Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Seksualitet og små barn

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Seksualitet og små barn"— Utskrift av presentasjonen:

1 Seksualitet og små barn
Sissel Irene Thon og Gro Fossum Drammen kommune Helsesøstre og spesialister i sexologisk rådgivning NACS

2 Hva trenger vi kunnskap om: Seksuell utvikling
Den største utfordringen vi møter i forhold til barns seksualitet er mangel på kunnskap Hva trenger vi kunnskap om: Seksuell utvikling Seksuelle uttrykk/atferd Seksuell historie Språk

3 Våre holdninger til seksualitet
Det viktig at man er trygg på seg selv Avklart forhold til egen seksualitet egne holdninger Seksuell historie Seksualitet - hva handler det om for deg? Hvordan er ditt forhold til seksualitet? Hvem lærte du det av? Opplevelse i barndommen? Seksuelle leker? Ungdomstiden? Forelskelse? Utforskning?

4 Seksualitetens historie
Historie er viktig kunnskap også i arbeide med barns seksualitet. Diskurs : tankesett eller praksiser satt i system

5 Seksualitetens livsfaser
Barndom: UTFORSKNING Ungdom: tilhørighet Voksenliv: mangfold Alderdom: forsoning

6 «Barn har ikke sex – det har voksne»

7 Barns seksualitet Lukte Kjærlighet Fantasier Smake Kropp Tanker Nærhet
Lyst Se Behag Ereksjon Spennende Berøring Føle Nysgjerrighet Naturlig Utforskning Høre Lubrikasjon Intimitet Ubehag

8 Seksuell utvikling 0-3 år
Positivt forhold til egen og andres nakenhet. Direkte stimulering av kjønnsorganer Lyst og nytelse Sette ord på alle deler av kroppen 3-5 år   Egenstimulering Opptatt av hverandres kjønnsorganer Utforsker hverandre Opplever opphisselse Kjønnsidentitet og seksuell orientering formes Opptatt av ulikhet ved kjønnsorgan, jente-gutt Leker; foreldrerollespill, doktorleker

9 Onani Kos viktig for selvfølelsen
Fysisk berøring øker mengden av hormonet oxytocin Lære grenser Barn har glede av å stimulere kjønnsorganene sine Barn kan slik som voksne ta i bruk fantasi for å bli kåte og oppleve nytelse

10 Identifisere seksuell atferd
Tenk trafikk lys! Grønn, gul eller rød? All adferd må vurderes ut fra konteksten!

11 GRØNN seksuell adferd som er vanlig:
betegnes som sunn spontan nysgjerrig lystig gjensidig lett distraherbar eksperimenterende samsvarer med alder, størrelse og modenhet LEGG TIL RETTE FOR Å GI BARNET POSITVE TILBAKEMELDINGER OG INFORMASJON

12 GUL seksuell adferd som er utenfor det «vanlige» med tanke på:
Hyppighet Intensitet Manglende samsvar med aldersmessig og utviklingsmessig modenhet SIGNALISERER AT DET ER VIKTIG Å FØLGE MED FOR Å SAMLE NØDVENDIG INFORMASJON , SLIK AT RETT TILTAK BLIR IGANGSATT

13 RØD seksuell atferd som er utenfor det som betegnes som vanlig:
Overdreven Utsvevende Hemmelighetsfull Grenseoverskridende Tvangsmessig eller regredierende INDIKERER BEHOV FOR UMIDDELBAR INTERVENSJON OG HANDLING

14 Vurdere: Hva sier atferden?
Still spørsmål: Hva er det ved atferden som bekymrer? Hva kan bekymringen indikere? Husk at all atferd er kommunikasjon

15 Respons: Hva kan gjøres for å ivareta barnets behov?
Viktig å tanke at all atferd har en funksjon Når voksne forstår hvorfor atferden forekommer kan de møte behovet mer hensiktsmessig Atferd reflekterer oftest flere behov Flere tiltak kan være nødvendige, direkte til barnet, men også nære voksne Nettverket kan ha behov for støtte og veiledning

16 Seksuelle overgrep skjer mot barn i alle typer hjem, kulturer og uavhengig av familiens sosioøkonomiske status

17 Hvem er overgriperne? Begår overgrep mot flere enn ett barn
Bare ett av ti overgrep begås av en ukjent Personer som barna i stor grad har et tillitsforhold til

18

19 Kjønn

20 hvordan kroppen ser ut, og hvilke hormoner man har
Biologisk kjønn: hvordan kroppen ser ut, og hvilke hormoner man har Kjønnsidentitet: egen opplevelse av kjønn Kjønnsuttrykk: hvordan vi uttrykker kjønn. Transperson: biologiske kjønn samsvarer ikke med det man føler seg som Interkjønn: fellesbetegnelse på en rekke variasjoner i genetikk, kromosomer og hormoner

21 Skam og skyld Skamfølelsen oppstår i relasjoner, er en viktig adferds regulator Forstå sosiale koder – hva er privat og hva er offentlig? Seksualiteten er spesielt sårbar for skamfølelse

22 2-årskonsultasjonen Samtalen med foreldrene bør inneholde temaer knyttet til naturlig seksuell utvikling og barnets utforskning og opplevelse av egen kropp og kroppsfunksjoner, samt foreldrenes ansvar for å lære barna om intimgrenser. Foreldrene bør gjøres oppmerksom på betydningen av at barn får et tidlig begrepsapparat og lære seg å sette navn på kroppsdeler. Stellesituasjoner og renslighetstrening er gode arenaer for observasjon og samtale.

23 4- årskonsultasjonen Samtalen med foreldrene bør inneholde temaer knyttet til seksuell lek. Barn bruker lek til å utforske egen og andre barns kropp, inkludert kjønnsorganer, som en naturlig del av utviklingen fra de er små. De bør få anledning til å eksperimentere, prøve ut og være seg selv uten å oppleve stigmatisering. Veiledningen bør også oppfordre foreldrene til å lære barna å sette grenser for egen kropp og om forskjellen på positive og problematiske berøringer. Ved 4-årsalderen kan også temaer knyttet til kjønnsidentitet og seksuell orientering inkluderes. I 3−4 års alder etablerer barn i økende grad nettverk og vennskap. Seksuell nysgjerrighet og nysgjerrighet på andres kropp vil kunne blande seg inn i venneleken. Diskusjoner rundt vennskap og trivsel kan være en god anledning til å ta opp temaet seksuell utvikling.

24 Forslag til innhold i brosjyre
Hvorfor og hvordan snakke med barna om seksualitet Barns naturlige sekselle utvikling Konkrete tips Grenser Spørsmål til refleksjon Tips til bøker og filmer

25 I møte med barn og foresatte
Tøm hodet, ikke tenk tiltak. Lytt Spør hva de legger i begrepene de bruker. Vær nysgjerrig på deres historie Tro på det de forteller Ha noen gode åpne spørsmål på lur: Hvordan har du det egentlig? Har du vært redd? Får du ha kroppen din i fred? Har noen gjort noe med kroppen din som du ikke liker?

26 Snakk med barnet om Kroppen Vennskap Følelser Berøringer
Gode og vonde hemmeligheter - at barn er redde for å bryte vonde hemmeligheter - at barn er redde for å ikke bli trodd - at barn er redde for trusler - at barn er redde for det som kan skje hvis de forteller Grenser

27 La barnet få utforske kroppen
Ikke forstyrr Vis respekt La barnet/barna få leke alene Ikke le av barn som leker seksuelle leker Hvis barnet leker seksuelle leker i full offentlighet, kan du rolig forklare at det er noe vi gjør når vi er alene Barn må lære å respektere andres grenser. De som ikke vil være med på leken, skal slippe

28

29

30 Filmsnutter Gutten med kjolen
Snoppen og Snippan


Laste ned ppt "Seksualitet og små barn"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google