OBSERVASJON av tolærertimer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Praksisfortelling Bruk av programmet wiki i et tverrfaglig elevprosjekt i videregående skole Prosjektet omfatter to vgs-klasser og fem lærere Kompetansemål.
Advertisements

Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Rusforebyggende plan for Skogmo videregående skole
Wenche Rønning Nordlandsforskning
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Korleis skal vi få IKT inn i klasserommet? Norsk Nettskole.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Veiledet matematikk.
Den autentiske læringsdialogen
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Praksislærermøte GLSM-praksis
ELEVMEDVIRKNING.
Forventninger til oss som skole:
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Februar 2009 til oktober 2013 Såå lenge. Ca innbyggere Ca elever 7 kommunale grunnskoler 1 privat grunnskole ( 1 videregående skole)
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Felles læreplan i norsk og aksjonsforskning Lise Iversen Kulbrandstad.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Didaktiske analysekategorier
Språk og språklig fordypning
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Momenter til planlegging Nileseren. Gratis klassesett av aviser i inntil ni selvvalgte uker. Lesetrening dagsaktuell undervisning.
”Morderne” Fra novelle til film.
Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis.
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
UTDANNING MODUL 2 A - Grunnskolen 1. – 10. klasse
VARDAL UNGDOMSSKOLE Utnevnt til demonstrasjonsskole i 2002/2004 Utnevnt på nytt i 2004/2005.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
انتہائی کشش اور حوصلہ افزائی تعلیمی پروگرام Undervisningsopplegg for 4. klasse Årstid :Høst Hva : samfunnsfag Tid: ca 5 timer Tema: avfall og avfallsbehandling.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Velkommen til et nytt skoleår!
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
Skolevandring.
Kroppsøving og andre fag ved Hadeland VGS
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
KLASSELEDELSE.
Odda Barneskule Samtale med studentane – Undervisning – Samtale med studentane med hovudvekt på ”case”
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn IKT Fra første årstrinn.
Rekneark på Brakanes skule – Jon Henjum
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Hva tilbyr Gand? Vg1 TIP  vg2 Kjøretøy og vg2 bilskade/lakk og karosseri Vg1 Bygg- og anleggsteknikk  vg2 Byggteknikk Vg1 Helse- og oppvekstfag 
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Observasjonsoppgave praksis
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Kompetanse for mangfold Erfaringer fra arbeidet med minoritetsspråklige elever ved Grong videregående skole.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
- Klassen deles inn i en elektrikerfaglig og en energimontørfaglig gruppe. - Alle eleven skal opp i faget Elenergisystemer - Hver elev trekker det andre.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Utdanningssystemet sitt årshjul
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Vil du bli språkhjelper?
Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

OBSERVASJON av tolærertimer

Observasjon av tolærertimer Strukturerte observasjoner

Observasjoner i tolærertimer Date: Subject: Grade: Time: Observasjoner i tolærertimer Organisering av klasserommet Læreraktiviteter Lærer 1 Lærer 2 Elevaktiviteter Time:

UNDERVISNINGSFORMER

Lærerhenvendelsesmønster Lærer 1

Lærerhenvendelsesmønster Lærer 2

Læreraktiviteter Lærer 1

Læreraktiviteter (lærer 2)

Elevaktiviteter

Elevaktiviteter, Elev 1

Elevaktiviteter, Elev 2

RESULTATER

Undervisningsformer

Lærerhenvendelsesmønstre

Læreraktiviteter

Elevaktiviteter

RESULTATER FRA OBSERVASJONENE Bruk av tolærersystemet blir bare i liten grad fulgt opp av arbeidsmåter og organiseringsformer som utnytter at det er to lærere til stede i timen Undervisningen blir i store trekk tilrettelagt og gjennomført på samme måte som når bare en lærer er i klassen