Erfaringer fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oppsummering kontrollaksjoner i 2010 Byggavfallskonferansen februar 2011 Qno Lundkvist /Klif og Astrid Holte/Fylkesmannen i Hordaland Klima-
Advertisements

Hvor godt følges regelverket opp i praksis? Erfaringer etter kontrollaksjoner Aksjonsleder Qno Lundkvist.
Byggavfall – fra problem til ressurs
Disponering av betongavfall
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
Anne Stine Zakariassen Fylkesmannen Oslo og Akershus
Miljøoppfølgingsprogram
Brente bygg og brannavfall - hva sier regelverket Byggavfallskonferansen 2014, Jon F Larsen, Miljødirektoratet.
Nasjonale miljømål og oppfølging av arbeidet med forurensede sedimenter Ren Drammensfjord, Frokostmøte
Byggavfall – fra problem til ressurs
Fylkesmannen i Møre og Romsdal
2. mars Hva er problemet?  Kommunale-/interkommunale avfallsselskaper får ikke løpende hentet/kvittet seg med EE-avfall –Skaper store problemer.
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
AVSETNINGSMULIGHETER FOR FORURENSEDE GRAVEMASSER VED TORE FROGNER
Presentasjon til seminar om deponering av gruveavfall
Tilsyn utløser miljøtiltak
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Forurenset grunn: Hvem har ansvaret for hva?
SFTs syn på kompetanse, moral og standard hos aktørene i farlig avfallsbransjen. Harald Sørby seksjonssjef.
Sammen holder vi Lofoten ren! Hva skjer med de ulike fraksjonene i distriktene og hvor ender byggavfallet? Monica Kleffelgård Informasjons- og kvalitetsleder,
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Lokal håndtering av lettere forurenset betong – hvilke muligheter og hvilke krav? Gunhild Flaamo Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Miljø- og avfallshåndtering i et veiprosjekt
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
Christian Grorud
Bruk av lett forurenset betong
Prosjektområde Ytre Oslofjord Kjell Løkke Leder i Styringsgruppen.
Aktørenes roller i planprosessene
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
AVFALLSTYPER AVFALLSBEHANDLING.
”Farlig avfall 2009” i Sandvika Avfall fra bygg- og anleggssektoren – en betydelig avfallfraksjon i årene framover 16. september 2009 Rannveig Ravnanger.
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
Vi tar miljøansvar for våre produkter  Elektriske og elektroniske produkter inneholder miljøgifter  EE-forskriften pålegger importører/produsenter å.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Industri og miljø SGO 2300 Bjørnar Sæther. Industrivekst og forurensing Sterk vekst i industriproduksjonen i Norge og internasjonalt Generelt.
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
Oppgavemeldingen Kommunal- og forvaltningskomitéen 14. april 2015 Gunn Marit Helgesen, styreleder KS Tore O. Sandvik, leder fylkesordførerkollegiet.
Avfallsforum Nord 28. april 2015
Valg mellom direkte og indirekte virkemidler 1 ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 7 Valg mellom direkte og indirekte virkemidler.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Prosjektleder valg 2015 Bente Huuse VALG EN NYBEGYNNERS BEKJENNELSER.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Mona Choon Rasmussen, seniorrådgiver/fagansvarlig, e-post: telefon: Nasjonalt seminar for representanter,
Regional plan for fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv i Akershus
Forurensningsregelverket
Sirkulær økonomi - sett fra Miljødirektoratet
Samisk barnehagekonferanse Nytt fra Fylkesmannen i Finnmark
Regional plan for masseforvaltning i Akershus
Deponier i Asker kommune
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Norden som foregangsregion
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Rettssikkerhet.
Dovrebanen gjennom Hamar – videre prosess kommunedelplan
En fylkesmanns refleksjoner om beredskap og samvirke ved overgang til nye regioner Klikk for å legge inn navn / epost / telefon.
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
Krav til mottak av betongavfall og overskuddsmasser
Hensynssoner rundt Borregaard
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Erfaringer med syredannende gneis i Lillesand
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus. Hva har blitt gjort og hva gjøres? Fagdag om massehåndtering Vestfold 26. april 2017 Anne Stine Zakariassen fmoaasz@fylkesmannen,no Klikk for å legge inn navn ASZ

Massehåndtering – regelverk Jeg skal ha fokus på lovverk - begreper og hva vi kan gjøre ved «kilden» for å styre avfallet så det ikke havner feil sted. Ytterligere utdyping av regelverk og Virkemidler fra Dbik og Oslo kommune. Hva er overskuddsmasser? Hvordan bør overskuddsmasser håndteres? Hvem sørger for at overskuddsmasser ikke medfører forurensning og forsøpling?

Massehåndtering – dialog m kommunene 2008 brev-undersøkelse til kommuner 2009 kommune-undersøkelse forsøpling 2010: seminar om masse-håndtering for kommunene i OA 2015: dialogmøte med kommunene: Tema forurensning og avfall 2017: dialogmøte med kommunene: Tema forurensning og avfall FMOA brevundersøkelse i 2008: - 14 av 23 kommuner ga svar: - 8 kommuner anser forsøpling/ ulovlig avfallsfyllinger som et problem Kommuneundersøkelsen forsøpling 2009: •ingen i OA drev systematisk tilsyn av ulovlig håndtering av avfall •Hele landet: mangel på kunnskap om myndighet/rolle, lovverk, forhold til PBL Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Akershus fylkeskommune Regional plan for masseforvaltning Planen ble vedtatt i fylkestinget 24.oktober 2016. Prosjektgruppe med representanter fra kommuner, fylkesmannen i OA, direktorater og bransjenæringen. Oppfølging av planen skjer via handlingsprogrammet. Dialogmøte den 22. desember 2015 –kommuner, myndigheter, næringsaktører, interesseorgansisasjoner. Gruppearbeid om Hvilke Strategier vi trenger for å nå målene, samt hvilke tiltak som bør gjennomføres. Utdyping av planen kommer på høring ved årsskifte. Følg med. Gi høringsuttalelser.

Akershus fylkeskommune Regional plan for masseforvaltning Målet med planen er firedelt: Sikre ressurser (byggeråstoffer) og uttaksområder for framtidige behov i Akershus Sikre arealer for massemottak, gjenvinning og lovlig deponering. Stimulere til at all plassering av masser og deponering skal skje sikkert og på lovlig vis. Sørge for størst mulig gjenbruksandel av gjenvinnbare masser Redusere miljø- og samfunnsbelastningen for areal-og massemottak, massehåndtering og massetransport Regionale planretningslinjer, se: http://www.akershus.no/ansvarsomrader/miljo-og-natur/masseforvaltning/regional-plan-for-masseforvaltning/

Hvordan bør de disponeres? Hva er massene? Hvordan bør de disponeres? 1. Grave/rive/bygge 2. Gjenvinne/ Behandle/ Disponere ??? Avfall Gjenvinne Sentrale prinsipper i Norsk avfallspolitikk: Avfallshirarkiet Føre-var Vugge-til-grav Forurenser skal betale Samfunnsøkonomisk De tre første er viktige i forhold til vurdering av hva som er gode løsninger – men må avveies ut fra ulike mål som for eksempel hensynet til å ta miljøgifter ut av sirkulasjon. Hvor forurenset kan «inert avfall» være ved nyttiggjøring? I følge Mdir kan masser som har høyere utlekkingsverdier og totalkonsentrasjon av organisk stoff enn det som det er krav til for inert deponi ikke gå til nyttiggjøring. Vi må ha felles forståelse av: Begreper Regelverk Myndighetsrollen Utfordringer: «Nyttig bruk (dumping?)» av masser er billigere enn behandling og deponering Press fra aktører om å «nyttiggjøre» forurensede masser Vanskelig for myndighetene å avgjøre om det er behov for masser eller et ønske om å bli kvitt avfall Hvordan vet man om massene er forurenset? Massehåndtering er som regel avgrenset til ett prosjekt Mange forvaltningsnivåer involvert Mange aktører Kapasitetsutfordringer for myndigheter