Funksjoner Kapittel 2.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NÅ SKAL DU LÆRE OM FUNKSJONER
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
Sommervikar i Blend.
Tallet e - Funksjonen e x Eksponensialfunksjon Eks: Mobiltlf – sms [1/5] La oss tenke oss at vi er 7 milliarder mennesker på jorden og at alle har hver.
23 Finn ligningen for det planet  som inneholder linja
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Linjer Hvis en partikkel beveger seg fra (x1,y1) til (x2,y2) er endringen Δx = x2-x1 og Δy = y2-y1 y2 y1 Δy Δx φ Stigningstallet m = x1 x2.
René Descartes (1596–1650) Innførte koordinatsystemet
Vi har lært å bestemme: - Nullpunkter (y=0)
Funksjoner - 3. april-02 TEMA:
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Oppgave – diagramanalyse av avvik faste kostnader Følgende opplysninger foreligger om en tilvirkningsavdeling: BudsjettHele året Faste kostnader
Simpel regresjon Plott av variablene Y mot X
Kap 02 Hastighet / Akselerasjon - Rettlinjet
Parameteriserte kurver
Typer av diff.lign. ODE Ordinære Endringer mht en enkelt variabel
SAMMENHENGER MELLOM VARIABLER
Algebra Koordinatsystem.
Forarbeid til Newton-besøk
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Ch 4 INTEGRASJON Integrasjon innebærer å finne alle funksjoner F som har f derivert. Disse funksjoner kalles antiderivert av f og formelen for de er det.
Superposisjon av to bølger (framgående og reflektert) langs en x-akse.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Funksjoner og GeoGebra Velkommen !
Regresjon Petter Mostad
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
LOG530 Distribusjonsplanlegging
 Vi ønsker å tilpasse en rett linje gjennom dataskyen  Denne linjen skal ha den beste tilpasningen (minst feil) til data.
Funksjoner og didaktikk
-bruksområder og egenskaper
Fra likninger til funksjoner
Algebra Vår 2009 = 72∙41 A1A/A1B.
Fra likninger til funksjoner
Funksjoner.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Velkommen til utforskende matematikk på Newtonrommet: lineære funksjoner og GeoGebra.
Proporsjonale storleikar -finne og utnytte eigenskapane til proposjonale, omvendt proposjonale, lineære og kvadratiske funksjonar og gje døme på praktiske.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Studiebarometeret 2013 Regresjonsanalyser HiST-avdelinger Utført av Norfakta på oppdrag fra HiST Basert på rådata stilt til disposisjon av NOKUT.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Våre 4 bruksområder for bokstavene: Identiteter: To algebraiske uttrykk kan være like; dvs at de får samme verdi hvis vi setter inn en verdi for bokstavene.
Matematikk - utvidet form. Mål for timen Du skal kunne kjenne igjen plassverdien til et siffer og skrive et tall på utvidet form.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
De fire regneartene.
Skriv inn prosjekttittelen her Navn Lærerens navn Skole
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Digital kompetanse ved eksamen i matematikk
Funksjonar i dagleglivet
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Forarbeid til Newton-besøk
Hva er funksjoner og når bruker vi det?
Utforsking av egenskaper til to spesielle klasser av funksjoner
Grafen til kvadratiske funksjoner
- Likninger/ulikheter og konstruksjon
Proporsjonale størrelser
SIV : Regresjon Kapittel 13 17/01/2019 Fred Wenstøp.
PALS Gode beskjeder - Oppgaver til personalet
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
MÅLING AV SOLHØYDE Grublespørsmål
Utskrift av presentasjonen:

Funksjoner Kapittel 2

MÅL: Her skal du lære å: Kunne plassere punkter i et koordinatsystem Vite hva som er stigningstall, konstantledd og variabelleddet i formelen for lineær funksjon: y=ax + b Kjenne igjen og finne formler for rette linjer Kjenne igjen situasjoner fra dagliglivet som beskrives ved hjelp av lineære funksjoner Lage verditabell og tegne graf ut fra formlene for rette linjer

Koordinatsystemet To akser som krysser hverandre i origo(0,0) X-aksen eller 1.aksen er den vannrette aksen Y-aksen eller 2.aksen er den lodrette Alle punkter i et koordinatsystem har en x- og en y- koordinat

Funksjonsbegrepet Viser sammenhengen mellom størrelser som kan ha ulike verdier, og som er avhengig av hverandre. F.eks Når du kjøper epler på butikken vil det du betaler avhenge av hvor mange epler du kjøper Eller: Hvis du har fast timelønn, vil lønna du får utbetalt avhenge av hvor mange timer du jobber. En funksjon kan beskrives på mange måter: -Med ord -Som formel eller funksjonsuttrykk -som graf -som verditabell

Med ord: Funksjonen tredobler et tall og trekker 1 fra svaret som funksjonsuttrykk: f(x)=3*1 – 1 Som verditabell Som graf x 3*x - 1 f(x) -1 3*(-1) -1 -4 3*0 – 1 1 3*1 - 1 2 3*2 – 1 5

Lineær funksjoner-rette linjer Kan skrives på formen: y= ax + b a= stigningstallet. Stigningstallet forteller hvor mye y-verdien øker med når x-verdien øker med 1 b= konstantleddet. Konstantleddet er uavhengig av variabelleddet. Konstantleddet forteller hvor grafen skjærer y-aksen( x-verdien er 0) Variabelleddet er signingstallet og den variable sammen I funksjonsuttrykket f(x)= 2x + 1 er stigningstallet 2 Konstantleddet er 1 Variabelleddet er 2x

Det betyr at grafen skjærer y-aksen i 1 og for hver x-verdi stiger y- verdien med 2. Se graf

Lage verditabell For å tegne en graf kan det være lurt å lage en verditabell. Velg verdier for x, du trenger tre for å tegne en rett linje. Velg verdier som er hensiktsmessige for funksjonsuttrykket.: vi har funksjonsuttrykket f(x)= 2x + 1, jeg velger -1, 1 og 3 som x-verdier Nå kan du merke av punktene i et koordinatsystem og tegne en rett linje igjennom punktene x 2x + 1 f(x) (x,y) -1 2*(-1) + 1 (-1, -1) 1 2*1 + 1 3 (1,3) 2*3 + 1 7 (3,7)

Oppsummering Mål: Kunne forklare hva en funksjon er og vet at den kan beskrives på flere måter Vite hva som menes med stigningstall, konstantledd og variabelledd i funksjonsuttrykket for rette linjer: y=ax + b Kunne lage funksjonsuttrykk fra sitasjoner fra dagliglivet.