KVALITET MOTIVASJON KOMPETANSE SAMSPILL

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Entreprenører vil forme fremtidens utdanning Vibeke Hammer Madsen, HSH
Relasjon med barn.
HELSE OG LIVSSTIL.
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Motivasjon.
Veiledning av elever / lærlinger
Utviklingshemmedes muligheter i arbeidslivet Terje Olsen Nordens Välfärdscenter og Nordlandsforskning Regional konferanse om politikken for mennesker med.
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
Geir Riise Generalsekretær Den norske legeforening
Hva er aktivitet og deltakelse?
Strategiarbeid i praksis
Frivilligpolitikk i Askim
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Innledende betraktninger om ECVET i norsk utdannings- og kompetansekontekst Kristine Hansen, LO og Fagforbundet.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
RIO påvirker og utvikler prosessene som skal gi rusavhengige bedre tilbud Et samfunn hvor alle skal få tilrettelagt veien ut av rusrelaterte problemer.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Rolighetsmoen barnehage
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Geir Riise Generalsekretær Den norske legeforening
IA konferanse et friskere arbeidsliv
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Hvordan rekruttere og beholde frivillige?
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag.
Kommunen som arbeidsgiver
"God bagasje på livets reise."
Tromsfylke.no Go Campus Tverretatlig oppstartssamling 10. april 2014 Randi Ovesen Ass.rektor SMI-skolen, og prosjektleder Ny GIV – Overgangsprosjektet.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Lek og Læring i barnehagen
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
Velkommen til et nytt skoleår!
LEDERKONFERANSEN 15. MARS 2006 LØNNSPOLITISK PLATTFORM UTFORDRING FOR LEDERSKAPET.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
InterAct prosessen på FI Veien til nye bachelor- og master- programmer.
Birger Førre, Førre Trevarefabrikk Hvordan sikre god kvalitet på opplæring i bedrift?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Rekruttering i Skatteopplysningen Øst Rett kompetanse på rett plass Tonje Faraasen.
Folkemengden i yrkesaktiv alder AldersgruppeAntall i 2002 Antall i.
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere – del 2 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli Intervjue søkere Stille riktige spørsmål Kroppsspråk.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Velkommen – presentasjon av deg selv
INNOVASJON OG ENTREPRENØRSKAP FOR DET GRØNNE SKIFTET
Hvorfor satse på IA? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
Hvorfor satse på IA?.
Ressursfokus vs mangelfokus
Skole- hjem samarbeid.
Et dypdykk i arbeidsgiverperspektivet
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

KVALITET MOTIVASJON KOMPETANSE SAMSPILL EGENUTVIKLING KVALITET MOTIVASJON KOMPETANSE SAMSPILL

LIVSLANGLÆRING Endringer i samfunnet og på arbeidsplassen gir behov for å lære mer. Det er arbeidsgiver som har ansvar for å legge forholdene tilrette.

TAUS KUNNSKAP Alle kan mye mer enn det vi har papir på eller tenker over. Både for arbeidsgiver og for den enkelte er det en utfordring å gjøre nytte av realkompetansen og det som kalles "taus" kunnskap

TVERRFAGLIGE Viljen til å dele erfaringer og spre kunnskap kan være avgjørende for et godt arbeidsmiljø og for muligheten for å løse morgendagens utfordringer. Mangfold gir mer enn enfold.

STATUS Lønn, utdanning og erfaring. Kvalitet på arbeidet. Spesialisering.

KRAV Cato Zahl Pedersen: "Begrensningene finnes bare i eget hode, muligheten likeså. Ha fokus på det du har - mer enn på hva du mangler."

SPØR DEG SELV - omgås du mennesker som bevarer og styrker ressurstilstanden din? - er du selv et slikt menneske for andre? - takker eller akker du? - yter du eller syter du? - undrer du deg eller ergrer du deg? - tar du fatt eller blir du matt? - sliter du eller stresser du? - har du stilt deg på gledens eller vredens side? - er du ubrukt eller utbrukt?

SELVTILLIT "Det ville ha vært svært stille i skogen hvis ingen andre sang enn de fuglene som synger best." ( Henry Van Dyke).

PERSONALUTVIKLING Det er at den enkelte blir sett, spurt og prøvet ut - og verdsatt for det man kan Læring er å nyttiggjøre seg de instrumenter, impulser og ressurser man har - å bruke det som synes ubrukelig.

KOMPETANSE - er en av de viktigste forutsetninger for å nå mål på kort og lang sikt. - er summen av kunnskaper, ferdigheter, holdninger og erfaringer som finnes hos den enkelte - innebærer både faglige og sosiale ferdigheter

RESSURS Andres kompetanse må vi se på som en ressurs, ikke som en trussel

MOTIVASJON Hva vil jeg ha ? Hva liker jeg å jobbe med ? Hva motiverer meg ?

TRIVSEL - er å ha et meningsfylt arbeid og en pulserende aktivitet. - ansvar og utfordringer må stå i forhold til ferdigheter - bli respektert og satt pris på

EGENUTVIKLING - gir oss motivasjon, pågangsmot, initiativ, energi og arbeidsglede. - bidrar til å utvikle en stabil identitet og selvfølelse.