5 Marius Stub.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Advertisements

Kurs i forvaltningsrett
JUS201 Dag
ENKELTVEDTAK SKAL VÆRE SKRIFTLIG n UNNTAK HVIS DET ER BYRDEFULLT n F.EKS UTENDØRS - BRANNVESENET n ELLERS HASTER.
JUS201 Dag
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
innholdet i enkeltvedtak
OPPFØLGING AV ULOVLIGE FORHOLD TVANGSMULKT - SAKSBEHANDLING
3 Marius Stub.
Forvaltningens omgjøringsrett
Kurs i forvaltningsrett
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Kurs i forvaltningsrett
Kurs i forvaltningsrett Av Marius Stub. Innledende bemerkninger Kort om min bakgrunn Kort om min bakgrunn Om dette kurset og dets formål Om dette kurset.
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Kurs i forvaltningsrett Av Marius Stub. Innledende bemerkninger Kort om min bakgrunn Kort om min bakgrunn Om dette kurset og dets formål Om dette kurset.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Kommunestyrekomiteer > Hjemlet i kommuneloven (kl) § 10a (endring i 2006) –Ment å være «politiske verksteder» –Ment å vitalisere rollen som folkevalgt.
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
§12 i vannforskriften
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
PRAKTISK BRUK AV NATURMANGFOLDLOVEN VED BEHANDLING AV SKOGSAKER Fylkesskogmester Trond Rian (Noe tilpasset / justert versjon av et foredrag av juridisk.
Innsyn og adgangsbegresning
“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere?
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Varsling av fornærmede eller dennes etterlatte
Systemavgrensing og aktøranalyse
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Kurs i forvaltningsrett
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
5 Marius Stub.
Dokumentasjon av og innsyn i rettslige beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Den lovgivende makten i Norge
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Utvalgte temaer fra plan- og bygningsloven
Sak Ytrebygda gnr 38 bnr 223 Søvikhaugen 30 Oppføring bolig Hus Klage
Hvordan kontrollerer staten kommunene? 1 Lovlighetskontroll og tilsyn
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Olav Haugen Moen Kommuneadvokaten i Oslo
Statlig kontroll med kommunene – lovlighetskontroll og statlig tilsyn
3 Marius Stub.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Gjennomgang av fakultetsoppgave 10. mai 2019
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
GRUNNOPPLÆRING FOR BYSTYREKOMITEENE
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Seniorråd og ny Kommunelov
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

5 Marius Stub

Oppgave 12 A) Har kommunen rett til å endre vedtaket? To alternative grunnlag: Klagereglene i forvaltningsloven §§ 28-34 Forutsetter klage Omgjøringsreglene i forvaltningsloven § 35 Kan skje på eget initiativ

Oppgave 12 Hvilke regler er avgjørende her? Er vedtaket påklaget? Lars Holm uttrykker uenighet, men påklager ikke vedtaket Uten klage, kan vedtaket ikke endres i medhold av reglene om klage Endringsadgangen beror etter dette på rekkevidden av omgjøringsreglene

Oppgave 12 Forvaltningsloven § 35 For å avklare hvilke omgjøringsgrunnlag som kan være aktuelle, må to forhold avklares: Er det organet selv eller overordnet organ som traff vedtak om omgjøring? Organet selv: § 35 første og femte ledd Overordnet organ: § 35 annet, tredje og femte ledd Er omgjøring til gunst eller skade for parten? Til gunst: § 35 første ledd bokstav a Til ugunst: § 35 første ledd bokstav b og c

Oppgave 12 Den aktuelle bestemmelse i vår sak, er forvaltningsloven § 35 første ledd bokstav a Omgjøringen er utvilsomt til gunst for Lars Holm Spørsmålet er om omgjøringen samtidig er ”til skade for noen som vedtaket retter seg mot eller direkte tilgodeser” Borettslaget mener at et gjerde ikke er nok Retter vedtaket seg mot borettslaget? Blir borettslaget direkte tilgodesett av det?

Oppgave 12 B) Må klagen tas under behandling? Kan et omgjøringsvedtak påklages? Loven gir klagerett over "enkeltvedtak”, jf. forvaltningsloven § 28 første ledd Alle avgjørelser som omfattes av definisjonen i § 2 første ledd bokstavene a og b Enkelte andre avgjørelser kan påklages etter andre regler, jf. §§ 14, 15 siste ledd og 21 Er omgjøringsvedtaket et enkeltvedtak?

Oppgave 12 Har borettslaget klagerett? Det er to grupper av fysiske og juridiske personer som har klagerett, jf. forvaltningsloven § 28: "part” § 2 første ledd bokstav e "rettslig klageinteresse" Loven gir ingen definisjon Dette alternativet omfatter flere enn sakens parter I lovens forarbeider heter det at saken ”må berøre hans rettsstilling på en slik måte at det er rimelig og naturlig at han får adgang til å klage over vedtaket”, jf. Forvaltnings-komiteens innstilling s. 276

Oppgave 12 Er klagefristen overholdt, og oppfyller klagen lovens krav? Oppgaven gir ingen opplysninger Konklusjon: Klage må tas under behandling

Oppgave 12 C) Hva kan Fylkesmannen prøve? Klagebehandlingen skjer i to trinn Underinstansen, jf. forvaltningsloven § 33 Klageinstansen, jf. forvaltningsloven § 34

Oppgave 12 Underinstansen, jf. forvaltningsloven § 33 Kapitlene IV og V gjelder for saksforberedelsen, med de særregler som følger av § 33 Vedtaket i klagesaken vil jo også være et enkeltvedtak Underinstansen kan avvise saken (f.eks. der klageren ikke har klagerett), oppheve eller endre vedtaket i klagers favør (også om det går utover andre), eller oversende saken til klageinstansen – samt vurdere § 42

Oppgave 12 Klageinstansen, jf. forvaltningsloven § 34 Klageinstansen er ikke bundet av at førsteinstansen har ansett vilkårene for å foreligge, jf. § 34 første ledd Dette betyr at klageinstansen kan avvise saken (selv om underinstansen mente at saken kunne fremmes) treffe ny realitetsavgjørelse (selv om underinstansen mente at saken måtte avvises)

Oppgave 12 Hva kan fylkesmannen prøve? Klageinstansen kan prøve alle sider av saken, herunder utøvelsen av forvaltningens frie skjønn Der et statlig organ er klageinstans for kommunale eller fylkeskommunale vedtak, skal det imidlertid legges vekt på hensynet til det kommunale selvstyret I Rt. 2007 s. 257 (Trallfa) avsnitt 52 uttaler HR følgende: ”anvendelsesområdet for forvaltningsloven § 34 annet ledd tredje punktum først og fremst er i valget mellom løsninger som ikke eller i liten grad kan anses å ha betydning for overordnete planhensyn av regional eller nasjonal betydning

Oppgave 13 A) Rett til klagebehandling? Er det truffet en avgjørelse som kan påklages? "enkeltvedtak” Søknaden er ennå ikke avgjort Uforpliktende uttalelser under et folkemøte er ikke en "avgjørelse” Konklusjon: Klagen skal avvises, jf. forvaltningsloven § 33 annet ledd annet punktum

Oppgave 13 Subsidiært: Var de "parter" eller hadde de "rettslig klageinteresse"? Holm Kan etter omstendighetene være part, men har iallfall rettslig klageinteresse – hans interesse i saken er av en slik art og styrke at det er rimelig å innrømme klagerett Tanten Faller klart utenfor

Oppgave 13 Foreningen Berører vedtaket interesser som saklig sett ligger innenfor organisasjonens formål? Rømmingsfare Berøres jakt- og fiskeinteressene på en slik måte at det er rimelig å innrømme klagerett? Påvirkes faunaen i området negativt? Er organisasjonen noenlunde representativ? Få medlemmer, men mange fra det aktuelle strøket (15 av 35 husstander var med)

Oppgave 13 B) Er Ås' klage fremsatt i tide? Klagefristen fremgår av § 29 Tre uker fra underretningstidspunktet Ås var for sent ute Underretningen kom frem 7. februar Klagen ble fremsatt muntlig 18. mars

Oppgave 13 C) Er det adgang til å gi fristoppreisning? § 31 Det er underinstansen som i første omgang tar stilling til spørsmålet om oppreisning Vurderingen faller i to trinn: Er lovens vilkår oppfylt? Bokstav a Bokstav b Dersom loven vilkår er oppfylt, hører det under forvaltningens skjønn å avgjøre om oppreisning skal gis, jf. "kan"

Oppgave 13 Her: "ikke kan lastes" Forsinkelsen skyldes feberens herjinger Hvorfor ble ikke vedtaket påklagd 16. mars? "av særlige grunner er rimelig" Saken gjelder hans levebrød Ved skjønnsutøvelsen legges vekt på om en endring av vedtaket kan medføre skade eller ulempe for andre, jf. § 31 annet ledd

Oppgave 13 D) Oppfyller faksen lovens krav til en klage? Kravene fremgår av § 32 første ledd, jf. "skal" Bokstav a: klagen skal være skriftlig Ikke oppfylt Bokstav b: undertegnet av part eller fullmektig Ikke oppfylt, jf. også § 12 annet ledd siste punktum Hvilken virkning får feilene? § 32 tredje ledd: Kort frist for rettelse eller utfylling

Oppgave 13 E) Er fylkesmannen bundet? § 34 første ledd annet punktum "Klageinstansen er ikke bundet av at underinstansen har ansett vilkårene for å foreligge" Klageinstansen kan dermed avvise en sak selv om førsteinstansen har kommet til at det foreligger et enkeltvedtak, at klageren har klagerett, og at klagefristen overholdt

Oppgave 13 F) Kan KRD behandle saken som klagesak? § 28 tredje ledd Svaret er klart nei; klageinstansens vedtak i klagesak kan ikke påklages i andre tilfeller enn dem lovens selv regner opp

Oppgave 13 G) Var kommunens klagebehandling slik den skulle være? Utgangspunktet: § 33 Saksforberedelsen i klagesaker følger reglene om enkeltvedtak i kapitlene IV og V Regelen er naturlig (og unødvendig) – også vedtaket i klagesaken vil være et enkeltvedtak

Oppgave 13 De enkelte elementene i klagesaksbehandlingen Skulle planutvalget ha gitt Peder adgang til å rette klagen? § 32 tredje ledd, jf. § 11 første ledd Skulle planutvalget ha utredet saken bedre? § 33 annet ledd, jf. § 17 første ledd Skulle planutvalget ha varslet Lars Holm? § 33 tredje ledd, jf. § 16 første ledd