Nye regler om skolemiljø og mobbing ”Nye regler om skolemiljø og mobbing gjelder fra 1. august 2017. Reglene sikrer nulltoleranse mot mobbing. Elevene har rett til å ha det trygt og godt på skolen.” www.Udir.no/nullmobbing
opplæringsloven, Kapittel 9a § 9 A-3.Nulltoleranse og systematisk arbeid Skolen skal ha nulltoleranse mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering. Skolen skal arbeide kontinuerleg og systematisk for å fremje helsa, miljøet og tryggleiken til elevane, slik at krava i eller i medhald av kapitlet blir oppfylte. Rektor har ansvaret for at dette blir gjort. § 9 A-4.Aktivitetsplikt for å sikre at elevar har eit trygt og godt psykososialt skolemiljø Alle som arbeider på skolen, skal følgje med på om elevane har eit trygt og godt skolemiljø, og gripe inn mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering dersom det er mogleg. Alle som arbeider på skolen, skal varsle rektor dersom dei får mistanke om eller kjennskap til at ein elev ikkje har eit trygt og godt skolemiljø. Rektor skal varsle skoleeigaren i alvorlege tilfelle.
Summeoppgave Hva legger dere i begrepet mobbing?
Definisjon ”Mobbing er fysiske eller sosiale negative handlinger, som utføres gjentatte ganger over tid av en person eller flere sammen, og som rette mot en som ikke kan forsvare seg i den aktuelle situasjonen.” Roland 2014
Ulike former for mobbing KONTAKTMOBBING Fysisk Erting eller trusler Utfrysing DIGITAL MOBBING Mobbing ved bruk av digitale hjelpemidler Samtale, tekst, bilder, film, utelukke/blokkere, ”like” Særpreg: anonymitet, tilgjengelighet, ubegrenset publikum, spredning
Konflikt, plaging eller mobbing?
En mobbesituasjon
Hovedpunkter fra nytt regelverk Alltid elevens opplevelse som er avgjørende. Alle ansatte- rektor har et spesielt ansvar. Gjelder også på arenaer utenfor skolen som påvirker elevenes skolemiljø Aktivitetsplikt- består av fem delplikter: følge med gripe inn varsle undersøke sette inn tiltak
Hovedpunkter fra nytt regelverk Skjerpet aktivitetsplikt mot voksne som krenker/ mobber barn Dokumentasjonsplikt- aktivitetsplan Hvilke problem skal tiltakene løse? Hvilke tiltak har skolen planlagt? Når skal tiltakene gjennomføres? Hvem er ansvarlige for gjennomføringen? Når skal tiltakene evalueres?
Hovedpukter fra nytt regelverk Håndhevingsordning- tiltak på plass innen fem dager. Informasjonsplikt Klagerett til fylkesmannen- enklere for elever og foresatte å klage.
På røyneberg skole Ny handlingsplan ved mistanke om / avdekking av mobbing Planleggingsdag med mobbing som tema Forebygging i fokus- ”Alle elever er våre elever” Trivselsledere Lav terskel for å ta kontakt med skolen
Voksne skaper vennskap https://www.udir.no/nullmobbing/