«Utviklende læring i matematikk»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Advertisements

Åsmund Sollien Schau og
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Veiledet matematikk.
Vurdering for læring på Linderud skole
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring AU 1
Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
FIRST LEGO League i Molde ?
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Instruktørseminar 09 KCK
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Cafédialog – elevmedvirkning
Nasjonal demonstrasjonsskole Tidlig innsats mot frafall 7. april 2010 Ulsrud videregående skole.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Valg av fag vg1. Hovedregel for studieforberedende utdanningsprogram (SSP og idrett) Alle må ha et 2. fremmedspråk på videregående skole (i tillegg til.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
P ROSJEKT SKOLEKONKURRANSER Benedikte Sterner, Styremedlem WSN og Offisiell delegat WSI.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
FORELDREMØTE 9.TRINN YOU-RÅDGIVER: Kari-Anna Ronæs Rolland (9A,9B,9C,9D) Thomas Kvalvik (9D,9E,9F, 9G)
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Velkommen til foreldremøte.
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Kort presentasjon av prosjektet
Systematisk Observasjon av Lesing.
Bedre gjennomføring i matematikk
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 9
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

«Utviklende læring i matematikk» Foreldremøte for 1. og 2. klasse

Status matematikkfaget i Norge TIMMS Nasjonale prøver Nasjonale kartleggingsprøver Utfordringer Frafall i videregående skole

"Russisk matematikk - hva er det?"

Teorien bak det hele er baser på fem grunnleggende prinsipp: undervisning på et høyt nivå Elevenes proksimale utviklingssone (læringspotensial) tekstoppgaver teoretisk kunnskap har ledende rolle Observerer, finner kjennetegn, analyserer og gjennomfører logiske operasjoner. Forslag, samarbeid og diskusjoner Kommer frem til kunnskap som former regler, ikke omvendt Presise begreper: ledd, sum, verdi, rektangel, kvadrat etc. rask gjennomgang av lærestoffet Varierte, utfordrende oppgaver med flere tema i uken Utvikler elevens tenkning og evne til selvstendig problemløsning.

Teorien bak det hele er baser på fem grunnleggende prinsipp: 4. bevisstgjøring av barna om egen læringsprosess Elevene blir aktive deltakere i egen læreprosess Bevisst hvordan elevene kan bruke sin kunnskap, hjelpe hverandre 5. systematisk og målrettet utvikling av hvert barn Hvordan sikre alle, også de svake og sterke, en god utvikling? Alle har sin utviklingssone – aksept for at ikke alle tenker og opplever likt Oppgaver med ulik vanskegrad, slik at alle opplever de får til noe Skal være læring hver time (undervisning) Varierte oppgaver

Arbeidsgang i timene

Konkrete tips til foresatte: