«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
COINCO North Presentasjon for Den Skandinaviska Arenaen 20 mars 2009 Knut Halvorsen Daglig leder, Oslo Teknopol osloteknopol North.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
1 Nordlyskonferansen Kultur som vekstfaktor Johan Petter Barlindhaug Leder av regjeringens Distriktskommisjon.
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Nye muligheter for private oppmålingsfirma Bjarne Pedersen, siviløkonom NHH styreleder GeoLofoten AS.
Alfhild - leder Østlandet
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Idèprosjektet, Ibestad kommune
SPIR Idélab Bodø.
Rådmannsrollen slik jeg ser den
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
En utbyggers perspektiv
Østlandsforskning - eastern norway research institute - lillehammer - norway Fritidsboligenes betydning for lokaløkonomien Birgitta Ericsson Fylkesdelplan.
Segmentering Kapittel 8.
Vannforvaltning som regional planlegging - Verktøy for teknokrati eller politikk? Fagkonferansen, HIOA, 24. oktober 2013 Sissel Hovik.
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Skien, onsdag 30. november 2005 Norge og Den europeiske landskapskonvensjonen Audun Moflag Seniorrådgiver Miljøverndepartementet Tlf E-post:
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Valgfag på Kastellet skole
Velkommen! Omstillingskonferansen 2014 Scandic Helsfyr, Oslo 22. og 23. oktober.
Kan bedre merking gi turistene større opplevelser i nordnorsk natur?
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
GRUNNLAGSDATA KOMMUNESTRUKTUR. FUNKSJONELLE REGIONER Funksjonelle regioner kan sees på som de minste geografiske enhetene som utgjør egne system innenfor.
Lek og Læring i barnehagen
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
ByR Lillehammer Kulturhuset Banken Innspill fra Midt-Gudbrandsdal.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
1 Norske private investorer (“business angles”) Oslo, 26. november 2002 Roger Sørheim, GREI - IØT - NTNU.
Innstilling fra Effektutvalget Hallgeir Aalbu, 29. januar 2004
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Segmentering og målgruppetenkning
Fra reiseliv til opplevelser Utvikling av opplevelsesnæringen i Nordland Liv Rask Sørensen SMART Bodø Foto: Hans Erik Elmholdt.
Turoperatørenes oppfatning av Innlandet – utfordringer og muligheter Kartlegging av TO - hvem, hva, hvor Trender Utfordringer og muligheter Veien videre.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Oktober 2000 Prioriterte grupper - opplæring IKT og lokaldemokrati.
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
VÅRE NYE BARN EN NY SAMARBEIDSMODELL FOR MOBILISERING AV RESSURSER I LOKALSAMFUNNET FOR BARNAS OG NORGES BESTE OSLO, NOVEMBER 2015.
Investerer i Fremtidens internett Kjernekompetanse og verdiskaping i IKT - VERDIKT.
Program Ordfører sine tanker for Stor-Elvdal fram mot 2030 Rådmannen presenterer regional analyse for Stor-Elvdal 2015 – Telemarksforskning Partiene i.
«Hvordan vil kommunen bidra til en helhetlig og samordnet arealforvaltning og samfunnsutvikling i egen region ?
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Byregionprogrammet for Namsosregionen «Infrastruktur som grunnlag for økt samhandling og økonomisk vekst»
Generell tilnærminger og holdninger Tilhørighet i en viss periode av livet Styrking av identitet Holdningsendring hos voksengenerasjonen Bevissthet hos.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Hva er Panda og hva kan det brukes til?
Bosetting, integrering og radikalisering
Utviklingsprogrammet for byregioner (ByR)
Urban Audit,- kommunenes rolle. Birger Elvestad, Trondheim kommune
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
…sett fra Rokkansenterets side
Kulturbasert næringsutvikling i distrikta
Anne-Marte Kolbjørnshus, komitéleder
Grenseløs Attraktivitet.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Gudbrandsdalsmøte 2017 By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og verdiskaping.
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Gjennomføring - metode
Utskrift av presentasjonen:

«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid, finansiering. Moderne bosetting handler i vår region i stor grad om fritidsboliger på fjellet, men vi ser også at en del leiligheter og hus på Lillehammer kjøpes og benyttes som fritidsbolig – men moderne bosetting går begge veier, også fra distriktene og inn til byer (vise neste plansje). Jeg vil hevde at den utviklingen vi har sett i utviklingen av fritidsboliger er det viktigste som har skjedd når det gjelder samfunns- og næringsutvikling i Gudbrandsdalen de siste 20-30 årene. Og selv om befolkningstallene fra Statistisk sentralbyrå viser en nedgang for mange kommuner, så har regionen her aldri vært så attraktiv for bosetting som den er nå. Veldig mange som ønsker å være her i perioder og som investerer store beløp her.

Moderne bosetting handler i vår region i stor grad om fritidsboliger på fjellet, men vi ser også at en del leiligheter og hus på Lillehammer kjøpes og benyttes som fritidsbolig – men moderne bosetting går begge veier, også fra distriktene og inn til byer.

Øke gleden og nytten ved å bo og virke i dalen, og gjøre Gudbrandsdalen mer attraktiv for tilflytting både for heltids- og deltidsbosatte. Bygge ned skillene mellom ulike typer bosetting ifht medvirkning, offentlige tjenester, informasjon/kommunikasjon etc. Dette er den overordnede «filosofien» i vår tenkning i Byr2. Skal være et møte i Lom i oktober hvor disse tingene skal diskuteres mellom de 12 kommunene i Gudbrandsdalen – veldig spennende. Verdiskaping, her i form av økonomiske verdiskaping, er naturligvis et svært viktig element i dette sett fra et lokalt og regionalt ståsted.

+ antall FB og konsentrasjon + organisering av utbyggingen Vi har denne gang sett på «tilbud på stedet» i vid forstand – hva kan lokale aktører gjøre, eller hva bør de konsentrere seg om og arbeide med, for å øke den lokale verdiskapingen basert på det markedet og etterspørselen som fritidsboligene representerer. + betalte aktiviteter/opplevelser burde inn i «tilbudet på stedet»-boksen + antall FB og konsentrasjon + organisering av utbyggingen

Både vår egen analyse og en rekke intervjuer og møter/diskusjoner. Ringsaker ikke med (ikke del av prosjektet), kriterier for valg av de tre destinasjonene.

Markedsutvikling-/tilpasning Eksisterende kunnskap og eksempler Fellesoppgaver Utleie Informasjon-/kommunikasjon (inkl. eiendomsskatt) Lokale tradisjoner og spesialiteter - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - «Mjølkeku» Markedsutvikling-/tilpasning: øke sin kunnskap om sine kunder, preferanser/ønsker – god kommunikasjon med kundene viktig. Gjelder også den «tradisjonelle reiselivsnæringa» Eksisterende kunnskap og eksempler: det finnes mye kunnskap fra forskning og undersøkelser om fritidsboligeiernes forbruksmønster ++, men denne er lite kjent og tilgjengeliggjort for lokalt næringsliv, potensielle entreprenører og lokale politikere. Fellesoppgaver: bedre løsninger på aktiviteter, opplevelser, infrastruktur. De regionale reiselivsselskapene kan ikke ivareta disse oppgavene. Utleie: økt profesjonalitet/kunnskap – ikke minst om hva som er viktig for de som skal leie ut sin private FB Informasjon/kommunikasjon: helt opplagt, men ikke godt nok løst. Bør også koples til medvirkning, offentlige tjenester, hva eiendomsskatten brukes til etc. Lokale tradisjoner og spesialiteter: interesse for å lære om og delta i aktiviter og produkter knyttet til lokale tradisjoner og spesialiteter. Lokale lag og foreninger i kombinasjon med lokalt næringsliv. Generell advarsel: ikke tenke på og behandle FB-eiere kun som et «marked» (informasjon, kommunikasjon + +) de er i første rekke «sambygdninger», som vi skal jobbe sammen med for å skape gode steder å bo og være på. Behandle – tenke på FB-eierne som «Sambygdninger» – heller enn første og fremst et «marked»