. Lag forpliktende gruppekontrakt, og revider den ved behov. Vær forberedt til gruppearbeidet, les gjennom notater fra gjennomgang av videoer, pensumbok og forelesninger på forhånd. Sammenlign notater i gruppen. Sørg for at alle deltar aktivt, og får delta aktivt. En måte som kan bidra til at alle får delta er å fordele spesielle emner til alle gruppemedlemmer, som de skal lære resten av gruppen om. Å undervise andre er en god måte å lære selv på. Hold fokus. Velg en person foran hvert gruppemøte som skal ha ansvar for å lede det. Denne personens oppgave er å sørge for at gruppemøtet er produktivt, holdes på sporet og at alle tema blir dekket. Gruppelederen har også i oppgave å legge inn nødvendige pauser ved behov for å unngå at gruppen blir utmattet. Fra http://www.educationcorner.com/studing-groups.html

Hvordan bli en effektiv gruppe? Anbefalinger Hvor mange i gruppen? Hvem deltar i gruppen? Hvor foregår gruppearbeidet? Hvor lenge? Når? Hvor mange i gruppen? Det anbefales at gruppestørrelsen bør være mellom 4 og 6 deltakere. Stor nok til at det faglige holdes i fokus og ikke så stor at ikke alle får/vil delta aktivt. Hvem deltar i gruppen? Den mest effektive læringen foregår i studiegrupper med deltakere som har felles må om å oppnå gode karakterer. Studenter som har bestemt seg for å lykkes i studiene gjennomgår vanligvis lesestoffet på forhånd, gjør grundige notater og oppklarer uklarheter ved å stille spørsmål og delta i gruppen. Det kan også være en fordel å velge gruppesammensetning der gruppemedlemmene har særlige eller komplementære ferdigheter og kunnskaper. Hvor foregår gruppearbeidet? Det er best å ha gruppearbeidet i omgivelser hvor gruppemedlemmene kan kommunisere fritt. Biblioteket på Campus har for eksempel grupperom. Å gjøre gruppearbeid ute kan fungere hvis ikke gruppen distraherer andre. Hvor lenge? Det er ikke å anbefale å holde på mer enn to-tre timer i gangen. Varer arbeidet lengre tenderer man til å «sosialisere» mer og bli mindre produktive. Gruppearbeid som varer under en time kan bli oppkavet og uproduktivt fordi man bare får diskutert enkeltdeler av stoffet. Når? Hvis dere planlegger å møtes regulært i gruppen, organisér møtene på samme sted og til samme tid, slik at medlemmene kan få tid til å forberede seg individuelt. Foregår gruppemøtet til samme tid og på samme sted, kan det passes inn i hver enkelt students timeplan gjennom året. Fra http://www.educationcorner.com/studing-groups.html

Gruppekontrakt Vi starter arbeidet med dette nå Hvor mange i gruppen? Det anbefales at gruppestørrelsen bør være mellom 4 og 6 deltakere. Stor nok til at det faglige holdes i fokus og ikke så stor at ikke alle får/vil delta aktivt. Hvem deltar i gruppen? Den mest effektive læringen foregår i studiegrupper med deltakere som har felles må om å oppnå gode karakterer. Studenter som har bestemt seg for å lykkes i studiene gjennomgår vanligvis lesestoffet på forhånd, gjør grundige notater og oppklarer uklarheter ved å stille spørsmål og delta i gruppen. Det kan også være en fordel å velge gruppesammensetning der gruppemedlemmene har særlige eller komplementære ferdigheter og kunnskaper. Hvor foregår gruppearbeidet? Det er best å ha gruppearbeidet i omgivelser hvor gruppemedlemmene kan kommunisere fritt. Biblioteket på Campus har for eksempel grupperom. Å gjøre gruppearbeid ute kan fungere hvis ikke gruppen distraherer andre. Hvor lenge? Det er ikke å anbefale å holde på mer enn to-tre timer i gangen. Varer arbeidet lengre tenderer man til å «sosialisere» mer og bli mindre produktive. Gruppearbeid som varer under en time kan bli oppkavet og uproduktivt fordi man bare får diskutert enkeltdeler av stoffet. Når? Hvis dere planlegger å møtes regulært i gruppen, organisér møtene på samme sted og til samme tid, slik at medlemmene kan få tid til å forberede seg individuelt. Foregår gruppemøtet til samme tid og på samme sted, kan det passes inn i hver enkelt students timeplan gjennom året. Fra http://www.educationcorner.com/studing-groups.html

Mathematics’

Handelshøgskolen Campus Alta Dybde ved et breddeuniversitet!

Fordeler ved å delta i en studiegruppe: Forbedre notatene dine. En studiegruppe er et utmerket redskap for studenter til å sammenligne notater fra videogjennomgang og undervisningstimer. Ved å sammenligne, kan dere fylle ut informasjon eller viktige begreper som dere kan ha mistet ved den individuelle gjennomgangen. Dele talenter med hverandre. Siden alle har individuelle talenter og unike innsikter, kan alle gruppemedlemmer lære av hverandre. I en studiegruppe får dere mulighet til å høste fruktene av talentene og kunnskapen til de andre gruppemedlemmene. Studiegruppe som støttende system. Universitetet kan være et stressfullt sted, slik at det kan være fordelaktig å søke støtte fra studenter i samme situasjon som kan gi støtte. Å delta i en studiegruppe er en god måte å gi og få motivasjon og støtte fra medstudenter/ gruppemedlemmer. Og hvis du i perioder blir syk eller er forhindret fra å delta i undervisningen, kan du få kopi av notater som dine medgruppedeltakere har tatt. Dekke større deler av emnet. Å arbeide i gruppe gjør det mulig å lære flere begrep og temaer, siden flere personer kan gjennomgå mer materiale enn bare en person. Mange grupper velger å fordele enkeltemner som individuelle gruppemedlemmer skal fordype seg i og forberede oppsummering av for gruppen. En slik strategi gjør at dere lærer mer på langt kortere tid enn om hver enkelt skulle sette seg inn i alle emner på egen hånd. Gruppearbeid gjør læring gøy! Å studere i gruppe er en god måte å pigge opp dine studier. Det kan være svært monotont og trøttende å tilbringe tiden timevis alene på lesesalen. Å delta i studiegruppe og studere i gruppeomgivelse gjør læring mer tilfredsstillende og morsomt. Fra http://www.educationcorner.com/studing-groups.html

Maksimer verdien av gruppearbeidet! Lag konkrete mål for gruppearbeidet. Diskuter hva dere ønsker å oppnå. Lag forpliktende gruppekontrakt, og revider den ved behov. Vær forberedt til gruppearbeidet, les gjennom notater fra gjennomgang av videoer, pensumbok og forelesninger på forhånd. Sammenlign notater i gruppen. Sørg for at alle deltar aktivt, og får delta aktivt. En måte som kan bidra til at alle får delta er å fordele spesielle emner til alle gruppemedlemmer, som de skal lære resten av gruppen om. Å undervise andre er en god måte å lære selv på. Hold fokus. Velg en person foran hvert gruppemøte som skal ha ansvar for å lede det. Denne personens oppgave er å sørge for at gruppemøtet er produktivt, holdes på sporet og at alle tema blir dekket. Gruppelederen har også i oppgave å legge inn nødvendige pauser ved behov for å unngå at gruppen blir utmattet. Fra http://www.educationcorner.com/studing-groups.html

Hvordan bli en effektiv gruppe? Anbefalinger Hvor mange i gruppen? Det anbefales at gruppestørrelsen bør være mellom 4 og 6 deltakere. Stor nok til at det faglige holdes i fokus og ikke så stor at ikke alle får/vil delta aktivt. Hvem deltar i gruppen? Den mest effektive læringen foregår i studiegrupper med deltakere som har felles må om å oppnå gode karakterer. Studenter som har bestemt seg for å lykkes i studiene gjennomgår vanligvis lesestoffet på forhånd, gjør grundige notater og oppklarer uklarheter ved å stille spørsmål og delta i gruppen. Det kan også være en fordel å velge gruppesammensetning der gruppemedlemmene har særlige eller komplementære ferdigheter og kunnskaper. Hvor foregår gruppearbeidet? Det er best å ha gruppearbeidet i omgivelser hvor gruppemedlemmene kan kommunisere fritt. Biblioteket på Campus har for eksempel grupperom. Å gjøre gruppearbeid ute kan fungere hvis ikke gruppen distraherer andre. Hvor lenge? Det er ikke å anbefale å holde på mer enn to-tre timer i gangen. Varer arbeidet lengre tenderer man til å «sosialisere» mer og bli mindre produktive. Gruppearbeid som varer under en time kan bli oppkavet og uproduktivt fordi man bare får diskutert enkeltdeler av stoffet. Når? Hvis dere planlegger å møtes regulært i gruppen, organisér møtene på samme sted og til samme tid, slik at medlemmene kan få tid til å forberede seg individuelt. Foregår gruppemøtet til samme tid og på samme sted, kan det passes inn i hver enkelt students timeplan gjennom året. Fra http://www.educationcorner.com/studing-groups.html