Kap 9 Fordjupingsoppgåva

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Vurdering for læring.
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
ARBEIDSLIVSFAG KARUSS SKOLE
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Fredagstimen Jeg har veldig dårlig stemme i dag, så jeg skriver instruksjoner for timene her. I dag skal vi jobbe i grupper fram mot en muntlig framføring.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Skriftspråk og talemål
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Eksamen i muntlig norsk
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Bokpresentasjon Oslo.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
”Morderne” Fra novelle til film.
TEKSTEN I BRUK-PROSJEKTENE
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
skriftlig eksamen i norsk
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Tilpasset opplæring Noen utfordringer Eksempler fra norskfaget
Bedre vurderingspraksis
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
Språk og språkpolitikk i Norden
Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Hva kan biblioteket hjelpe deg med.
Norskfaget i møte med generasjon.com Audhild Nedberg og Kari-Anne Sæther UiT.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Fagdag engelsk Hamar 1. november 2016 v/ Helle Kristin Gulestøl, engelsknemnda.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
«Spennende, men ikke relevant for eksamen»
Informasjon om eksamen
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Basis Skriving Panorama Vg3 Læreplanmål:
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
SÆREMNET I NORSK Felles ramme for elever ved Jessheim videregående skole August 2011/januar 2012 Skriftlig del: Skriveoppgaver i begge målformer Muntlig.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Introduksjon til FINF4031 Individuell semesteroppgave
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Standard prosjektfaser (hovedprosesser)
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utskrift av presentasjonen:

Kap 9 Fordjupingsoppgåva Lærerplanen seier at eleven skal kunne: gjennomføre en selvvalgt og utforskende fordypningsoppgave med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne, og velge kommunikasjonsverktøy ut fra faglige behov

Kjennetegn ved fordypningsoppgaven: et større individuelt, norskfaglig arbeide presentasjonsform: skriftlig, muntlig eller som sammensatt tekst emnet kan være om litteratur, språk eller massemedier eller evt. en kombinasjon av disse emnene

Faser i arbeidet: Du skal arbeide ut fra en problemstilling som avgrenser besvarelsen din Du må finne og lese primær- og sekundærlitteratur

Faser i arbeidet Du må begynne disponering og utformingen av innholdet tilpasset den presentasjonsformen du velger Du må skrive, utforme eller innlære presentasjonen

Bruk av kilder Du skal lage din egen selvstendige tekst Riktig bruk av kildene er et hovedkriterium for å få god karakter Kildene må oppgis til læreren og evt. tilhørere