Digitalisering av plan- og byggesaksprosessen – gevinster?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ansvarlig søkers rolle
Advertisements

Hvorfor denne undersøkelsen? MORTEN LIE , Næringslivets hus, Frokostmøte LEP / DiBK 1.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
1 Hvordan få tak i nødvendig dokumentasjon når du trenger den? Mulighetsstudium Fredrik Horjen.
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
§6-25 «Sikkerhetsventilen». § 6-25.Søkjarar som av andre særlege grunnar må behandlast individuelt Fylkeskommunen kan òg i særskilde tilfelle behandle.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Side 1 «Praksis- og kunnskapsutvikling i NAV- kontor « - Bakgrunn og rammer  Utviklingsforsøk som har sitt utspring i, men er ikke en videreføring av.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Fremtidas byggenæring - undersøkelse 1. Hvor relevant opplevde du møtet om framtidas byggenæring? På en skala fra 1 – ikke relevant meget relevant.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen.
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 1 Rapport 26/2006 IKT i grunnskolen Oppfølging av rapport 17/2005.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Veileder for gevinstrapportering
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Benchmarking som kilde til forbedring
Nøklene til handlingsrommet
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Agros – et nytt system for erstatning av Saturn
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Digital strategi for «Virksomhetens navn»
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
ByggNett A strategy for digitizing construction
4/12/2018 Bjørn Songe-Møller Grants Subcommitee Chair Hei! Jeg er…
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Konsentra As 14.november 2017.
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
(Parent Management Training - Oregon)
Tema 5 ePlanSak og digitalisering av planprosessen
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Intelligent brukerstøtte i offentlige anskaffelser
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Presentasjon for virksomhetens ledelse
NAV i tall og fakta 2016.
E-handel.
Digitalisering av tjenester på byggesaksområdet
Målbildet Stab/støtte
Finanskomité møte 9. mai 2018 Kommunal Forvaltning.
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Effektivisere og forenkle
Veileder – NAV Loppa Veileder 100% fast stilling
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
12/29/2018 Bjørn Songe-Møller Grants Subcommitee Chair Hei! Jeg er…
Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Riksrevisjonens undersøkelse av digitalisering av kulturarven Dokument 3:4 ( ) 29. mars 2019.
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Utskrift av presentasjonen:

Digitalisering av plan- og byggesaksprosessen – gevinster? Direktør Morten Lie, Direktoratet for byggkvalitet 14.11.2016 Sykehuskonferansen 2016

DiBKs satsingsområder - 2016 Visjon: Gode bygg for et godt samfunn Vår rolle er å vise vei til gode bygg og omgivelser Forenkle byggereglene Fremme digitalisering Styrke kompetanse og fremme seriøsitet Sykehuskonferansen 2016 14.11.2016

Forenkling og forbedring Framtidens regelverk skal være enkelt, effektivt, kunnskapsbasert og etterprøvbart Det skal ha forståelige krav som sikrer måloppnåelse og en form som understøtter digitalisering Bidra til å begrense økningen i byggekostnader Vi ønsker å skape et inspirerende regelverk som oppleves som et verdiskapende bidrag i byggeprosessen Sykehuskonferansen 2016 14.11.2016

Utfordringene ”Nok en ufullstendig søknad…” ”Komplisert og tidkrevende å søke!” ”Ny kommune, nye plan-bestemmelser” ”Tilsyn med bygget betyr mer dokumentasjon” BRUKER MYE RESSURSER PÅ Å FINNE OG GJENSKAPE DOKUMENTASJON OM BYGG Sykehuskonferansen 2016 14.11.2016

Langt perspektiv og kompleks verdikjede Sykehuskonferansen 2016 14.11.2016

Mange aktører også på statlig side Sykehuskonferansen 2016 14.11.2016

Visjon for fremtidens digitale byggsektor ENKLE, EFFEKTIVE og FORUTSIGBARE tjenester i hele byggverkets levetid BRUKERRETTING SELVBETJENING SAMHANDLING Sykehuskonferansen 2016 14.11.2016

Digitale modeller i stedet for tegninger All data direkte inn i sakssystemet Matrikkel – automatisk overføring av data KOSTRA – automatisk høsting av data Brukergrensesnitt etter kommunens ønske God prosess og beslutningsstøtte Sykehuskonferansen 2016 14.11.2016

Fra byggesøknad til byggetillatelse Sykehuskonferansen 2016 14.11.2016

Fellestjenester Bygg på Altinn - Gevinstområder 14 årsverk/12 MNOK årlig Redusert tid til registrering av søknader i kommunen 105 årsverk/89 MNOK årlig Mindre ressursbruk til oppfølging av mangelfulle søknader 67,5 årsverk/57,4 MNOK årlig Mer effektiv veiledning til søkere 52 årsverk/44,2 MNOK årlig Redusert arbeid med oppdatering av matrikkelen 150 årsverk/ 127,3MNOK årlig Mer effektive søknadsløsninger 22,3 MNOK årlig Reduksjon av portokostnader Sykehuskonferansen 2016 14.11.2016

Gevinster av digitalisering? Eksempler: Potensiale ved BIM: 2 milliarder årlig Fellestjenester Bygg: 350 mill kr årlig Enkelt svar: JA! Vilje – evne – kompetanse? Brukervennlige løsninger? Tilrettelagt informasjonsgrunnlag? Enkelt å oppnå: TJA? Sykehuskonferansen 2016 14.11.2016

Takk for oppmerksomheten! Morten Lie, mol@dibk.no 14.11.2016 Sykehuskonferansen 2016