«Bare plunder og heft» Erfaringer med midlertidig ansettelse og deltidsansattes rett til utvidet stilling i kommunal sektor.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Advertisements

Overføringen av vergemål fra kommunene til staten
Det store heltidsvalget Stokmarknes 3. april 2014
Arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser
Omsorg for barn og permisjon
Tilsetting i Trondheim kommune
Tilsettinger Felleskurs for rektorer og tillitsvalgte, våren 2008.
ANSETTELSER! Kort gjennomgang av ansettelses – rutinene
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Endringer i arbeidsmiljøloven
Regulering av arbeidstid for ansatte i vitenskapelige stillinger Orientering til Universitetsstyret
Reduksjon av uønsket deltid
Heltid – hvorfor det? Det store heltidsvalget Stokmarknes 2.april.
Akershus, 16. januar 2014 Lene Stegarud Ryland advokatfullmektig
Eva Borhaug, advokat i Parat /
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Arbeid med bistand Rapportering.
HTV/Leder samling i Troms Rett til hel stilling! Tromsø Siv Karin Kjøllmoen Rådgiver.
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Arbeidstid. Definisjon Arbeidstid er den tiden du står til disposisjon for din arbeidsgiver. Arbeidsfri er den tid arbeidstaker.
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Hele faste stillinger.
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Bakgrunn Kunnskapsdepartementet (KD) ba i brev av til universiteter og høyskoler om at det innen utgangen av 2009 var utviklet løsninger for,
Samarbeidsrådet for Naturvernsaker Vassdragsvern og kantsone- forvaltning Jan Olav Nybo Samarbeidsrådet for Naturvernsaker.
Særavtalen – situasjonen etter 1. august 2007 – Fagpolitiske foreninger kunnskap gir vekst
Arbeidslivslovutvalget Liberalisering eller nødvendig fornying? Ny embets- og tjenestemannslov.
PERMITTERING OG OPPSIGELSE – hvordan håndterer vi det?
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
Heltid framfor deltid Sarpsborg kommune en attraktiv arbeidsgiver? Reidar Ø. Handelsby.
Diskriminerings lovgivningen
Legaldefinisjoner, grunnopplysninger mv
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Ansettelser. Privatskoleloven § 4-2. Kompetansekrav til undervisningspersonalet For undervisningspersonalet ved skolar som er godkjende etter lova her,
Best på kommunal sektor KS-Konsulent as Mer fleksibilitet – mindre uønsket deltid - jakten på attraktive løsninger både for arbeidstaker og arbeidsgiver.
Omtanke solidaritet samhold Oslo 1 HTV – Samling 25. februar 14 Endringer i Arbeidsmiljøloven Vikar (Innleie) Og Midlertidig/Deltids ansettelser.
AMLS BESTEMMELSER FASTE, HELE STILLINGER Kompteansesenter for Østlandet 2015.
Arbeidslivet under press Høyre, Fremskrittspartiets, Venstre og KrFs endringer av arbeidsmiljøloven.
K A F F E K U R S – ARBEIDSMILJØLOVEN Fagforbundet sier nei takk!
Kristiania Advokat Praktisk arbeidsrett Gudleik H.Leir.
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
Krav til rekrutteringsprosessen Må stillinger lyses ut? Hovedregel = JA Hjemmel: ikke lovfestet, men følger av hensyn til potensielle søkere og allmennheten.
1 Kaffekurs omarbeidsmiljøloven VALGKAMP FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Valgkamp Tema: Arbeidsmiljøloven og retten til heltid.
ATV-KURS – alle kommunale Arbeidsmiljøloven: Endringer + lokale dokumenter §§ 14.9 og 14.4a.
Tema: Arbeidsmiljøloven §14-4a Rett til stilling for deltidsansatte tilsvarende faktisk arbeidstid Medlemsmøte den 11. februar 2015.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Fleksible arbeidstidsordninger – muligheter og utfordringer – hva mener partene i arbeidslivet Samarbeidskonferanse 22. februar 2006 – Bente Stenberg-Nilsen.
INNLEIE OG BRUK AV VIKARBYRÅ Lover og avtaleverk Arbeidsgivers og tillitsvalgtes roller og plikter.
Vilkår for læring i kommunene – En kartlegging av 4 arbeidsfelt Pleie og omsorg 1.
Gradert fraværsprosent GRADERT FRAVÆRSPROSENT BEREGNES UTFRA FAST STILLINGSPROSENT SOM DEN ANSATTE ER INNMELDT MED I AGRESSO NÅR VEDKOMMENDE BLIR SYK.
Arbeidsgivers styringsrett Grunnopplæring del 2. Historie Industriell revolusjon og salg av arbeidskraft Arbeidstakerne samlet seg om krav mot arbeidsgiver.
Retten til hel stilling Et kurs for tillitsvalgte i arbeidet med å få hele stillinger.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Fremtidig behov for ingeniører – 2017
For: KS, YS kommune, LO kommune, UHO og Helse & sosialdirektoratet.
HTV-konferanse februar
Skranker i arbeidslivet
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
«Ytringsfrihet og varsling i norske kommuner og fylkeskommuner»
Norsk Finansbarometer 2015
Lederlønn i kommunal sektor Praksis og erfaringer fra lokale lederlønnsforhandlinger. Undersøkelse av forhandlinger etter kapittel 3 i Hovedtariffavtalen,
P E N S J O R F M HVORDAN KAN FREMTIDENS PENSJONS-ORDNINGER BLI
Ny § 14-4a i arbeidsmiljøloven
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Domsanalyse Rt
Forverring av arbeidsmiljøloven- hva gjør vi?
For: KS, YS kommune, LO kommune, UHO og Helse & sosialdirektoratet.
TARIFFOMRÅDER SPEKTER, OSLO KOMMUNE, VIRKE, NHO
Veileder for innplassering av ansatte
Tillitsvalgtkonferansen Vestfold
Utskrift av presentasjonen:

«Bare plunder og heft» Erfaringer med midlertidig ansettelse og deltidsansattes rett til utvidet stilling i kommunal sektor

Bakgrunn Kommunale arbeidsgiveres erfaring med tre tema Den generelle adgangen til midlertidig ansettelse Deltidsansattes fortrinnsrett Deltidsansattes rett til arbeidstid tilsvarende faktisk arbeidstid (merarbeidsbestemmelsen)

Metode Utgangspunkt: Kommunale arbeidsgiveres praktisering og synspunkter på disse bestemmelsene Survey til virksomhetsledere (barnehage, sykehjem mm), 800 respondenter Intervjuet personalsjefer i 39 kommuner 6 fokusgrupper med for-intervjuer (fra 3 til 11deltakere) 13 telefonintervjuer

Midlertidige ansettelser: den generelle adgangen Kommunene har tradisjonelt brukt en større andel midlertidig ansatte sammenlignet med private, først og fremst kortere og lengre vikariater. Frem til 1. juli 2015: midlertidig ansettelse må være begrunnet i et midlertidig behov, Fra 1. juli 2015: Kan ansette midlertidig selv om behovet er varig. Men: maksimum i 12 mnd, etterfulgt av karantene 12 mnd, maks 15% av ansatte kan tilsettes på dette grunnlaget Formål med endringen: enklere å ansette midlertidig, økt fleksibilitet ved nye etableringer, omstruktureringer mm. Og lettere for de som står utenfor arbeidslivet å komme inn.

Har kommunene tatt den generelle hjemmelen i bruk? Av 39 kommuner hadde kun 5 erfaring på intervjutidspunktet. Tilsammen 7 tilfeller Fire av disse dreide seg reelt sett om midlertidige behov De resterende tilfellene gjaldt usikkerhet om behovet for arbeidskraft i forbindelse med tildeling av asylsøkere, og én gjaldt en utredningsoppgave.

Hvorfor brukes den ikke? Politisk motstand: Kontroversiell bestemmelse I 2015 hadde 50 kommuner reservert seg. I undersøkelsen hadde 1 av 3 politiske eller administrative vedtak. Viktigste grunn der det ikke var vedtak: Behovet: Kommunene har mange i midlertidige stillinger per i dag, og løser dagens behov med dagens hjemler Kompetanse: Kommunene klarer ikke å rekruttere riktig kompetanse hvis de lyser ut midlertidig.

Hvorfor brukes den ikke? Strider mot personalsjefenes tenkning – teste og sparke ut Bestemmelsen er for komplisert – spesielt karantenebestemmelsen. Kommunene har ikke sett hvordan de kan håndtere karantebestemmelsen og dermed lagt bestemmelsen raskt til side. Behovet har ikke vært stor nok og fleksibiliteten bestemmelsen gir er for liten.

Hvorfor brukes den ikke? Utenforgruppene: Ingen har brukt hjemmelen til å ansette disse: Ikke økonomi til å ansette noen på topp Kvalifikasjonsprinsipp gjelder Får inn personer gjennom ulike tiltaksplasser KONKLUSJON: Bestemmelsen har så langt liten eller ingen betydning i kommunal sektor

Deltidsansattes fortrinnsrett § 14-3 Kom inn i arbeidsmiljøloven i 2005, men har vært en del av HTA før det. Deltidsansatte har rett til utvidet stilling fremfor at arbeidsgiver foretar nyansettelser. Tvister etter loven avgjøres av Tvisteløsningsnemnda. Bestemmelsen eksistert lenge. Hovedinntrykket er at dette har satt seg. Begreper i loven som var uklare, har blitt klarlagt gjennom nemndas praksis og rettspraksis. Ikke fortrinnsrett dersom vesentlig ulempe for virksomheten var tidligere problematisk, men løftes ikke frem som et problem nå. .

Merarbeidsregelen § 14-4a Kom inn i arbeidsmiljøloven med virkning fra 2014 Deltidsansatte som de siste 12 måneder jevnlig har arbeidet utover avtalt arbeidstid, har rett til stilling tilsvarende faktisk arbeidstid i denne perioden, med mindre arbeidsgiver kan dokumentere at behovet for merarbeidet ikke lenger foreligger. Bestemmelsen oppleves som ressurskrevende og frustrerende De aller fleste kommuner har fått krav, og noen beskriver det som «et ras av krav». Særlig innenfor helse og omsorg der det er mange som jobber deltid og tar ekstravakter

Merarbeidsregelen § 14-4a Problemer: 1.skjønnsmessige begreper, «jevnlig», er vanskelig å fortolke. Dette ble overlatt til nemnda (som hadde problemer med å håndtere den store mengden krav). Ulikhet i praktisering – noen følger nemndas praksis tett, andre har egne retningslinjer. 2. Innplassering på arbeidstidsordning av arbeidstakere som har opparbeidet rettighet: Vi fant tre ulike varianter: samme arbeidstid som der rettigheten var opptjent (fleksibel ressurs), ordinær turnus, eller inngår i ressursbank.

Rekrutteringsstrategier Fortrinnsrett, merarbeidsbestemmelsen og andre bestemmelser som gir rettskrav på faste stillinger er ikke ønskede rekrutteringskanaler Personalsjefene – peker på feilvurderinger og kortsiktighet på enhet og avdelingsnivå som et nivå Men kommunenes rekrutteringsstrategier omhandler ikke korte vikariater Dermed får en inn personer en ikke ville ansatt gjennom ordinær utlysning Behov for utvidet strategi og utnytte de mulighetene som finnes i lovverket