Styrking av vår instruktøropplæring- og oppdatering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2003, # 1 Del 300- Fallskjermsertifikater mars 2003 Rica Hotell Gardemoen.
Advertisements

Skolesjef Finn Hugo Zahl og kasserer Ole André Utheim representerer.
Operativ Leder - Hvem, hva og hvordan -.
Hvorfor utvikle en ren motorgliderklubb og hvorfor kjøpe en DG505MB?
Våre kunnskaper er de gode nok?
Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar.
FLYTRYGGINGSARBEIDET I NLF OG I KLUBBENE. Blir vi tatt på alvor?
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 en tillitssak Rapportering av hendelser Roger Holm.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 for Operative ledere, Flytryggingsledere og Instruktører i Mikroflyseksjonen Oppdateringsseminar Roger Holm.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Skolehåndboka Progresjonskortet Teorieksamen – 20 spørsmål Instruktørrollen og –utdanning Tor Sved Instruktøren.
Instruktører utgått på dato Ole Reistad Senter Starmoen – Elverum mars -
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 PFT OG UTSJEKKER.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Hossein Banitalebi Lege Oslo Akutten bedriftshelsetjeneste.
Kvinnesyn i bibelen og i kirkehistorien
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Kunnskapsnettverk Bruker og driftstøtte. kunnskapsnettverk VVirksomheter er opptatt av kunnskap og vil gjerne fremstå som kunnskapsbedrifter eller kunnskapsorganisasjoner.
Ny utsendingsmetode for Lærebedriftsundersøkelsen 2015.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
HMS i BIR 2014 Oddrun S. Konglevoll. HMS-filosofi Vi tilstreber null skader på mennesker, miljø og materiell Helse, miljø og sikkerhet er lønnsomt Vi.
Nav veileder i videregående skole
Seminar for ledere i norsk mikroflyging Norges Luftsportforbund Generalsekretær John Eirik Laupsa.
FØRING AV FRAVÆR PÅ VITNEMÅLET
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Kjøre- og hviletid Bruk av digital fartskriver
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Håndbokrevisjon SHB Gjelder fra
Hundetrening skole Levert av:
Hvorfor Norsk Luftsportstilsyn (NLT)?
Byggfag samarbeidet skole/opplæringskontorene
Nettverksledersamling
Den nye sekretæren Den typiske kontormedarbeideren i Fagforbundet er en 48 år gammel kvinne Hun er ansatt i stilling som sekretær Hun er ansatt i en norsk.
Informasjon om fagvalg 8 trinn
UTDANNINGSVALG (UTV) Totalt: 110 timer 9. trinn: 70 timer
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Jomfrusjekk.
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
OPPLÆRING AV PASIENTENE
“Beste praksis for isolering ved arbeid på hydrokarbonførende utstyr”
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Lekser.
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Den matematiske samtalen
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Matematikk på ungdomstrinnet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
STATUS - ARBEIDET MED LÆRLINGER PER JUNI 2014
ÅRSAKSANALYSE - KRANHENDELSER
Fagdag 2013 Quality Hotel Olavsgaard, Skjetten 11. juni 2013.
Pilotlegers erfaring med PLO-meldinger
Nå er vi spente!.
Rammer for Marte Meo instruktørutdanning
IK1 / Skolesjefsamling Ole Reistad Senter mars 2019
Velkommen til Oppdretterseminar!
Soldatundersøkelsen 2018 Agenda: Om undersøkelsen Hovedkonklusjoner
Andre hjelpemiddler.
IK-1 seminar Status/erfaringer
Om vurdering og nye eksamensformer
Hva skjer på 10. trinn? Høst 2019:
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Styrking av vår instruktøropplæring- og oppdatering Instruktørene Styrking av vår instruktøropplæring- og oppdatering

Instruktørene Inngangskriteriet til O-kurs: Kandidaten skal inneha minimum 75 timer på mikrolett luftfartøy. Seilfly- eller privatflygersertifikat (PPL-A) blir kreditert med inntil 25 timer på ovenstående krav.

Instruktørene Kandidaten skal inneha minimum 75 timer på mikrolett luftfartøy. For rene mikroflykandidater kan dette for lite. For erfarne Seilfly- LAPL- og PPL -innehavere kan dette være et for høyt krav, særlig dersom de har erfaring fra fly som er meget nær lignende eksemplarer av dagens mikrofly.

Instruktørene Kandidaten skal inneha minimum 75 timer på mikrolett luftfartøy. Vi trenger er vurdering i flere trinn: Mikroflyseksjonens fagsjef kan i samråd med klubbens skolesjef og Ops & Opplæringskomitéen gi særskilt tillatelse til å påbegynne instruktørutdanningen når kandidaten har annen tilstrekkelig erfaring, som gjør hun/han spesielt egnet.

Instruktørene Seilfly- eller privatflygersertifikat (PPL-A) blir kreditert med inntil 25 timer på ovenstående krav. Her bør vi kunne legge inn flere timer som kreditt: Mikroflyseksjonens fagsjef kan i samråd med klubbens skolesjef og Ops & Opplæringskomitéen gi særskilt tillatelse til å påbegynne instruktørutdanningen når kandidaten har annen tilstrekkelig erfaring, som gjør hun/han spesielt egnet.

Instruktørene Før instruktørbevis utstedes: Fylt 19 år. Minimum 100 mikroflytimer før instruktørbevis utstedes Piloter med seilfly- eller PPL-A sert. krediteres inntil 50 flygetimer. Instruktørbevis innen motor- eller seilflyging krediteres med 75 timer. For erfarne Seilfly- LAPL- og PPL -innehavere kan dette være et for høyt krav, særlig dersom de har erfaring fra fly som er meget nær lignende eksemplarer av dagens mikrofly.

Instruktørene Instruktørtilvenning på mikrolett luftfartøy: Instruktørkandidat med gyldig instruktørbevis på seilfly eller motorfly må fly hhv minimum 5 og 3 timer. Andre kandidater må fly minimum 10 timers opplæringsprogram med kontrollinstruktøren som elev. Hvordan oppleves dette blant dere som har utført denne utsjekken? Bør det være føringer for hvor langt tidsrom en skal bruke?

Instruktørene Har vi sett hendelser som kan relateres til instruktørenes kvalifikasjoner? Slippes eleven for tidlig? Når eleven skoles på et fly med snille flyge-egenskaper og enkel instrumentering…. Hva må til for at eleven kan sjekkes ut på et avansert fly? Da skal utsjekken foregå gjennom mange timer. Det tekniske vedlikeholdsprogrammet være en viktig del av dette.

Instruktørene Har vi sett hendelser som kan relateres til instruktørenes kvalifikasjoner? Krav til instruksjon og veiledning i teknisk vedlikehold (IK-2) Teknisk svikt i eget fly pga dårlige løsninger fordi eleven ikke visste bedre…

pft-i Instruktørene De som har vært instruktører siden tidenes morgen. Hvordan vet vi at disse har fulgt med i tiden? Det snakkes…. Oppdateringsseminar gir administrative føringer Hvem sjekker kvalifikasjonene i praksis? Hva ligger i en PFT-I? pft-i