Roboter og matematikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er en elendig presentasjon med PowerPoint?
Advertisements

Trådløs telefon 7921G (side 1 av 2)‏ Normalvisning Hvilestilling Normalvisning: •Telefonnummer til den som er logget på vises •Valget Fører til Tjenester/Menyvalg.
NERVER OG HUD.
HVA ER GRUNNLEGGENDE BEGREPER ? HVORFOR ER DE VIKTIGE ?
KVINNER… For noen dager siden var jeg inne på Statoil. Da kom det en kvinne inn og spurte etter en sjuhundreogti. Vi tittet alle forundret på hverandre.
Knipsetips Se Fototeknikk kap.7 s.60 i boka.
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
ORGANSYSTEMENE OG KROPPEN VÅR:
med Microsoft PowerPoint
IS-102 Klassedefinisjoner
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
FORARBEID PÅ SKOLEN LEGO ROBOTER MATEMATIKK MELLOMTRINNET
Roboter og matematikk!.
NXT`en NXT`en er hjernen til MINDSTORMS roboten. Den er en intelligent computer-kontrollert LEGO kloss som gjør MINDSTORMS roboten “levende” og kan utføre.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Mus Mus (pad) på bærbar PC fungerer på samme måte som en separat mus. Det er en vanesak hva som er best. Du kan kjøpe separat mus og tastatur om du ønsker.
med Microsoft PowerPoint
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
«Synlighet i mørket» Trafikksikkerhet 2014
Mennesket spiser organske stoffer fra dyr
En ulv. En Ulv..
LYS OG FARGER Absorpsjon Refleksjon / Refleksjonsloven Transmisjon
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Betinget sannsynlighet og uavhengige hendelser.
Sannsynlighet for alle. Signe Holm Knudtzon Høgskolen i Buskerud og Vestfold Novemberkonferansen 2015 Signe Holm Knudtzon. HBV. Sannsynlighet for alle1.
RGBH - lykt - Byggebeskrivelse Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Roboter og matematikk!. beregne omkretsen på forskjellige hjul lage en testbane etter oppgitte mål beskrive en sammenheng med hjulenes omkrets, og kjørt.
1 LIFEPAK 20 Slå av og på apparatet med den grønne knappen. Brukes kun i manuelt modus, valg av joul. Brukes ved manuell defibrillering, elkonvertering.
Hvilken farge ser vi? Hvitt lys har alle farger En sort flate absorberer alt lys En sort flate reflekterer ikke noe lys.
Booking av Newtondag Øvrige tema GPS:
Bergarter og mineraler Booking av Newtondag
Koding med Blue- bot, vigra barnehage,15. mars 2017
TDT4105 Informasjonsteknologi, grunnkurs
Lys og farger Jeg skal lære om: hva lys er hvordan vi kan se farger.
Geometri 2.
ATOMER.
Øyets ulike deler og deres funksjoner
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Øyets ulike deler og deres funksjoner
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Presis, ofte og behagelig
Roboter – EV3.
Velkommen til Newtonrommet
Estetiske virkemidler
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Programmering av EV3.
Velkommen til Newton-rommet
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Velkommen til Newtonrommet
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Fargelære.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Øyets ulike deler og deres funksjoner
Kom i gang med programmering!
Roboter og omkrets Etterarbeid
Eine og Andri på viktig oppdrag
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Internett som elektronisk kommunikasjonsmiddel
Utskrift av presentasjonen:

Roboter og matematikk

Læringsmål: måle omkretsen på forskjellige hjul lage en testbane etter oppgitte mål beskrive en sammenheng mellom hjulenes omkrets, og kjørt lengde. diskutere med andre og komme fram til en løsning på problem og oppgaver forklare løsninger for andre

Omkrets og rotasjon Hva er omkretsen av en sirkel? Hva er rotasjon? Omkretsen av en sirkel er lengden av én runde langs sirkellinja. En rotasjon er når hjulet til roboten går en runde rundt. sentrum Radius (r) diameter (d) OMKRETS

Hvilken sykkel kommer lengst? X 20 Vis først kun bilde av syklene, og spør hva elevene ser. To sykler med forskjellig hjulstørrelse Hva betyr x20? At hjulene går 20 ganger rundt… Vis så spørsmålet: ”Hvilken sykkel kommer lengst?” X 20

Hvilken sykkel kommer lengst? Den med størst hjul, fordi de har størst omkrets. Den med minst hjul, fordi de små hjulene går fortere rundt. Diskuter sammen. Begge syklene kommer like langt.

Roboten deres skal kjøre 30 cm Er det mulig å finne ut hvor mange ganger hjulene må rotere, for å kjøre denne avstanden? Diskuter sammen! Vis en kjørebase. Sammenlign med en bil. Gruppene kan ta opp robothjulene fra eska si. Oppgave: finn ut hvor langt den går på

Definisjon på en robot En robot kan motta data ved hjelp av sensorer. En robot har en hjerne for behandling av data. En robot kan sende ut data i form av bevegelse, lys, lyd eller lignende. Med denne definisjonen har vi roboter rundt oss hele tida! Robotene kan ha programmer som gjør noe som er bestemt på forhånd. Eller de kan reagere på signaler fra sensorene, slik vi reagerer på signaler fra sansene våre. Roboten utfører en handling ut fra hvilket signal den får fra sensoren. Hva de skal gjøre bestemmer vi, gjennom å programmere dem

EV3 med sensorer og motorer Stor motor Medium motor Ultrasonisk sensor Stor motor Fargesensor Gyrosensor Trykksensor

EV3-brikken. Robotens hjerne Knapper for å velge i menyen Slå på/Enter/Kjør Tøm/gå tilbake/slå av

Robotens hjerne Hovedenheten har: fire utgangsporter (motorer), Port A, B, C og D. fire inngangsporter (sensorer) nummerert fra 1-4. USB-kontakt for tilkobling til PC

Motorer med rotasjonssensor Settet består av to store motorer og en medium. Gir roboten din muligheten til å bevege seg. Innebygd rotasjonssensor gir nøyaktig kontroll EV3 Medium motor passer bra for å løse oppgaver på en bane.

Trykksensor Lar roboten føle omgivelsene rundt seg og kan også brukes som startknapp for programmene dine. Den registrerer når frontknappen trykkes eller slippes, og kan telle antall trykk.

Fargesensor Gir roboten fargesyn. Måler reflektert rødt lys og omgivelseslys, fra mørke til svært lyst sollys Den kan skille mellom fargene svart, hvit, blå, grønn, gul, rød og brun.

Ultralydsensor Gir roboten øyne, og muligheten til å registrere og måle avstand fra objekter. Den kan bl.a. brukes til å unngå objekter, navigere seg ned en bane med vegger eller oppdage om et objekt beveger seg. Måler avstand mellom 1 og 250 cm

Gyrosensor Måler robotens rotasjonsbevegelser og endrer retningen til roboten. Vinkelmodus måler vinkler med en nøyaktighet på +/- 3 grader