NTNUs kvalitetssystem for utdanning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Prosesstyring som styringsverktøy
Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?
NVHs kvalitetssystem ProdMed: Lov om universiteter og høgskoler •Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
1 Sitat Dekanus, september 2010 «Vi har aldri levert en mer gjennomarbeidet og kvalitetssikret tertialrapport enn denne gangen.»
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Besøk til Sandnes:
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Oktober Januar April Juli 15. nov: frist for å melde inn vesentlige endringer i emner Okt: publisere vårtimeplan 1. mai: frist for melding om utdanningskvalitet.
SAP-seminar StudiePlanForum – SPF Erfaringer og Utfordringer framover Forumkoordinator: Jon Inge Resell / Gunvor Elise Hanssen.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
IHR-Studier Styresak 6. desember 2011 Figurer. Krevende i gjennomføring Effekt Prioritering: Gevinspotensial vs. kompleksitet vedgjennomføring Lav Høy.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Utdanningsledelse - En rapport fra felten…. Bjørn Stensaker.
Felles studieplanmal for HiST Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gunnar Bendheim.
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Ny studietilsynsforskrift fra NOKUT

Status HP Utdanning og læringskvalitet
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
Ny studietilsynsforskrift - NOKUT
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Hjertelig velkommen til utdanningsseminar for Nord 2017
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Studiedirektør Jan Atle Toska
Ny studietilsynsforskrift fra NOKUT
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Prodekan bachelorutdanning IV
Kvalitetsmeldingsprosessen
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
Ny som universitetslærer
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
15.jan. 2019: Ferdigstillelse emnebeskrivelser i EpN for 2019/20
: Ferdigstillelse emnebeskrivelser i EpN for 2020/21
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

NTNUs kvalitetssystem for utdanning

NTNUs kvalitetssystem for utdanning NTNUs kvalitetssystem for utdanning beskriver mål for kvalitetsarbeidet og definerer roller, ansvar, oppgaver og oppfølgingsprosesser. Målet er å utvikle kvaliteten i utdanningen på alle nivå; bachelor, master og ph.d., og å sikre kvalitet i prosesser og aktiviteter som har betydning for utdannings-kvaliteten Kvalitetsarbeidet skal bidra til at studentene oppnår læringsutbyttet som er definert for emner og studieprogram, og at NTNUs utdanning er preget av kvalitet på høyt internasjonalt nivå, faglig og pedagogisk

Kvalitetssystemet omfatter: Kvalitet i portefølje Kvalitet i program Kvalitet i emner

Krav til evaluering av emner, studieprogram og portefølje Emneevaluering Ved hver gjennomføring skal emneansvarlig gjennomføre en emneevaluering. Alle emneevalueringer skal inneholde en studentevaluering, normalt basert på referansegruppe-metodikk. Ved minimum hver tredje gjennomføring av emnet skal emneansvarlig aktivt etterspørre tilbakemelding fra alle emnets studenter for å sikre at informasjonsgrunnlaget er representativt. Studieprogramevaluering Studieprogramleder skal hvert år gjennomføre en studie­program­evaluering der studieprogrammets indre kvalitet er hovedfokus. Studieprogramleder skal utarbeide en studieprogramrapport. Dekan skal minimum hvert femte år påse at det gjennomføres en periodisk studieprogramevaluering med innspill fra studenter, arbeidsliv og eksterne aktører nasjonalt eller internasjonalt. Utvikling av studieporteføljen Tiltak fra emneevalueringene og de årlige studieprogramevalueringene implementeres i den årlige studieplanprosessen. På bakgrunn av periodiske studieprogramevalueringer skal det vurderes om eksisterende studieprogram skal nedlegges ned eller endres. “Krav til studier” og tilhørende veiledninger beskriver prosess, krav til prosedyrer og innhold. Utvikling av studieporteføljen Tiltak fra emneevalueringene og de årlige studieprogramevalueringene implementeres i den årlige studieplanprosessen. På bakgrunn av periodiske studieprogramevalueringer skal det vurderes om eksisterende studieprogram skal nedlegges ned eller endres. “Krav til studier” og tilhørende veiledninger beskriver prosess, krav til prosedyrer og innhold. Ved opprettelse av nye studieprogram skal kravene gitt i “Krav til studier” og tilhørende veiledninger oppfylles. Her må det blant annet synliggjøres hvordan det nye programmet bidrar til å oppfylle NTNUs strategi. Styret vurderer den helhetlige studieporteføljen i styresak i juni, og vedtar endringer I studieporteføljen i oktober. Opptaksrammer vedtas av styret i november/desember.

Roller i NTNUs kvalitetssystem for utdanning Styret Rektor Dekan Studieprogramleder Instituttleder Emneansvarlig Faglærer  Student Utvalg

NTNUs kvalitetssystem for utdanning - oppgaver Dekan skal sørge for at alle studieprogram har en studieprogramleder og et studieprogramråd, og tilstrekkelige ressurser til studieprogramledelse og kvalitetsarbeid. Dekan skal minimum hvert femte år påse at det gjennomføres en periodisk studieprogramevaluering. Studieprogramleder skal hvert år gjennomføre en studieprogramevaluering og utarbeide en studieprogramrapport. Studieprogramleder er rådgivende og skal bidra til å utvikle læringsmiljø og faglig og pedagogisk kvalitet i studieprogrammet. Studieprogramleder leder studieprogramrådet og rapporterer til ansvarlig linjeleder.

NTNUs kvalitetssystem for utdanning – oppgaver Instituttleder skal påse at kvalitetssikring av instituttets emner gjennomføres i henhold til krav, og at kvalitetsarbeidet dokumenteres og inngår i den årlige kvalitetsmeldingsprosessen.. Instituttleder vedtar handlingsplaner og følger opp disse gjennom ressurstildeling og personalledelse. Emneansvarlig har ansvar for planlegging, koordinering og gjennomføring av emnet, slik at sammenheng mellom undervisning, læringsaktiviteter og vurdering, blir hensiktsmessig og bidrar til at studentene oppnår læringsutbyttet for emnet. Emneansvarlig skal følge opp handlingsplan besluttet av instituttleder.

Prosess for rapportering og oppfølging *Studieprogramleder rapporterer til dekan eller til instituttleder avhengig av hvor oppgavene knyttet til kvalitetssikring av studieprogram er delegert. Der studieprogram-leder rapporter til instituttleder, kan også oppfølging gjøres av instituttleder

Database for emne- og programrapporter

Si fra-side – meld avvik

NTNUs strategi: Kunnskap for en bedre verden " NTNUs kvalitetssystem skal bidra til en utdanning preget av kvalitet på høyt internasjonalt nivå, faglig og pedagogisk

Mer informasjon Om utdanningskvalitet på NTNU: http://www.ntnu.no/utdanningskvalitet/ Beskrivelse av systemet på innsida: https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Kvalitetssikring+av+utdanning Si fra-side for avviksmelding: https://innsida.ntnu.no/avvik Database for emne- og programrapporter: https://spfarm.ntnu.no/system/doq/default.aspx