Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

VELKOMMEN TIL MARKER SKOLE

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "VELKOMMEN TIL MARKER SKOLE"— Utskrift av presentasjonen:

1 VELKOMMEN TIL MARKER SKOLE

2 Marker skole Marker skole er en 1-10 skole med 379 elever.
Barnetrinnet , trinn 1-7, har 248 elever, og ungdomstrinnet, trinn 8-10, har 131 elever. På SFO er det nå innmeldt 84 barn. Leksehjelp, tilbud til 3.-5.trinn

3 Læring * Trygghet * Trivsel
Marker skole Læring * Trygghet * Trivsel Marker skoles elevsyn skal sikre alle: Mestring Anerkjennelse Respekt Raushet Tillit Du er her for å lære Du er her for å hjelpe andre å lære Du er her for å bidra til at alle på Marker skole skal ha det bra.

4 Opplæringsloven § 9A Elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring Nulltoleranse mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering. Alle som arbeider på skolen skal følge med på om elevene har et trygt og godt skolemiljø skal gripe inn mot krenking som mobbing, vold, diskriminering og trakassering dersom det er mulig skal varsle rektor dersom de får mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Skolen skal snarast undersøke saka.

5

6 Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Alle elever har rett til å ha et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Det er elevenes egen opplevelse av hvordan de har det på skolen, som er avgjørende.

7 Skolen skal følge med på at elevene har det det trygt og godt på skolen gripe inn og stoppe det med en gang, hvis det er mulig si ifra til rektor undersøke det som har skjedd lage en plan med tiltak Hvis en elev opplever å bli mobbet eller krenket av en lærer eller andre som jobber på skolen, har skolen et ekstra ansvar for å følge opp saken.

8 Melde saken til fylkesmannen
Hvis du mener at skolen ikke har gjort nok for å stoppe krenkelser, kan du melde saken til fylkesmannen. Først må du ha tatt opp saken med rektor på skolen. Det må ha gått minst en uke fra du tok opp saken med rektor. Saken må gjelde skolemiljøet på den skolen eleven går på nå. Er det helt spesielle tilfeller, kan du uansett ta kontakt med fylkesmannen. Fylkesmannen skal finne ut om skolen har gjort jobben sin, og bestemme hva skolen skal gjøre for at eleven får det trygt og godt på skolen.

9 Nullmobbing.no På nullmobbing.no finner du informasjon om
hvilke rettigheter elever og foreldre har hva man kan gjøre hvis man opplever mobbing hvem man kan ta kontakt med hvordan melde fra om mobbing  

10 Sosial læreplan Våre verdier og elevsyn Begrepsavklaringer
Vårt arbeid med læringsmiljø Handlingsplan Århjul for aktiviteter på alle trinn

11 Sosial læreplan, arbeid med godt læringsmiljø
Strukturert og systematisk arbeid for å hindre krenkelser og mobbing Avgjørende at skole og hjem drar i samme retning og har forventninger om engasjerte medelever som viser MOT til å bry seg og som inkluderer alle. Planen presenterer verktøy, kjennetegn på god praksis, handlingsplan og trinnvise årshjul for aktiviteter som bidrar i arbeidet. Meld fra om hendelser og mobbing, ta kontakt med skolen. Det er også en egen meldeknapp på skolens hjemmeside.

12 Empatitrening: forstå ulike følelser (glede, tristhet, sinne, redsel osv.) forstå hva andre mennesker føler (ved å se på ansiktsuttrykk, kroppsspråk osv.) tenke seg hva andre kan komme til å føle (ta andres perspektiv) vise andre mennesker at de bryr seg om dem Impulskontroll løse problemer trene på sosiale ferdigheter (spørre om lov til å få bli med, be om unnskyldning, avbryte høflig) Mestring av sinne roe seg ned styre følelsene i en mer positiv retning

13 Skolen som samfunnsbygger
Visjon: Robuste ungdommer som inkluderer alle MOT til å leve MOT til å bry seg MOT til å si nei Skolen som samfunnsbygger skal hindre utenforskap, ved å skape kulturer der alle er inkludert. MOTs verdier og verktøy skal være kjent for alle skolens medarbeidere og foresatte, og benyttes også på barnetrinnet. samfunnsbygger/

14 Samarbeidspartnere Sosiallærere Ella Hattestad og Lena Engen
Skolehelsetjenesten Helsesøster Elisabeth Klund Fysio/ergoterapeut: Camilla Bjørby og Carina Kolnes PPT Markerdag onsdager; vår kontakt er Hege Støten Willhelmsen Psykisk helse Mona Haug Foreldreveiledning m.m. Barnevern Råd og veiledning til foresatte og skole Skolens meldeplikt

15 De viktigste utviklingsoppgavene for barn
Vennskap Å lykkes i skolen Å følge regler Masten & Coatsworth, 1998

16 Sosialt kompetente barn og unge lærer mer
Sosiale ferdigheter gjør det lettere for elever å anvende sine skolefaglige ferdigheter, Lærerne skaper læringsmuligheter i timene, og sosialt kompetente elever utnytter disse bedre er mer oppmerksomme, jobber mer og har mer selvkontroll, Lærere oppmuntrer også til læring utenfor skolen – for eksempel gjennom å gi lekser, og sosialt kompetente elever benytter seg av disse mulighetene (Jennings & DiPrete, 2010). Sosialt kompetente barn har tro på at de kan lære, står på når de møter motgang, løser problemer, mestrer stress, og organiserer skolearbeidet sitt bedre (Durlak et al., 2011). Jennings & DiPrete, 2010

17 Hjemmets læringsmiljø
Hjemmets læringsmiljø kan være vel så viktig som skolen for barns læring, og derfor er det viktig hvordan foreldre stimulerer læring, Foreldrenes holdning til at barn kan lære og utvikle seg. Hva som påvirker kvaliteten av hjemmets læringsmiljø: - Hvor tidlig og hvor ofte foreldre leser for sine barn og snakker om det de leser (dialoglesing og delt oppmerksomhet) - Hvordan og hvor ofte foreldre snakker med barnet (15 min daglig) - Hvor mange alderstilpassede bøker og bibliotekbesøk - Synge for og med barn og leke med ord; rim og regler - Snakke med barnet om bokstaver og tall - La barnet lede i lek.

18 «Å leke med barn» «Delt oppmerksomhet» «Serve and return» «Ferdighetstrening»

19 Sosial læring hjemme og ute
Barn lærer av hverandre og av voksne – særlig voksne som de har mye kontakt med hver dag, Når barn får de samme tilbakemeldingene hjemme og ute, så øker sannsynligheten for at de lærer forskjellen på rett og galt, Små ting kan gjøre store utslag, som måten de voksne snakker til barn og unge på, - «fem ganger så mye vennlighet», Det handler også om gode «vaner» og rutiner, blant annet «å dele med andre» og skifte situasjon.

20 Lekser Rydde tid og skape en koselig plass for barnet for leksearbeid. Det er ikke så viktig når leksearbeidet skjer. Unngå stress rundt leksearbeidet og sørge for at lekser gjøres når det passer best for familien i forhold til fritidsaktiviteter, måltider og så videre. Vis interesse for det barnet har med hjem av lekser, og vær behjelpelige hvis det er behov for det. Ros barnet for godt arbeid! Vi forventer at lekser er gjort. Dersom lekser av ulike årsaker likevel ikke er gjort, har vi forståelse for det. Vi vil da ha skriftlig beskjed fra foresatte. Skolens oppgave å gi lekser som bygger på læringsøktene og som barna mestrer.

21 Leksehjelp Marker skole tilbyr leksehjelp til 3., 4. og 5.trinn.
Det er dessverre ikke noe tilbud om leksehjelp fra Røde Kors i år. …vi ser på muligheter….

22 https://play.kahoot.it/#/k/890854b0-7025-4afb-94a8-df7bae5f80f8

23 Nettsteder http://www.udir.no/laring-og-trivsel/skolemiljo/
Utdanningsdirektoratet FAU/SU artikler fra foreldrepulsen

24 7a og 7b

25 7.trinn MOT-besøk på 7.trinn:
Mandag kommer Lars, Lena og unge motivatører på besøk, presentasjon «Her er vi!» Januar: MOT-besøk med UM, Lena og Lars UKH åpent for 7.trinn 7.trinn inviteres til fellesaktiviteter med ungdomstrinnet Sosiallærer og avdelingsleder besøker klassene.

26 Aktiviteter: Linnekleppen onsdag 20. september
Utviklingssamtaler uke a for 7b starter vi rundt uke 44 (tilpasses etter sykmelding) Faglærerkveld når utv.samt er gjennomført SMART, ungt entrepenørskap etter jul Overgangen til ungdomsskolen: Nye klasser settes sammen til våren Infomøte og besøk for elevene, april Foreldremøte, mars (valgfag/tilvalgsfag)


Laste ned ppt "VELKOMMEN TIL MARKER SKOLE"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google