LISAS EIE A. M. Al-Araki.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Fra prøving og feiling til
A. M. Al-Araki. •Lokalisering •Et problem må lokaliseres så korrekt som mulig slik at det kan drøftes der det først og fremst eksisterer. Aktuelle spørsmål.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Fra prøving og feiling til
Case som metode.
HANDLINGSMETODEN Handlingsmetoden er utarbeidet av Gunvor Slaatto, og er en drøftingsmåte som sikrer bred medvirkning og løsninger som utvikles i fellesskap.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Oslo, Desember 19, 2000 PILOTSKIP - NY HURTIGRUTE Miljøoptimalisert Design av Hurtigruter TFDS / DNV / NFR.
IKT Orkide Ledelse og Skole
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Tirettelegging for SWOT
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
Om prosjektarbeid og prosjektet i kurset
SPAR: Hva står SPAR MED OPPRETT for? (///)
2009 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Magid Al-Araki, 2. opplag NB!  Figurene på første side er fra boka Kulturanalyse.
Corporate Finance Planlegging og kontroll. Investeringsprosessen Vi har hittil bare behandlet en snever del av investeringsprosessen, kun regneteknikker.
Introduksjon til systemutvikling
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Teknikker for å bedre design- prosessen -Design by contract -Prototyping design -Fault-tree analyses.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Hva skal økonomis rolle være ? 1.Utfordrerroller/djevelens advokat 2.Rådgivende rolle, Sparringspartner 3.Pådriver rollen 4.Kontrollerende rolle.
Mandat og engasjement Utforming av rammeverket Implementering av risikoledelse Kontinuerlig forbedring av rammeverket Overvåking og gjennomgang av rammeverket.
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
Kvalitative forskningsmetoder
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
ROS-analyse.
Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Kommunikasjonstrategi og praktisk analyse Universitetet I Agder Fakultet for samfunnsvitenskap
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
USEtool – Trinn 4 – Workshop – støtteverktøy 4aSINTEF / NTNU Workshop - Hva fant vi? - Hvordan skal vi forstå funnene? - Hva betyr dette i forhold til.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
SPAR: Hva står SPAR MED OPPRETT for? (///)
Brukbarhetstesting og feltstudier
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
…sett fra Rokkansenterets side
SWOT-matrisen.
Samarbeid og medbestemmelse
Oppsummering av FOU - prosjekt
Utarbeidet av Difi, november 2014

Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
STR 2400 Strategi Prosjekt og presentasjon
PROSJEKTLEDER OG PROSJEKT? SPAR MED OPP_RETT
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
Styringsgruppemøte Allforsk 20. Mai 2019
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

LISAS EIE A. M. Al-Araki

LISAS EIE Lokalisering Identifisering Et problem må lokaliseres så korrekt som mulig slik at det kan drøftes der det først og fremst eksisterer. Aktuelle spørsmål er: I hvilken avdeling i organisasjonen befinner problemet seg eller hvor i omgivelsene kan det lokaliseres? Hvor presist kan problemet lokaliseres i denne konteksten? Identifisering Identifisering består av å finne frem til problemets bestanddeler. Sentrale spørsmål er; Hva består problemet i, hvordan arter det seg, hvor godt kan vi beskrive det og hva er drivkraften bak problemet? Hvordan kan problemet i seg selv beskrives, og i hvilken kontekst oppstår det? Hvor kompleks er konteksten problemet diskuteres i? Hvilken teknikk kan vi bruke for å identifisere variablene problemet består av? (MØVK, SOAS, SWOT etc)

LISAS EIE Sammenligning Analyse; Aktuelle spørsmål er: Har andre hatt tilsvarende problem? Hvordan har de i så fall taklet det? Analyse; Sentrale spørsmål er; Hva er resultatet hittil etter gjennomgang av fasene ovenfor? Skal problemet avgrenses? Hvilke årsakssammenhenger kan vi avlede? Trenger vi et verktøy/modell for å sortere problemets bestanddeler Kan problemet illustreres geometrisk (i Oktografen)?

LISAS EIE Samsvar med virkeligheten Eiendomsforhold; Aktuelle spørsmål er: Er analysen troverdig og i samsvar med virkeligheten slik vi opplever den? Er løsningsforslagene vi har valgt gjennomførbare? Hvordan vil situasjonen endre seg når problemet er løst og hva blir konsekvensene? Hvordan vi organisasjonssystemene kommunisere etter gjennomføringen? Eiendomsforhold; Sentrale spørsmål er; Hvem eier problemet? Hvem sitt ansvar er det?

LISAS EIE Implementering Evaluering Aktuelle spørsmål er: Trenger vi hjelpemidler som ROS-analyse, Gantt-diagram, PERT, CPM eller lignende i gjennomføringsfasen? Hvem har ansvar for at problemet blir løst? Hvilke tiltak skal iversettes? Evaluering Sentrale spørsmål er; Oppnådde vi målene eller ønskene vi satte oss? Kan vi dokumentere at problemet er løst? Evalueringen kan skje både under veies og ved slutten. Under veis tar de form av resultatvurderinger som baner vei for for videre implementering.

LISAS EIE Anvend verktøyet LISAS EIE på den foreliggende organisasjonsgjennomgangen og diskuter problemstillinger som: Er problemet lokalisert – Hvor er det? Er problemet identifisert – Hva består det av? Hvordan ser problemet ut sammenlignet med andre organisasjoner? Er problemet analysert. Finnes det årsakssammenhenger. Hva slags verktøy er brukt/kan brukes? Er analysen troverdig og i samsvar med virkeligheten? Hvem eier problemet? Hvordan kan en løsning implementeres? Trengs det verktøy i implementeringsfasen? Hvordan kan evalueringen gjøres?