Avdekkingskompetanse Veiledning til kommuneansatte

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i overgangen barn/voksen, sett fra habiliteringstjenesten for voksne.
Advertisements

Hovedpoenger i boka: Vi har ikke tatt inn over oss hvor stort problem dette er – og hvor hjelpeløse barn er. Systemer lagd av voksne, for voksne, som snakker.
PÅ JOBB FOR ET TRYGT HEDMARK HEDMARK POLITIDISTRIKT Alles plikter ved mistanke om vold/ fysiske overgrep mot pasient/klient.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Reviktimisering Fagdag om barn og traumer SMISO Møre og Romsdal 7. Desember 2010 Knut Hermstad Dr.art, spes. i klin. Sexologi (NACS) Rådgiver RVTS Midt.
Statens Barnehus Tromsø. Målsetting Hovedmålsettingen med etableringen av barnehus Bedre barns rettssikkerhet. Sikre samordning av tilbudet (strafferettslig.
På lag med deg for din helse BFK Ekstern samhandling mars 2016.
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Habiliteringstjenesten for Voksne, HAVO. Psykologspesialist Åse K. Rio, ambulant team HAVO.
Anna M. Kittelsaa NAKU Utviklingshemning og psykiske helsetjenester.
Dette informasjonsskrivet er utarbeidet av Hydrocephaluspoliklinkken ved Rikshospitalet. Hensikten er å bidra til å øke kunnskapen om diagnosen blant pasienter.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
Læringsnettverk i forbedringsarbeid Berit Skjerve, leder Utviklingssenter for hjemmetjenester i Akershus Hege Berntzen, fagkonsulent, Utviklingssenter.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Hvordan håndterer vi og behandler pasientens adferd?
Hvem er vi? Presentasjon av selskapet til Aurskog- Høland kommune Daglig leder Laila Durrani.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
LANDSOMFATTENDE TILSYN 2015 TILSYN MED KOMMUNENS HELSE- OG OMSORGSTJENESTER TIL MENNESKER MED UTVIKLINGSHEMMING.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
Litt om meg . Fra ungdomsskole til videregående … og videre . Utdanning og yrkeserfaring. Til 9.trinn Oppsal Skole Oslo
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Barneverntjenesten i Åmot
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
En introduksjon.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
INFORMASJON OM BARNEVERN
Diabetes 2 - kurs Kursinformasjon Deltakelse på kurs krever henvisning fra lege. Henvisningen sendes til: Lovisenberg Diakonale Sykehus Medisinsk Poliklinikk.
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Vold på arbeidsplassen
Berit Lien seniorrådgiver
IA-arbeid i praksis Utvikling av samarbeid gjennom diskusjon, prioriteringer og handling i IA arbeidet. Velkommen til kurs i sykefraværsoppfølging Litt.
Avhør av særlig sårbare personer i straffesaker
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Venner & valg Avslutning.
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Fellesmøte Fellesmøte.
Framgangsmåte i mobbesaker
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
(Parent Management Training - Oregon)
Hva består bystyresystemet av ?
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Seksualitet og små barn
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
«Tredjepartskader og pårørende»
Velkommen til foreldremøte
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Samarbeidspartnere for en bedre skolehverdag
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Kompetansedager om omsorgssvikt og overgrep Dag 3: Kunnskap gir mot til å se og trygghet til å handle.
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
VoldtektSMOTTAKhEDMARK
Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune.
Enkel brukerveiledning
Nasjonalforeningen for folkehelsen Hedmark og Oppland
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Utskrift av presentasjonen:

Avdekkingskompetanse Veiledning til kommuneansatte SMISO Elverum, Sykehuset Innlandet,- avd for habilitering og Høgskolen i Hedmark, 2. des. 2016 Seniorrådgiver SBH, spes. i sexologisk rådgivning NACS, master i sexologi Wenche Fjeld

Se, skjønne, forstå, handle! Handling; hva skal man se etter ved mistanke om vold eller overgrep, samt hva skal man gjøre og hvordan skal man samtale med tjenestemottakerne?

Se: Angst, redsel for å være alene, mistillit til hjelpere, lot seg utnytte av andre, vansker med å sette grenser, atferdsproblemer, vansker med seksualfunksjonen, dårlig hygiene, kontrollbehov, utagerende atferd, utagerende seksuell atferd, søvnvansker, prostitusjon, alkoholmisbruk, spisevansker og somatiske vansker som forekomst av (funksjonelle) epileptiske anfall.

Skjønne: Du må tro det før du ser det! Se mennesket bak diagnosen! Diagnostisk overskygging fører til et mange utviklingshemmede lever med vold og overgrep i årevis.

Forstå: Tall: Økonomi statlige overføringer: ca. 27000 Omfang utviklingshemmede: ca. 100 000 Antall avhør av utviklingshemmede i 2015: 55?

Handle 1: Samtaleteknikk: Motiverende Intervju (MI) Avvergeplikten Straffeloven §139 Helsepersonelloven §30 Anmeldelsesplikt Kommunale retningslinjer Årshjul – fagsystemer Sjekkliste nyansatte Undervisning/skolering/kurs Nettsider:

vernmotovergrep.no

Ved avdekking: Logg og registreringer av atferd Ulike tegn om overgrepene har pågått over tid eller har oppstått nettopp. Viktig å gjør en helhetlig vurdering av sjekklisten. NB! ALLTID SPØRRE SEG OM DET KAN HANDLE OM OVERGREP.

Filmsnuttene ligger fra kap. 14 og ut… Ingen hemmeligheter

Utviklingshemmede kan få tilbud om lik behandling som andre – tilpasset sitt behov. Viktig at nærpersoner får oppfølging parallelt med klienten. Habiliteringstjenesten Prioriteringsveileder Rett til helsehjelp! Handle 2 – behandle: Det finnes beskrivelser av ulike forebyggings- og behandlingsprogram, men det er sjelden at personalet har kjenneskap til disse. Feildiagnostisering og dertil feil valg av metode er også kjent.

Behandling Litteraturoversikter viser at få metoder om behandling er empirisk evaluert . Mennesker med autisme kan bli feildiagnostisert, da behandlere ikke gjenkjenner symptomer på PTSD grunnet likhet med karakteristiske trekk med autisme .

Takk for oppmerksomheten! Wenche Fjeld Seniorrådgiver Innlandet Politidistrikt Statens barnehus Hamar Telefon: 62519260/97432579 E-post: wenche.fjeld@politiet.no

Eks: Velkommen…

Takk for at du kom til oss!

Venterom uten leker, men litt "voksent" inventar/rammer Venterom uten leker, men litt "voksent" inventar/rammer. Respekt Alvor Ro Nok tid Bekreftelse og anerkjennelse. Tilbud om oppfølging – også til nærpersoner/foresatte/familie/personalgrupper.