Nye regler om skolemiljø og mobbing

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Advertisements

Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Ansvar og prosesser i skolen
Glitre barnehage.
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Marit Olsen, seniorrådgiver 9a – tilsyn og regelverk.
Opplæringsloven §9a “Elevenes arbeidsmiljølov”
Kjersti Botnan Larsen, Utdanningsdirektoratet
Det nytter ikke å ha rett om man ikke får rett barneombud Anne Lindboe Lucy Smiths barnerettighetsdag 5. November 2014.
Handlingsplan mot mobbing
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
Forebygging og rutiner ved Mobbing
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Mobbing Handler om gjentatt fysisk eller psykisk plaging, enten i form av åpne angrep eller utfrysing.
1 STOPPING AV MOBBING Mobbingens psykologi Noen sentrale faktorer som bidrar til å skape og opprettholde mobbesituasjoner. Stopping av mobbing Hvordan.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 5 Kunnskapsdepartementet Endringer i reglene om elevenes skolemiljø Forberedt for Fylkesmannen i.
§ 9a-1.Generelle krav Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar.
FYLKESMANNEN I TELEMARK 1 Nytt kapittel om skolemiljø – forslagene til endringer Fylkesmannen i Telemark Utdannings- og vergemålsavdelingen Helga Lilleland.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Foreldremøte 4.September 2017.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
FFK møte
ELEVENES RRETT TIL ET TRYGT OG GODT SKOLEMILJØ
Hvordan forebygge mobbing?
Nye føringer – nye muligheter
Elevenes skolemiljø.
Opplæringslova kapittel 9A
«Elevenes arbeidsmiljølov»
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Velkommen til foreldremøte høsten 2017
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Velkommen til foreldremøte på Kannik skole!
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Nytt kapittel 9A om skolemiljø -
VELKOMMEN TIL MARKER SKOLE
VELKOMMEN TIL MARKER SKOLE
Endringer i opplæringsloven kapittel 9A og rundskriv Udir
Foreldremøte 6.kl..
Med rett til et trygt og godt skolemiljø
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Opplæringsloven kap. 9A Hensikten med endringen:
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Skøyenåsen skole Foreldremøte 9 og 10.trinn Tirsdag 5.september 2017.
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Velkommen til foreldremøte for 10. trinn på Nordberg skole
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Skolemiljø Lene Heibø Knudsen.
Mobbing – hva er vårt ansvar?
Trygt og godt skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Endringer i opplæringsloven kapittel 9A og rundskriv Udir
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Foreldremøte Tau skole
Inkluderande barnehage- og skulemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Velkommen til foreldremøte
Nytt regelverk om skolemiljø «Nulltoleranse mot mobbing»
Psykososialt skolemiljø
Handlingsplan mot krenkende adferd
Utskrift av presentasjonen:

Nye regler om skolemiljø og mobbing ”Nye regler om skolemiljø og mobbing gjelder fra 1. august 2017. Reglene sikrer nulltoleranse mot mobbing. Elevene har rett til å ha det trygt og godt på skolen.” www.Udir.no/nullmobbing

opplæringsloven, Kapittel 9a § 9 A-3.Nulltoleranse og systematisk arbeid Skolen skal ha nulltoleranse mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering. Skolen skal arbeide kontinuerleg og systematisk for å fremje helsa, miljøet og tryggleiken til elevane, slik at krava i eller i medhald av kapitlet blir oppfylte. Rektor har ansvaret for at dette blir gjort. § 9 A-4.Aktivitetsplikt for å sikre at elevar har eit trygt og godt psykososialt skolemiljø Alle som arbeider på skolen, skal følgje med på om elevane har eit trygt og godt skolemiljø, og gripe inn mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering dersom det er mogleg. Alle som arbeider på skolen, skal varsle rektor dersom dei får mistanke om eller kjennskap til at ein elev ikkje har eit trygt og godt skolemiljø. Rektor skal varsle skoleeigaren i alvorlege tilfelle.

Summeoppgave Hva legger dere i begrepet mobbing?

Definisjon ”Mobbing er fysiske eller sosiale negative handlinger, som utføres gjentatte ganger over tid av en person eller flere sammen, og som rette mot en som ikke kan forsvare seg i den aktuelle situasjonen.” Roland 2014

Ulike former for mobbing KONTAKTMOBBING Fysisk Erting eller trusler Utfrysing DIGITAL MOBBING Mobbing ved bruk av digitale hjelpemidler Samtale, tekst, bilder, film, utelukke/blokkere, ”like” Særpreg: anonymitet, tilgjengelighet, ubegrenset publikum, spredning

Konflikt, plaging eller mobbing?

En mobbesituasjon

Hovedpunkter fra nytt regelverk Alltid elevens opplevelse som er avgjørende. Alle ansatte- rektor har et spesielt ansvar. Gjelder også på arenaer utenfor skolen som påvirker elevenes skolemiljø Aktivitetsplikt- består av fem delplikter: følge med gripe inn varsle undersøke sette inn tiltak

Hovedpunkter fra nytt regelverk Skjerpet aktivitetsplikt mot voksne som krenker/ mobber barn Dokumentasjonsplikt- aktivitetsplan Hvilke problem skal tiltakene løse? Hvilke tiltak har skolen planlagt? Når skal tiltakene gjennomføres? Hvem er ansvarlige for gjennomføringen? Når skal tiltakene evalueres?

Hovedpukter fra nytt regelverk Håndhevingsordning- tiltak på plass innen fem dager. Informasjonsplikt Klagerett til fylkesmannen- enklere for elever og foresatte å klage.

På røyneberg skole Ny handlingsplan ved mistanke om / avdekking av mobbing Planleggingsdag med mobbing som tema Forebygging i fokus- ”Alle elever er våre elever” Trivselsledere Lav terskel for å ta kontakt med skolen

Voksne skaper vennskap https://www.udir.no/nullmobbing/