Ressursfokus vs mangelfokus

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Advertisements

RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Åpning av konferansen Tillit til tjenestene? kunnskap og åpenhet i barnevernet og i familievernet Kjell Erik Øie Statssekretær
En ring av gull En ring av gull, en riktig stor med plass til alle hender. Der ingen er størst, der ingen er minst, der ingen er først, der ingen er sist.
Historien om Lebara • Etablert 2001 • Ledende på mobilsamtaler til utlandet, selger mobiltelefoni og telekort • Sterk vekst – betydelig kundebase • Bred.
Trinn 2 Barnets første leveår.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
RME Nasjonal Konferanse
Arbeidslivssenteret i Oslo på besøk hos SYE
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Mangfold og fellesskap
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
. Seema AS Fagforbundet Hva binder oss sammen?
IKEA for de mange mennesker
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
1 Jeg og samfunnet.
Mestring og forebygging av depresjon
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
BRUKER SPØR BRUKER DEN ISLANDSKE VERSJONEN “ NOTANDI SPYR NOTANDA ” Elín Ebba Ásmundsdóttir, OT MSc.
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Trinn 4 Barnets andre leveår.
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Barnehagen som språkarena
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Bruk av data i kvalitetsarbeid
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Kampen skole Vår visjon:
Fritid med Bistand.
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
Ideelle organisasjoners plass i et samlet sosialt tjenestetilbud av Statssekretær Kjell Erik Øie
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Likestilling og likeverd i barnehagen
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
Del 1: Selvinnsikt. Kurs i tre deler: 1)Selvinnsikt Bli mer bevisst dine egenskaper, interesser og verdier. 2) Personlig økonomi Lær om hvordan ulike.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Hvordan forebygge mobbing?
Fremtiden. Fremtiden Ressursfokus vs mangelfokus.
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Den norske arbeidslivskulturen
KVALITET MOTIVASJON KOMPETANSE SAMSPILL
Skole- hjem samarbeid.
Kvalitetsarbeid i Haldens kommunale barnehager betyr ALLE MED!
Et dypdykk i arbeidsgiverperspektivet
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Lions Clubs Oslo og Bærum GMT Ketil Stuan
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Ressursfokus vs mangelfokus

Tellekultur Det er ikke antall språk, kulturer, religioner, kompetanser eller kvinner og menn som avgjør om det er mangfoldsledelse eller ikke. Men det er måten barnas, foreldre og ansattes ulikheter blir identifisert og koordinert på som avgjør om det er mangfoldspraksis. Når ledelsen har fokus på hva som binder barna sammen, før fokuset er på forskjellene.

Språk

Språk Språket skaper virkeligheten. Språket påvirker møter og relasjoner Språket påvirker tiltakene Språket påvirker resultatene Språket påvirker livskvaliteten Hvordan er språket som definerer mangfold i din barnehage?

Ledelesens språk Holdninger og handlinger henger tett sammen. Språk er makt. Skal bedriftene eller institusjonen vinne tillit blant sine kunder, ansatte, medlemmer eller brukere, gjør ledelsen klokt i å evaluere språket og kategoriene som definerer virkeligheten og ulike grupper i samfunnet. Professor Linda Lai ved BI sier: ”Selv en håndfull tilfeldige ord kan ha stor effekt på motivasjon og ytelse. Personer som først leser eller hører et sett med positive, energigivende ord som «aktiv», «energi», «sterk» blir mer energiske og får større pågangsmot og utholdenhet i en vanskelig oppgave enn personer som blir eksponert for mer negativt ladede ord.” Ord og uttrykk som binder ansatte sammen, bygger fellesskap, skinner av likeverd, ”OSS” tankegang, ambisjoner, glede og fremtidsrettet visjon hvor ansattes ressurser blir anerkjent, vil ha en positiv effekt på de ansatte, og arbeidsmiljøet.  

Familier i transitt

Broen som binder mennesker sammen

Slipe diamanter

Fremtiden