Kommunemøter RPBA - om RTP

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Advertisements

Areal- og transportplan for Buskerudbyen
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Nye transportløsninger i Mjøsregionen Anne Karin Torp Adolfsen Fylkesråd 17. Januar 2014.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
12K-STYRET FRA REGIONALE NÆRINGSOMRÅDER TIL BÆREKRAFTIG AREALPOLITIKK
Veien videre 16 pilotkommuner og 1 ressurskommune Visjon om at pilotkommuner for UU gir lokalsamfunn med god tilgjengelighet, likeverd, deltaking og valgfrihet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
Eksempel 4: Smart transport
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Regional transportplan Agder
Vi skal bygge videre på det vi har!
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Arealplan, innspill, føringer og framdrift
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Kommunedelplan for Stavanger sentrum Rådmannens forslag 5.april 2016 Kortversjon.
Transportplan IHR – Bodø Transportplan Indre Helgeland Regionråd - Innspill til NTP og Regional Transportplan.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
Felles strategi for innfarts- og pendlerparkering i Buskerudbyen ATM-rådsmøte Helene Justad, ordfører i Lier.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
UTVIKLING I TILKNYTNING TIL IC-STASJONEN PRESENTASJON I FORMANNSKAPET UTVIKLING I TILKNYTNING TIL HØNEFOSS IC-STASJON.
Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
SPR for SBATP og jordvern Sissel Tørud, Landbruksavdelingen
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kommunikasjon – føresetnad for all bosetting og næringsutvikling.
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Kommunemøter RPBA - om RTP
Styringsgruppemøte - revisjon av RPBA og utarbeidelse av RTP
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Rullering av Regional transportplan
Utredningsgruppe samferdsel
Handlingsprogram
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Kommunemøter RPBA - om RTP

Regional transportplan – hvorfor? Utvikle et transportsystem som er miljøvennlig, sikkert, effektivt og tilgjengelig Fylkeskommunen eier 1357 km fylkesvei, inkludert gang- og sykkelveier. Hvordan skal dette utvikles videre? Fylkeskommunen er ansvarlig for lokal kollektivtrafikk og skoleskyss. Hvordan skal fremtidens kollektivsystem se ut?

Regional transportplan skal: Øke kunnskap og forståelse for hvordan transportsystemet skal utvikles med tanke på målsettingene Bidra til å styrke regionens konkurransekraft og attraktivitet for bosetting, bedrifter og besøkende Virkemiddel for at Vestfold blir omfattet av den statlige ordningen med bymiljøavtaler Spisse innsatsen mot å endre folks reisemiddelvalg slik at flere går, sykler eller reiser kollektivt

Regional transportplan påvirkes av: NTP 2018 – 2029 legger sterke føringer for utviklingen av transportsystemet i hele landet, også i Vestfold Utbygging av moderne IC – nytt dobbeltspor gjennom Vestfold er krevende Indre del til Tønsberg ferdig 2024 Tønsberg – Larvik skal planlegges nå RPBA er en viktig del av grunnlagt for utarbeidelsen Areal- og samfunnsutviklingen henger sammen Forholdet mellom RPBA og RTP avklares i planprosessen

Om planprogrammet RTP

Fokusområder Tema RTP Mobilitet og tilgjengelighet Gående og syklende Hensynet til bedret mobilitet og tilgjengelighet er et gjennomgående tema i planen Gående og syklende Forslag til hvordan infrastrukturen skal utvikles og driftes for å få flere til å gå og sykle Kollektivtrafikk Forslag til tiltak som forbedrer kollektivtilbudet Knutepunkt Forslag til hvordan forsterke utviklingen rundt kollektivknutepunkt i byer og tettsteder Jernbaneutbygging Utarbeide strategi for rask gjennomføring tilpasset utfallet av NTP 2018-29 Godstransport og terminaler/havner Utarbeide forslag til mål som styrker effektiv og sikker gods- og varetransport Trafikksikkerhet Trafikksikkerhet vil være et gjennomgående tema i planen

Fokusområder (forts.) Temaer RTP Fremtidens transportløsninger Utarbeide strategi og tiltak for en gjennomføring i samarbeid med andre Klima og miljø Vurdere om tiltakene i Regional plan for klima og energi er tilstrekkelige. Fylkesveinett Utarbeide forslag til: Hvordan utvikling og drift av fylkesveinettet (inkl. gang- og sykkelanlegg) kan bidra til redusert biltrafikk En hensiktsmessig fylkesveistruktur for bolig- og næringsutvikling Eventuelle nye fylkesveistrekninger Riksveinett Behov for avlastningsveier (E18) Omklassifisering av Fv. 40, 305 og 308 til Rv.? (NTP 2018-29) Sandefjord lufthavn Torp Bidra til Torp at kan utvikles til beste for næringsliv og befolkning Minimere miljøbelastning av flyreiser Finansieringsløsninger Behov for justering/endringer av dagens løsninger? Bymiljøavtale?

Samhandling med RPBA Utvikling i byer og tettsteder (vekst, demografi?) Knutepunktutvikling og fortetting Fortetting/arealutvikling i gang, sykkel og kollektivavstand Mobilitetsplaner ved nyetableringer? Gatebruk - bymiljø Universell utforming

Organisering av RTP

Politisk referansegruppe HSA/HKEN Styringsgruppe (Fylkesrådmann) Politisk referansegruppe HSA/HKEN (Prosjektansvarlig) Prosjekt-/ koordineringsgruppe (Prosjektansvarlig + ledere av arbeidsgrupper + Samferdelssjef) Arbeidsgruppe Fremtidig teknologi Arbeidsgruppe Bilregulerende tiltak Arbeidsgruppe Gang- og sykkel Arbeidsgruppe Kollektiv Arbeidsgruppe Vei, jernbane og næringstransport Definer hovednett/ sekundærnett Typeløsninger by/utenfor by Universell utforming Trafikksikkerhet/ problempunkter «Hjertesone» rundt skoler/ skolevei Bysykler Fremkommelighet hovedveinett Fylkesveier Riksveier inkl. avlastningsveier Omklassifisering Jernbane Havn Ferge Torp Godstransport og terminaler Trafikksikkerhet Fremtidig rutetilbud Tog/IC Ekspressbusstilbud (UU) Knutepunkt (UU) Holdeplasser (UU) Skoleskyss Taxi TT ITS Selvkjørende kjøretøy Bildeling MAAS Klima/grønn mobilitet Energisatsjoner Parkering Veiprising/bompenger Gatebruk Varelevering

Faser i arbeidet Kunnskap Mål & Strategier Tiltak

Fremdrift Høst 2017: Kunnskapsgrunnlag + utfordringer (gap) Første kvartal 2018: Mål, strategier og tiltak Andre kvartal 2018: Handlingsplan Høst 2018: Høring og politisk behandling

Hva skal målene for Vestfold være?