RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Bergen en sykkelby med potensiale
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Fv. 108 Tangebekken-Skjærhalden - tiltak for myke trafikanter Åpent møte Hvaler rådhus 11. desember 2012.
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
Regional transportplan Agder
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
en jernbane for fremtiden
E 16 OG RINGERIKSBANEN STATUS OG FRAMTID Matz Sandman REGION HADELAND, 14. FEBRUAR 2014.
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Devoldholmen.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
KVU for kryssing av Oslofjorden
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Nabomøte Moss havn Onsdag 20. januar 2016.
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Tilbudskonferanse Rv 23 Linnes - E18. Planområdet Rv. 23 binder sammen E6 i Akershus og E18 i Buskerud Hovedinnfartsåren mot Drammen fra Røyken og Hurum.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Velkommen!.
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Kommunemøter RPBA - om RTP
Kommunedelplan Dovrebanen gjennom Hamar
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Kommunemøter RPBA - om RTP
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Rullering av Regional transportplan
Rv.19 Moss –Presentasjon av prosjektet
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Handlingsprogram
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling

Innspillet fra Østfold fylkeskommune: RV19 må inn i NTP i tidlig fase – uansett ramme. Stortingets merknad må følges opp. Mest mulig samtidighet bane og vei. NTP må inneholde konkret dato for oppstart. På tide å gå fra velvillighet til forpliktende vedtak. Må få en dato som forplikter og som gir oppdrag og klarsignal for planlegging.

Fordi: Prosjekt med høyest samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Prosjekt av avgjørende nasjonal betydning – ikke minst for næringsliv og godstransport.- Hva koster dette???? Norges største fergsamband med 2 millioner kjøretøy i året. Ferge kapasiteten øker med 30 prosent i år!!! Behov for å koordinere med jernbane. Mest mulig samtidighet bedrer funksjon og reduserer ulempe. Alvorlig belastning for byen og regionen både i forhold til trafikkaos, miljø (svevestøy) og barriere. Alvorlig på overtid – RV19 sin tur.

Østfold fylkeskommune: Er løpende engasjert i bypakkearbeidet (sammen med kommunene i regionen, SVV og Jernbaneverket) Har vi en bypakke? Mest mulig forpliktende vedtak fra alle parter: Vi skal gjøre vårt: Skal ikke stå på oss!

Østfold fylkeskommunes prioriteringer i innspill til NTP 2018-2029 Planleggingen og utbyggingen av Rv 19/120 må sikres statlig medfinansiering og samtidig utbygging med jernbane gjennom Moss. Følgende vedtak er gjort vedrørende Rv 19 i ØFK den senere tid: Strategisk dokument RTP: Innen 2017: vedta igangsette planlegging og gjennomføre tiltak i transportpakke for Mosseregionen inkludert havneforbindelse Rv 19 – E6 med fergeleie Moss – Horten, herunder sikre finansiering. Innen 2023: Videreføre transportpakke for Moss.

OM RV 19 – løpende tiltak Riksveg 19 har alt: - viktig med løpende tiltak hovedåre for ferjetrafikken og lokaltrafikken fra Jeløy, også viktig for gående og syklende. Har dårlig tilbud – men plan for dette. Skal gjennomføres i Bypakke Moss/Rygge. Riksvegen går igjennom Moss sentrum og deler byen i to. Den oppleves som en stor barriere, spesielt for gående og syklende. Det er registrert 56 ulykker på strekningen fra Patterød til Mos ferjekai i perioden 2006-2016. De fleste av ulykkene skjer i tilknytning til kryssene. Det er etablert opphøyd gangfelt i krysset ved Rådhusbrua. - ikke blitt registrert ulykker med fotgjengere/akende med alvorlig skadegrad etter dette.

Løpende tiltak - Forts Kollektivtrafikk: Fremkommelighetstiltak avgjørende for at bussen skal bli et mer konkurransedyktig og attraktivt alternativ til privatbil. Behov for tiltak er knyttet til oppgradering av holdeplasser ved Nesparken og Patterød slik at de blir tilgjengelige for alle. I tillegg er det behov for å etablere innfartsparkering ved Patterød for å tilrettelegge for økt bruk av buss og samkjøring.

Løpende tiltak forts: Miljø: Målestasjoner opprettet og i drift. Både Miljødirektoratet og SVV kartlegger luftkvalitet Det pågår reguleringsplanlegging for tosidig sykkelfelt i Ryggevegen (fv 118) fra Melløs og ned til Klostergata. Dette gjøres i regi av staten da dette er vurdert å være g/s-trase langs E6. Det er en ferdig vedtatt reguleringsplan for sykkelveg med fortau langs riksveg 19 mellom Noreløkka og opp til Tigerplassen (vedtatt desember 2016). Utarbeidelse av byggeplan er startet Ny jernbanestasjon i Moss:Det er god kontakt mellom Bane Nor og SVV. Det blir omfattende anleggsvirksomhet når ny jernbanestasjon i Moss starter opp. Riksveg 19 skal være åpen i hele anleggsperioden – planer for det. Bypakke Moss/Rygge:Det arbeides med å se på mulig finansiering og prosjektportefølje i en eventuell Bypakke Moss/Rygge. Trafikkmodell etableres og det gjøres trafikkberegninger for å se på trafikkfordeling som igjen er grunnlag for finansiering og tiltak. Arbeidet med bypakka forutsetter tett samarbeid med Moss og Rygge kommune.

Berg og dalbane i 2016 – opp i revidert! I en flertallsmerknad fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti heter det om riksvei 19, veien mellom E6 ved Mosseporten og ferjeleiet i Moss: «Disse medlemmer viser til at det arbeides med å få på plass en bypakke for Moss der utbygging av rv 19 er et svært sentralt prosjekt, og hvor det samtidig skal etableres dobbeltspor for jernbanen. Pågående planlegging av jernbanen antas å legge en del premisser for valg av løsning for rv 19. Disse medlemmer ber Samferdselsdepartementet bidra til forgang i planleggingen, slik at det i størst mulig grad sikres at planlegging og gjennomføring av KVU veisystemet for Moss/Rygge samordnes med dobbeltsporet gjennom Moss.» Dette må nå følges opp – ikke kun med jubel i avisa!

Jubel i påvente av statsbudsjettet 2017: Anne Bramo: Regjeringen vil ha en samordnet framdrift: Neste trinn blir å ikke «bare» få planleggingen, men også gjennomføringen av rv 19 i tunnel prioritert i statsbudsjettet. – Denne regjeringen legger vekt på å fullføre helhetlige samferdselsprosjekter, ikke gjør det stykkevis og delt, understreker Anne Bramo.

NHO: Krever statlig plan sept. 2016 Solvik-Olsen viser til Ringeriksbanen som modell: Han er langt på vei enig med NHO i at noe må gjøres og vil ha bedre samarbeid mellom etatene. – Det er veldig omstendelig å bygge vei. Altfor omstendelig, spør du meg, sier ministeren og peker på at mer samarbeid har vært vellykket et annet sted i landet. – En trenger ikke alltid endre lover, men praktisere det på en annen måte. Ringeriksbanen er et godt eksempel på det. Vegvesenet og Jernbaneverket ble bedt om å samkjøre seg og det viste seg å fungere godt, sier han

RV19 – Konklusjon: Ikke et lokalt prosjekt – Norges viktigste og største ferjesamband Avgjørende viktig for næringslivet nasjonalt RV 19 med størst samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Samtidig utbygging Samtidig planlegging Må få på plass en dato som forplikter slik at planlegging kan fortsette